رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اقتصاد ایران در آغاز قرنی جدید، نیازمند اصلاحات جدی و تصمیمات سخت اما ارزشمند است، بنابراین تصمیم‌سازان کشور می‌بایست توجه خود را بر مسائل توسعه‌ای متمرکز کرده و به حل موضوعات روزمره محدود نکنند.

اقتصاد ایران نیازمند اصلاحات ساختاری و تصمیمات سخت است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، غلامحسین شافعی در سی و نهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به مذاکرات وین و احتمالاتی که در باب ثمریابی آن مطرح می‌شود، افزود: اگرچه موانعی پیش رو هستند اما خوشبین هستیم که این مذاکرات فرجام پیدا کند و این به معنای گشایش‌های جدید برای اقتصاد کشورمان است.

شافعی گفت: بررسی‌های لازم در خصوص اولویت‌های اقتصادی بعد از احتمال توافق در مذاکرات وین و ضرورتهای توسعه پایدار در این بخش در مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران انجام گرفته و نتایج آن به دفتر رییس جمهوری و معاون اقتصادی وی ارسال شده است. 

وی بر ضرورت بهره گیری حداکثری از فرصت ایجاد شده در صورت حصول توافق در مذاکرات وین تاکید و بیان کرد: پیش‌ از این در بازه کوتاهی که برجام به مرحله اجرا درآمد؛ شاهد حضور هیاتهای اقتصادی فراوانی در ایران بودیم اما از مجال ایجاد شده، بهره لازم گرفته نشد، ضرورت دارد تا در صورت ایجاد دوباره این ظرفیت احتمالی، برنامه‌ریزی لازم انجام و اهداف و راهبردها تعریف شوند.

۱۴۰۱ سال تصمیمات سخت برای اقتصاد ایران

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز سال ۱۴۰۱ را دوران تصمیمات سخت برای اقتصاد ایران دانست و عنوان کرد: شرایط پیچیده‌ای پیش روی مسوولان و تصمیم‌ سازان کشور است. به تبع آن، بخش خصوصی از منظر حفظ سرمایه‌های خود، دغدغه‎‌های جدی دارد.

محمود سیادت اظهار داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از چالش‌های دولت در سال آینده است، اقدامی که اگر به درستی مدیریت نشود، چالشهای جدی را در سطح جامعه و برای گروه‌های آسیب‌پذیر رقم خواهد زد، اما اگر این کار به درستی انجام  گیرد از هدررفت منابع جلوگیری شده و اقتصاد رقابتی شکل می‌گیرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی همچنین خواستار تعامل نزدیک‌تر با اتاق‌های تعاون و اصناف با هدف هم افزایی بیشتر و پیگیری موثرتر مطالبات بخش خصوصی شد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست تحلیل رفتن بنیه صادراتی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: آمار کالاهای صادراتی کشورمان زیاد نیست، یعنی عمدتا آنچه صادر می شود یا به نوعی خام فروشی است یا در جرگه محصولاتی قرار می‌گیرند که تکنولوژی بالایی ندارند، در مجموع این شکل از صادرات نمی‌تواند بهره‌وری و انتفاع زیادی برای اقتصاد کشورمان و توسعه آن داشته باشد.

محمدحسین روشنک با انتقاد از رویکردهایی که صاحبان سرمایه و سرمایه‌گذاری‌ را مذموم می‌داند و مورد هجمه قرار می‌دهد، عنوان کرد: فعال اقتصادی و کارآفرین بستر ایجاد اشتغال و درآمد را برای جامعه فراهم می کند و باید مورد حمایت باشد و سرمایه او، حفظ شود اما عده‌ای با فضاسازی، این قشر را مورد هجمه قرار می دهند. نگاه‌ها باید به بعضی مفاهیم اصلاح شود و تاکیدات مقام معظم رهبری در حمایت از قشر تولیدکننده و کارآفرین باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

فعالیت دلالان، چالشی جدی برای اعتبار گردشگری سلامت 

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به مشکلات موجود در حوزه گردشگری سلامت گفت: این شاخه از گردشگری، به دلایل متعدد و مزیت‌های فراوانی که ایران دارد، می تواند به جذب بالای گردشگر در این حوزه منجر شود و بستر درآمدزایی و اشتغال خوبی را ایجاد کند.

علی اکبر علیزاده قناد اظهار داشت: مشکلات در حوزه گردشگری از اخذ ویزا تا پذیرش در بیمارستان ها و مراکز درمانی را شامل می‌شود، چون نیت مسافران در مبدا اعلام نمی‌شود، به عنوان گردشگر به کشور وارد می شوند و در ادامه مسیر به دام دلالان می افتند.

وی با ابراز نگرانی نسبت به چالش‌های ناشی از فعالیت افراد فاقد مجوز و دلال در این حوزه گفت: ما مزیت خوبی در حوزه گردشگری سلامت داریم که اگر شهرت و اعتبار کشورمان در این حوزه دچار خدشه شود، گردشگران این حوزه کشورهای رقیب ما نظیر ترکیه را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست از بحران انرژی سخن به میان آورد و گفت: وقتی قیمت یک کیلووات برق برای مصرف‌کننده از یک بطری آب کمتر تمام می شود، نمی توان توسعه را در این بخش در شرایط موجود انتظار داشت، بخش خصوصی می داند که سرمایه اش در این حوزه با چالش مواجه خواهد شد.

محسن شادمان به وجود ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجازی اشاره و بیان کرد: این چاهها منابع آبی کشور را تحلیل می‌برند که ضعف جدی در حوزه مدیریت تولید و مصرف عامل بروز بحران در بخش انرژی است.

وی با تاکید بر بازنگری جدی در رویکردهای مدیریتی بخش انرژی گفت: در حال حاضر با وجود هزینه‌های بسیار گزافی که در حوزه انرژی پرداخت می شود،طی سالهای اخیر در تامین برق، مشکلات فراوانی بروز کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.