۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 801554

وقتی به لبخندتان در آینه نگاه می کنید، می دانید که باید به دنبال زیبایی خود باشید.

«کامپوزیت دندان» مزایا و عوارض آن

اگرچه سفید کردن فوری دندان ها می تواند باعث روشن تر شدن رنگ دندان شود، اما این تنها مشکل شما نیست. ترک خوردگی و لب پریدگی دندان به چیزی بیشتر از سفید کردن نیاز دارد. برای مثال برای رفع این مشکل باید از چسباندن کامپوزیت بر روی دندان استفاده کنید. اما از کجا بدانیم که این درمان گزینه مناسبی برای شما هست یا خیر؟ آیا کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت دندان؟ برای آگاهی یافتن از مزایا و معایب کامپوزیت دندان ادامه مقاله را بخوانید.

 کامپوزیت دندان چیست؟

 کامپوزیت دندان یک درمان زیبایی و در عین حال عملکردی است که با تشکیل لایه های رزین کامپوزیتی بر روی دندان، نتیجه مطلوب را ایجاد می کند. این روش درمانی در اصل برای ایجاد تغییرات زیبایی کوچک به کار گرفته می شود و در میان بیماران و دندانپزشکان یک گزینه محبوب محسوب می شود.

با کامپوزیت دندان در مطب متخصص دندانپزشکی زیبایی  به چند مورد مانند موارد زیر دست پیدا خواهید کرد:

  1. ترمیم آسیب دیدگی دندان های لب پریده

  2.  شکل دهی مجدد به دندان

  3. رفع مشکل تغییر رنگ دندان

  4. صاف کردن و تنظیم دندان های متراکم و مجتمع

  5. پرداخت نهایی دندان ها بعد از تکمیل فرایند ارتودنسی

نحوه اجرای کامپوزیت دندان چگونه است؟

گام های مختلفی در فرایند کامپوزیت دندان وجود دارد که عبارتند از:

  • معاینه دندان ها: دندانپزشک در جلسه اول نگاه دقیقی به دندان های مدنظرتان انداخته و طرح درمان را مشخص میکند.

  • مرحله آماده سازی: با کمک ژل، روی دندان کمی ناهموار شده و چسب و ژل بر روی آن مالیده می‌شود. سپس می توان کامپوزیت را روی آن چسباند و برای دستیابی به یک دندان کاملا هماهنگ با دندانهای مجاور، آن را تراشید. همین فرایند گام به گام است که کامپوزیت دندان را برای دندانپزشکان جذاب می کند و امکان دستیابی به نتایج بسیار دقیق را فراهم می‌کند.

  • کارهای نهایی: دندانپزشکتان رنگ کامپوزیت را با رنگ دندان هماهنگ نموده و به کمک نور فرابنفش قوی، آن را سخت می‌کند. یعنی می توانید مطب را با یک لبخند جدید ترک کرده مستقیماً به فعالیت‌های خود بازگردید.

 مزایای کامپوزیت دندان

در ادامه به برخی از مزایای کامپوزیت دندان برای بیماران اشاره خواهد شد:

  • ظاهری طبیعی به دندان می دهد: رزین کامپوزیتی استفاده شده برای کامپوزیت دندان به دقت و به صورت لایه لایه بر روی دندان چسبانده میشود تا خاصیت بازگشت نور از روی آن مانند مینای طبیعی دندان باشد.

  • یک فرآیند درمانی کم تهاجم است: اگرچه فرایندهای زیبایی دندان شامل تراشیدن بخشی از مینای دندان می شود اما این مقدار بسیار کمتر از آن چیزی است که در لمینت به آن نیاز است.

  • مقرون به صرفه است: فرایندهای زیبایی کم تهاجم مانند کامپوزیت دندان در مقایسه با روش های دیگر بسیار مقرون به صرفه هستند. تقریباً می‌توان گفت که ارزان ترین راه برای ترمیم نقایص دندانتان استفاده از کامپوزیت دندان است.

  • سرعت فرآیند: انجام کامپوزیت دندان شاید کمتر از یک ساعت طول بکشد و معمولاً به جلسه معاینه مجدد آن نیازی نخواهد بود.

