رفع معضل کمبود جای پارک در تهران یکی از دغدغه‌های شهروندان است که برای رسیدگی به این موضوع شهردار پایتخت خبر از نهضت پارکینگ سازی دارد و حالا معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل شهرداری تهران می‌گوید برنامه‌ها در سال جدید کلید خورده و اولویت ساخت پارکینگ در مبادی ورودی طرح ترافیک و کنار ایستگاه‌های مترو است.

جزئیاتی از نهضت پارکینگ‌سازی در پایتخت/ از ساخت پارکینگ در مبادی ورودی طرح ترافیک تا انجام پروژه‌های مشارکتی

به گزارش قدس آنلاین، در دوره‌های مختلف مدیریت شهری برنامه‌هایی به عنوان راهکار کاهش معضل نبود جای پارک و پارکینگ برای خودروها ارائه شده ولی آنطور که باید به نتیجه نرسید.کمبود جای پارک و پارکینگ از معضلات همیشگی تهران است سالانه‌ تعداد زیادی خودرو به مجموعه خودروهای تهران افزوده می‌شود و روز به روز به مشکل کمبودجای پارک دامن زده شده است. کمبود جای پارک‌ و پارکینگ مستقیم و غیر مستقیم بر نظم ترافیکی تاثیر گذار است و همین پارک‌های آشفته‌ موجب  افزایش  ترافیک خواهد شد و افزایش ترافیک هم تشدید آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست محیطی و روانشناختی را برای شهروندان به همراه دارد.

علیرضا زاکانی از زمانی که در شهرداری عهده دار مسوولیت به عنوان شهردار پایتخت شد، تأکید کرد در تهران نیازمند نهضت پارکینگ‌سازی هستیم و شورای شهری ها هم با شهردار تهران در زمینه نهضت پارکینگ سازی هم نظرند.

وی با اشاره به اینکه تهران عدالت، آرامش و نشاط لازم دارد،‌گفت: شهر باید قابل پیش‌بینی باشدو برای اینکه تحقق در اهداف را شاهد باشیم نیازمند هستیم همه مردم به عرصه‌ها ورود کنند تا تحولی بزرگ و کالبدی ایجاد شود.

وعده شهرداری برای نهضت پارکینگ سازی محقق شد/آغاز پارکینگ سازی در منطقه ۲۰

درباره موضوع نهضت پارکینگ‌سازی به سراغ محمدرضا شیخ‌بهایی معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل شهرداری تهران رفتیم. وی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: طبق قول و وعده‌هایی که داده بودیم در انتهای سال ۱۴۰۰ زمینی ۲۷۰۰ متری با زیربنای حدود ۱۴ هزار متر در خیابان آستانه منطقه ۲۰ جهت تأمین حدود ۳۵۰ پارکینگ در نظر گرفته شده و مناقصه آن انجام و پیمانکار مشخص شده است.

وی افزود:کارگاه عمرانی برای ساخت این پارکینگ فعال، عملیات اجرایی و طبق برآوردها پروژه ۲۴ ماهه است و این برنامه حتی زودتر از پیش‌بینی‌های انجام گرفته آغاز شده است.

۳۰ زمین در مناطق ۲۲‌گانه تهران جهت ساخت پارکینگ مشخص شده است 

وی اعلام کرد: ۳۰ زمین در مناطق ۲۲‌گانه تهران جهت ساخت پارکینگ مشخص شده است که اولویت ساخت پارکینگ پرهیز از مرکز شهر خواهد بود چرا که نباید پارکینگ‌سازی سبب ایجاد سفر شود و بر اساس مباحث علمی ترافیک در زمینه ساخت پارکینگ در حوالی مرکز شهر باید به اصطلاح دست به عصا حرکت کرد.

وی بیان داشت:‌البته در منطقه ۱۲ به دلیل اینکه محدوده بازار قرار دارد خود منطقه ۱۲ حدود ۱۲ زمین برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته که مطالعات ترافیکی آن در حال انجام است.

ساخت پارکینگ در مبادی ورودی طرح ترافیک و کنار ایستگاه‌های مترو پیش‌بینی شده است

معاون فنی و مهندسی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران ادامه داد: ترافیک یک علم است و نمی‌توان آن را با موضوعات روزمره مخلوط کرد بررسی‌ها باید به صورت دقیق برای ساخت پارکینگ انجام گیرد بر همین اساس ساخت پارکینگ در مبادی ورودی طرح ترافیک و کنار ایستگاه‌های مترو پیش‌بینی شده است و اولویت ما هم برای ساخت پارکینگ در همین محدوده‌ها است.

تفویض اختیار به شهرداران مناطق جهت ساخت پارکینگ

وی گفت: یک پارکینگ هم در منطقه ۱۶ در خیابان خزانه و پارکینگ دیگری در منطقه ۱۸ حوالی میدان شهید باقری مطالعات ساخت آن انجام شده و نقشه‌ها آماده است همچنین تفویض اختیار به شهرداران مناطق جهت ساخت پارکینگ از درآمد ناشی از عوارض پارکینگ پیش‌بینی شده و معاون شهردار تهران آقای شفیعی موافقت کرده است و قرار شده که مناطق برای احداث پارکینگ اقدام کنند و ما هم عارضه‌سنجی ترافیک  را انجام و پشتیبانی منابع را صورت دهیم.

