انتشار تبلیغ تازه دیگری از یک شرکت بستنی‌سازی که پیش از این نیز سابقه تبلیغات ابزاری از زنان داشت دوباره در شبکه‌های اجتماعی با واکنش روبرو شد.

بستنی حاشیه‌ساز!/ استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات

به گزارش قدس آنلاین، استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات شرکت‌های تجاری داخلی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی هرچند وقت‌یکبار به یکی از اخبار تلخ فضای مجازی تبدیل می‌شود.

تبلیغ نوعی مایه شوینده لباس، شکلات صبحانه و حتی پوشک و محصولات بهداشتی کودکان و نوزادان و استفاده از زنان بدون حجاب موج اعتراضات را در فضای مجازی ایجاد کرد و کاربران نیز اعلام کردند که از این به بعد از این برندها استفاده نخواهند.

اما سال گذشته محتوای تبلیغی یک نوع بستنی اعتراضات را بزرگتر کرد. ویدیوی تبلیغی که به شکل واضحی استفاده ابزاری از زنان بود و موجب راه‌اندازی یک کمپین ویدیویی از سوی معترضین شد. معترضین در این تبلیغ بستنی با آن برند را می‌خریدند و بعد جلوی دوربین آن را دور می‌انداختند تا اعتراض خود را به این نوع محتوای ضد ارزش نشان دهند.

همین اعتراضات سبب شد شرکت بستنی‌سازی در ابتدا کامنت‌های خود ذیل پست تبلیغی را ببندند و بعد از آن مجبور به حذف پست موردنظر شد. اما بعد از یک‌سال همین شرکت در تبلیغ تازه خود دنبال همان مدل تبلیغ رفت و ویدیوی جنجالی تازه‌ای منتشر کرد که دوباره واکنش‌ها را برانگیخت و دوباره مجبور به حذف پست بستنی شد.

در همین راستا محسن حدادی مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت:«خوشبختانه محتواهایی از این دست با وجود حجم زیاد شرکت‌ها در شبکه‌های اجتماعی زیاد نیست اما هرساله مواردی نیز وجود دارد که وزارت ارشاد مسوولیت پیگیری آن‌ها را دارد. اما مورد این شرکت دوباره تکرار شده‌است که پیگیر آن از طریق دادستانی هستیم.»

حدادی با اشاره به عدم خلاء قانونی در تبلیغات افزود:«ما برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی خلاء قانونی نداریم و در قانون تبلیغات دقیقا به این موضوع اشاره شده‌است و استفاده ابزاری از زنان را منع کرده‌است.

در فصل هشتم این قانون آمده‌است: «استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا می‌نمایند» ممنوع است. در فصل نهم هم باز تأکید می‌شود که «هرگونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است» و «آگهی‌ها نباید تداعی کننده ترجیح بین جنس مذکر و مؤنث باشد.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.