۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 790814

محبت خانی گفت: در ۲ سال اخیر مجوز شکار صادر نکردیم و در روزهای آینده یک جلسه برای جلوگیری از صدور مجوز شکار برگزار خواهد شد.

شکار حیات وحش ممنوع می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: در چند روز گذشته رهبری در روز درختکاری فرمایشاتی را در حوزه محیط زیست بیان کردند که یکی از آن‌ها توجه به شکار غیرمجاز به عنوان فعل حرام است. البته گفتند اگر برای رزق باشد اشکالی ندارد. فرمایش مقام معظم رهبری برای ما فصل الخطاب است و قطعا به زودی خبرهای خوبی در زمینه اجرایی شدن فرمایشات رهبری خواهید شنید.

محبت خانی گفت: در ۲ سال اخیر مجوز شکار صادر نکردیم و در روزهای آینده یک جلسه برای جلوگیری از صدور مجوز شکار برگزار خواهیم کرد.

عده‌ای از شکارچیان در تالاب میانکاله در اعتراض به عدم صدور مجوز شکار به محیط بانان حمله و تعدادی از آن‌ها را زخمی کردند.

گفتنی است؛ 

آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید در تاریخ ۸ دی ماه ۱۳۹۸ و در راستای سیاست‌های کلی سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه از جهات حفاظت، احیاء، بهسازی و توسعه منابع طبیعی تجدیدپذیر و تنوع زیستی (به ویژه حیات وحش) و نیز اعمال محدودیت قانونمند در بهره‌برداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک آنها بر اساس معیارها و شاخص‌های پایداری، مدیریت اکوسیستم‌های حساس و ارزشمند (از قبیل پارک های ملی و آثار طبیعی ملی) و حفاظت از منابع ژنتیک و ارتقای آنها تا سطح استانداردهای بین المللی به تصویب رسید.

مطابق ماده (۵) آیین نامه فوق، «سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است محدوده‌هایی از جنگل، مرتع، آب، آب‌بندان، کوهستان و زمین‌های بایر یا دایر (به غیر از مناطق چهارگانه تحت مدیریت خود) را که قصد صدور پروانه شکار و صید در آن محدوده‌ها را دارد، با موافقت شورای عالی حفاظت محیط زیست تعیین و از طریق روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به اطلاع عموم برساند».

سازمان حفاظت محیط زیست با این استدلال که بر اساس قانون شکار و صید، حفظ و حمایت از جانوران وحشی یکی از وظایف ذاتی این سازمان بوده و طبق ماده (۸) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، سازمان مذکور مُخیّر است مطابق ضوابط و معیارهایی که در شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب می‌رسد، پروانه شکار و صید صادر کند، حکم صادره ماده (۵) آیین نامه اجرایی یاد شده را مغایر با قوانین و مقررات زیست‌محیطی و نیز با نص صریح اصل (۱۳۸) قانون اساسی دانسته و خواستار حذف این ماده از آیین نامه مزبور شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.