۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 793069

به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که جنگ در یمن شاهد برخی تحولات و گشایش‌هاست، رسانه‌های دیگری از تلاش عراق برای از سرگیری گفت‌وگوها و مذاکرات متوقف شده میان ایران و عربستان خبر داده‌اند. یک مقام وزارت امور خارجه عراق خبر داده است که دفتر نخست‌وزیری این کشور تلاش‌های خود را برای ازسرگیری گفت‌وگوها میان تهران و ریاض آغاز کرده است و همزمان فرودگاه بین‌المللی صنعا، پایتخت یمن قرار است به زودی فعالیت خود را پس از چندین سال محاصره از سوی عربستان سعودی آغاز کند. به نظر می‌رسد که بهبود اوضاع در یمن ارتباط نزدیکی با گفت‌وگوهای احتمالی میان ریاض و تهران خواهد داشت و در صورتی که مذاکرات تهران و ریاض بتواند به یک نتیجه مشخصی دست یابد، می‌توان به آینده تحولات یمن نیز خوش‌بین بود.

برای نخستین بار طی هفت سال گذشته قرار است آسمان به روی فرودگاه صنعا، پایتخت یمن باز شود. مدیرکل فرودگاه بین‌المللی صنعا هم تأیید کرده که به زودی پروازهای این فرودگاه به مقصد قاهره از سر گرفته خواهد شد. این فرودگاه از آغاز جنگ عربستان علیه یمن، تحت محاصره ریاض و ائتلاف سعودی قرار گرفته بود و پروازهای آن حتی برای امور بشردوستانه مثل انتقال بیماران هم قطع شد و همین مسئله سبب مرگ صدها بیمار یمنی شد. چند روز پیش «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل هنگام اعلام قبول آتش‌بس دوماهه در یمن اعلام کرد که بر اساس بندهای این توافق، هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعا داده خواهد شد.

«منصور هادی» انصارالله را «برادر» خطاب کرد

همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال برگزاری مذاکرات گروه‌های یمنی، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن و متحد ائتلاف سعودی در اظهارنظری بی‌سابقه، برای اولین‌بار جنبش انصارالله یمن را «برادر» خواند و از آن‌ها دعوت به گفت‌وگو کرد. هادی در ضیافتی که عربستان سعودی برای او و همراهانش در ریاض برپا کرده بود، از انصارالله یمن خواسته که برای درمان زخم‌های کشور و حضور زیر پرچم یمن واحد و بزرگ گرد هم آیند.

منصور هادی با دعوت جنبش انصارالله یمن به میز گفت‌وگو، از آن‌ها خواست بخشی از سپهر سیاسی یمن باشند که به ارزش‌های ملی و وحدت و دموکراسی پایبند است.

دومین محموله سوخت به صنعا رسید

تغییرات میدانی در یمن را از ورود محموله سوخت به صنعا نیز می‌توان درک کرد و مقامات دولت نجات ملی یمن در صنعا، از ورود دومین محموله سوخت به بندر الحدیده در غرب این کشور خبر دادند. ورود سوخت به یمن سه روز پس از آغاز آتش‌بس صورت گرفته و «یحیی شرف‌الدین» نایب رئیس سازمان بنادر دریای سرخ [وابسته به جنبش انصارالله]در پیامی توئیتری اعلام کرد: «کشتی قیصر ساعت پنج صبح امروز به بندر الحدیده رسید؛ این کشتی حامل ۳۰۰/۳۲ تن بنزین است.»

نقض عهد ریاض؛ بیش از ۱۰۰ بار

با وجود چشم‌انداز روشنی که از تحولات یمن دیده می‌شود، سعودی‌ها همچنان به نقض تعهدات خود ادامه می‌دهند و یک منبع نظامی یمنی گفته است که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی آتش‌بس یمن را طی یک روز گذشته بیش از ۱۰۰ بار نقض کرد. این منبع تأکید کرد، جنگنده‌های شناسایی ائتلاف، ۲۷ بار در حریم هوایی استان‌های مأرب، حجه، صعده و لحج پرواز کرده و بالگردهای آپاچی نیز ۱۶ بار منازل شهروندان و مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در «البلق الشرقی» در استان مأرب، «الفاخر» در استان الضالع و «شامخ قعبان» در لحج بمباران کردند. وی همچنین خبر داد که مزدوران ائتلاف، در «الاقوز» در الضالع، منطقه شرق الشیخ و شرق «تبه الشرقی» در جیزان سه مقر نظامی نیز ایجاد کردند.

به گفته این منبع، مزدوران ائتلاف در «العکد» در استان مأرب، به مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی حمله کردند. این مزدوران همچنین این مواضع را ۲۳ بار هدف حملات راکتی و توپخانه‌ای قرار دادند. این منبع تصریح کرد، مزدوران ائتلاف، با یک موشک هدایت شونده، یکی از کادرهای متعلق به نیروهای یمنی را در «الشرفه» واقع در نجران هدف قرار دادند. آن‌ها همچنین مواضع ارتش یمن را در البلق در مأرب، مزرعه «الهمدانی» و غرب «حرض» در استان حجه، با توپخانه بمباران کردند.

تلاش عراق برای ازسرگیری مذاکرات

همزمان با تحولات یمن، آنچه در خارج از این کشور این روزها مورد توجه واقع شده، خبرهایی است که از عراق به گوش می‌رسد. یک مقام وزارت امور خارجه عراق روز سه شنبه خبر داد که دولت این کشور تحرکات جدیدی را برای ازسرگیری مذاکرات میان تهران و ریاض آغاز کرده است. این مقام ارشد در گفت‌وگویی تلفنی با روزنامه «العربی‌الجدید» اظهار داشت که سه مقام دولتی عراق که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، مأموریت تعیین یک زمان جدید برای دیدار مقامات ایرانی و سعودی را برعهده گرفته‌اند.

این مقام عراقی که به نام او اشاره‌ای نشده، اضافه کرد: «تا این لحظه، زمان مشخصی پیشنهاد نشده است. ایرانی‌ها تمایلی به تکرار چهار دوره گذشته ندارند. آن‌ها می‌خواهند که بر سر محورهای مشخصی توافق شود تا این محورها مورد بحث و بررسی قرار گیرند. مأموریت عراق در حال حاضر انتقال دیدگاه‌های دو طرف است.»

وی همچنین گفت: «هنوز برای پاسخ به این سؤال که نتیجه تحرکات و مذاکرات میان سعودی‌ها و ایرانی‌ها خوب بوده یا برای خوش‌بینی درباره آن، زود است، چراکه اختلافات همچنان زیاد است». این مقام عراقی در ادامه با اشاره علت لغو آخرین دور گفت‌وگوها میان تهران و ریاض، خاطرنشان کرد که ایران پیش‌تر از ریاض خواسته بود که اعدام شیعیان این کشور را متوقف کند.

پیش از این نیز، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس آنتالیا از زمان دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در بغداد خبر داده بود، اما پس از اعدام دسته‌جمعی گروهی از شیعیان عربستان توسط ریاض، برخی رسانه‌ها از جمله شبکه «المیادین» خبر دادند که ایران به صورت یک‌طرفه این گفت‌وگوها را تعلیق کرده است. اکنون به نظر می‌رسد باردیگر تحولات یمن و امید به برقراری ثبات و پایان جنگ دو کشور ایران و عربستان را به پای میز گفت‌وگو خواهد کشاند، هرچند نتیجه این گفت‌وگوها به تصمیم سعودی‌ها درباره شناسایی اراده مردم یمن بستگی خواهد داشت.

منبع: جوان آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.