انجام پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری 

وی خاطرنشان کرد:همچنین پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری به صورت جدی با هماهنگی سازمان‌های مشارکت‌های شهرداری در حال پیش بردن است که چندین جلسه در این زمینه برگزار شده و تعدادی زمین نیز شناسایی تا بخش خصوصی هم بتواند برای پارکینگ‌سازی ورود کند.

 پارکینگ‌های مکانیزه در منطقه ۱۵ و ۴ در نظر گرفته شده 

شیخ‌بهایی اعلام کرد:‌همچنین پارکینگ‌های مکانیزه در منطقه ۱۵ و ۴ در نظر گرفته شده و دو زمین برای این منظور شناسایی، مطالعات انجام، نقشه‌ها آماده و ان‌شاءالله ماه آینده مناقصه آن برگزار خواهد شد.

معاون فنی و مهندسی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران گفت: پارکینگ امیرکبیر در۱۷ شهریور در مجموعه تونل امیرکبیر با تلاش همکاران فنی و عمرانی در حال راهبری و انجام است که ان‌شاءالله خرداد ماه افتتاح و ۵۵۰ پارکینگ در این راستا برای شهروندان تأمین خواهد شد.

وی گفت:‌به طور کلی احداث پارکینگ عملیاتی زمان‌بر است و حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان هر پارکینگ متوسط هزینه نیاز دارد ولی اقدام کوتاه‌مدت ایجاد و یا جابه‌جایی پارکینگ‌های مکانیزه است و اکنون حدود ۱۵۰۰ یونیت پارکینگ و یا پارکینگ اسمارت در ۱۲۳ محل داریم و بنا است که برخی از آنها را اضافه و برخی را اگر نیاز به اورهال دارد با همکاری بخش خصوصی انجام دهیم.

رویکرد جدید شورای ششم برای نهضت پارکینگ سازی

شورای شهری ها هم با شهردار تهران در زمینه نهضت پارکینگ سازی هم نظرند. زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران درباره این موضوع گفت: تامین قطعی و احداث پارکینگ مورد نیاز برای تمامی واحدهای تولیدی و ساخت و ساز های شهری طرح جامع ، ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران و مصوبه ۵۰۲ کمیسیون ماده پنج مورد تاکید قرار گرفته است.

دلایل کسر پارکینگ در تهران

وی افزود: اما در سنوات گذشته متاسفانه به انحاء مختلف از جمله اخذ تعهد از مالکین جهت تامین پارکینگ در شعاع ۲۵۰ متری، کسر پارکینگ های زیادی در سطح مناطق ۲۲گانه بر پایتخت تحمیل شده است.

هزینه کرد شفاف همه درآمدهای حاصل از عوارض کسری پارکینگ

این عضو شورای شهر تهران گفت: جهت رفع این مساله، موضوع هزینه کرد شفاف همه درآمدهای حاصل از عوارض کسری پارکینگ و اختصاص صد در صدی آن جهت ساخت پارکینگ‌های محله‌ای به کرات در مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله؛ بند سوم از تبصره یکم بودجه مصوب ۱۴۰۰ شهرداری تهران ، مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا (سال ۱۳۹۹)، مصوبه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی نظارت فنی و عوارض استفاده موقت در شهر تهران (سال ۱۳۹۸)، مصوبه اصلاحیه مصوبه ایجاد وحدت رویه در نحوه اقدام مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران درخصوص اخذ عوارض تأمین پارکینگ‌های تعهدی(سال ۱۳۹۴) و...، مورد توجه و تاکید واقع شده است.

شمس احسان گفت: شهرداری تهران مکلف بوده تا منابع حاصله این مصوبات را در حساب اختصاصی و جداگانه ای نزد خزانه شهرداری واریز و صرفاً جهت ساخت پارکینگ‌های عمومی و با اولویت پارکینگ‌های محله‌ای هزینه کند و هرگونه هزینه‌کرد خارج از موضوع، همواره به صورت صریح غیرمجاز و ممنوع اعلام شده است.

وی بیان داشت: اما متاسفانه طی سال های گذشته مساله احداث پارکینگ های محله ای مورد غفلت واقع شد و تاکنون حدود ۴۶ هزار واحد کسرپارکینگ در محدوده بافت فرسوده مصوب کلانشهر تهران ایجاد که نتیجه آن در حال حاضر بخش عمده ای از سطح معابر و فضاهای باز در محدوده های مذکور به پارکینگ اتومبیل تبدیل شده و کارایی اصلی خود را از دست داده اند.

بسیاری از مخاطبان فارس من هم با ثبت سوژه های مختلف مانند ضرورت احداث پارکینگ زیرسطحی در معابر اصلی و فرعی درخواست رسیدگی به این موضوع را داشته اند.

مسئله کمبود فضای پارک و پارکینگ به یک معضل شهری در تهران بدل شده است که به نظر می رسد باید برای حل این معضل نسخه نوینی پیچید البته شهرداری اکنون برنامه هایی برای رفع این معضل دارد و  برنامه های نو با ساخت پارکینگ جدید در محلات کلید خورده است. حالا باید منتظر ماند و دید مدیریت شهری جدید چگونه نهضت پارکینگ سازی را به جلو پیش می برد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.