 معایب کامپوزیت دندان

برخی معایب نیز برای این روش وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به اندازه روش های دیگر مانند لمینت سرامیکی، ماندگاری ندارد؛ اگرچه رزین کامپوزیتی ماده بادوامی است که حتی تا ۱۰ سال نیز ماندگاری دارد، اما در این زمینه از لمینت سرامیکی ضعیف تر است. استفاده از ایمپلنت دندان یک گزینه بادوام تر در مقایسه با کامپوزیت دندان است.

  • در مقابل لک شدن مقاوم نیست: کامپوزیت دندان در مقابل لکه مقاوم نیست، یعنی انتخاب مواد غذایی مصرفی و مسواک کردن نقش بسیار مهمی در ظاهر کامپوزیت ایفا می‌کند.

  • ساده تر آسیب می بیند؛ اگر می خواهید از کامپوزیت دندان استفاده کنید، باید از هر فعالیتی که می تواند باعث ترک خوردگی یا آسیب دیدگی دندان شود، خودداری کنید. از عاداتی مانند جویدن مداد، ناخن یا خوردن یخ خودداری کنید. اگر در ورزش های تماسی فعال هستید، حتماً از محافظ دندان استفاده کنید تا احتمال بروز صدمه و آسیب دیدگی را کاهش دهید. اگر چه کامپوزیت دندان راحت تر آسیب می بیند اما به همان میزان راحت تر هم ترمیم می شود.

گزینه های دیگری که می‌ توانید به جای کامپوزیت دندان استفاده کنید.

اگر فکر می‌کنید که معایب کامپوزیت دندان در مقایسه با مزایای آن بیشتر است، شاید بهتر باشد که گزینه‌های دیگری را در نظر داشته باشید:

  • روکش دندان: دندان های شما در طول زمان، روکش تشکیل شده از هر جنسی را مستهلک می‌کند، حال می خواهد این مواد سرامیک زیرکن، فلز یا طلا باشد. فاکتورهای بسیاری در ماندگاری روکش موثر است، اما تقریباً می توانید مطمئن باشید که ماندگاری آن در حدود ۱۵ سال است. روکش ها گزینه های بسیار مناسبی برای موارد زیر هستند:

  1. بازیابی کامل یک دندان شکسته

  2. پوشاندن حفره بزرگی در دندان که نمیتوان آن را صرفا پر کرد.

  • لمینت: لمینت ها که معمولاً از سرامیک ساخته می شوند و به جلوی دندانتان چسبانده می شوند، ممکن است بین ۱۰ تا ۳۰ سال ماندگاری داشته باشند. در صورتی که به دنبال گزینه های زیر هستید استفاده از لمینت گزینه بسیار خوبی است:

  1. اصلاح تغییر رنگ دندان

  2. تغییر شکل یا راستای دندان های کج و معوج

 کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت

تفاوت هایی میان کامپوزیت دندان و لمینت وجود دارد که قبل از اجرای فرایند باید توسط دندانپزشک و بیمار مد نظر قرار گرفته شوند. در اینجا به چند مورد آن اشاره شده است:

تفاوت های میان کامپوزیت دندان و لمینت

کامپوزیت دندان

لمینت

روش بدون تهاجم، بدون حفاری یا آسیب دائمی به دندان طبیعی، و قابلیت ترمیم ساده

با توجه به نیاز به تراشیدن دندان، لمینت ها غیرقابل بازگشت هستند.

دستیابی به نتایج فوری در طول یک جلسه

لمینت حداقل به دو جلسه با فاصله زمانی چند هفته ای نیاز دارد تا لمینت های متناسب با دندان هایتان در آزمایشگاه ساخته شود.

ارزانتر از لمینت سرامیکی

لمینت های سرامیکی گرانتر هستند.

از سه تا  سال ماندگاری دارند

انتظار می رود که ماندگاری لمینت های سرامیکی حداقل ۱۵ سال باشد و با مراقبت مناسب، بیشتر هم شود.

مانند رزین کامپوزیتی به آسانی نمی شکند، لکه نمی شود و تغییر رنگ نمی دهد.

لمینت ها از مقاومت بسیار بیشتری در مقابل کامپوزیت های دندانی برخوردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.