۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 792920

شعاری بر اساس ظرفیت دولت

مهدی خورسند، کارشناس سیاسی

نام‌گذاری سال‌ها به عنوان‌های مختلف و سرلوحه قراردادن آن برای دستگاه‌های حاکمیتی و حکومتی در کشور، یکی از جلوه‌های بی‌نظیر رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. نام‌گذاری هر سال با دو منظور مطرح می‌شود؛ یکی جهت دادن به سیاست‌های اجرایی و عملکرد مسئولان دولتی و حکومتی و دیگری توجه افکار عمومی به آن نام و محتوای آن است.

نام‌گذاری سال البته در راستای عمل رهبر معظم انقلاب به وظایف محوله طبق قانون اساسی است؛ زیرا بر اساس قانون اساسی کشور، ترسیم و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام و جهت‌گیری کشور بر عهده رهبری نظام است. با بررسی نام‌گذاری‌های سال از سوی آیت‌الله خامنه‌ای از زمان آغاز دوران رهبری ایشان تا کنون، می‌بینیم که سیر تطور و تکامل دقیق را طی نموده و البته دقیقاً براساس نیازهای روز جامعه، تلاش کرده به عنوان راهنمایی رهبرانه، خط‌ مشی و ریل حرکت کشور را تنظیم کند. این مهم مشخصاً از سال۱۳۷۸ در پیام‌های ابتدای سال که یک شعار مشخص را به عنوان پرچم و افق سالیانه تعیین می‌فرمایند، نمود دارد که همه ارکان نظام در عرض هم موظف‌اند در ذیل این شعار به مطالبات مردم و نظام بپردازند و از دیگر سو، این شعار در طول اسناد بالادستی قرار دارد و در نهایت اهداف اسناد مذکور را تأمین می‌کنند. از سوی دیگر، نوع نام‌گذاری‌ها بیانگر این موضوع است که رهبر انقلاب علاوه بر ریل‌گذاری سالیانه، یک راهبرد کلان را در پس این نام‌گذاری‌ها دنبال می‌کنند که در نهایت رسیدن به تمدن نوین اسلامی برای ایران عزیز است. از منظر رهبر معظم انقلاب هدف نهایی انقلاب اسلامی، دستیابی و نیل به تمدن نوین اسلامی است که برای دستیابی به آن باید پنج مرحله اساسی «انقلاب اسلامی»، «نظام اسلامی»، «دولت اسلامی»، «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» سپری شود. 
اما حالا که در مرحله دولت‌سازی اسلامی قرار داریم، رسیدن به متر و معیار یک دولت اسلامی، باید الگوساز و دقیق باشد. رهبر انقلاب در طول سال‌های اخیر، بارها بر نام‌های اقتصادی با محوریت تولید، رفع موانع تولید و اشتغال‌زایی و البته تکیه بر ابتکارات علمی جوانان ایرانی در تولید تأکید فوق‌العاده ویژه‌ای داشته‌اند تا جایی‌که در نام‌گذاری سال۱۴۰۱ مجموعه‌ای از این نام‌ها را سرلوحه اقدامات دولت در سال جدید با شعار «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی» قرار داده‌اند.  دولت‌ها در طول سال‌های پس از جنگ تحمیلی به گونه‌های مختلف تلاش کرده‌اند منویات رهبر انقلاب را چراغ راه قرار داده و تا حد امکان منویات معظم‌له را اجرایی کنند، اما در دو وجه می‌توان از سیاست خارجی و روابط بین‌الملل برای تحقق شعار سال بهره گرفت. دولت‌های نظام اسلامی با ابزار سیاست خارجی، باید تلاش در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی را صورت داده و با ابزارها و صُور مختلف دیپلماسی چون دیپلماسی فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و ... بتوانند در مسیر تحقق منویات رهبر انقلاب در نام‌گذاری سال‌ها اقدام و عمل کنند. امسال از آن‌سو، سال ویژه‌تری است که رهبر انقلاب وظیفه مهمی را به دولت سپرده‌اند و دولت باید مسیر آغاز کرده در سال۱۴۰۰ را با عزم و اراده قوی‌تری در رونق تولید، توجه ویژه به کسب و کارهای دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی دنبال کند.
دولت البته یک اقدام پیش‌دستانه در این مسیر انجام داده و به‌نظر می‌رسد رهبری هم با عنایت به ظرفیت دولت این نام‌گذاری را تدبیر کرده‌اند. دولت جاری با اتخاذ راهبرد «اول همسایگان» در حوزه سیاست خارجی، گام بزرگی در توسعه و رونق تولید داخلی برداشته‌اند. برای رسیدن به دلایل این مدعا نیز باید به اقدامات دولت در کاهش تنش با همسایگان اشاره داشت. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر نگاه از غرب به اولویت داشتن همسایگان، ضمن کاهش تنش‌ منطقه‌ای، روابط تجاری و اقتصادی ایران با همسایگان رونق چشم‌گیری داشته است. براساس آمارها در ۱۱ماه منتهی به بهمن سال۱۴۰۰، حجم تجارت خارجی کشور به ۹۰میلیارد دلار رسیده که سهم صادرات از این میزان بیش از ۴۳میلیارد دلار است. برهمین اساس با اقدامات دولت و شرایط  ایجاد شده می‌توان گفت در فصل زمستان گذشته شاهد یخ‌زدایی از تجارت خارجی بوده‌ایم که همه در تحقق اهداف شعار سال می‌تواند راهگشا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.