۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
کد خبر: 804466

قیمت دلار غیررسمی که در کانال ۲۶هزار تومان قرار داشت، در روزهای اخیر وارد کانال ۳۳هزار تومان شد. این افزایش نرخ پس از آن رخ داد که دولت ارز ترجیحی کالاهای اساسی را حذف کرد و اخبار منفی از مذاکرات و قطعنامه شورای حکام نیز دلیل خوبی برای روند صعودی دلار در بازار ارز بود؛ موضوعی که دولتمردان را به فکر چاره‌ای برای روزهای پرالتهابی ارز انداخت و اختیارات بانک مرکزی را برای مدیریت در بازار افزایش دادند.

باید علت‌ها را مهار کرد

در همین زمینه بانک مرکزی با صدور بخشنامه جدید به صرافی‌ها به فعالان این بخش رسما اجازه داد علاوه‌بر صادرکنندگان، نسبت‌به خرید ارز از همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی به‌منظور فروش به متقاضیان اقدام کنند. نرخ ارز نیز با ورود ارز صادراتی‌ها به بازار کاهش بیش از دوهزار تومانی را تجربه کرد که می‌تواند در روزهای آینده باز هم شاهد کاهش بیشتری باشد. قیمت توافقی دلار در صرافی‌ها روز پنجشنبه ۳۰هزار تومان، خرید و ۳۰هزار و ۳۰۰تومان‌، به فروش می‌رسید.
 
دلار در کانال ۳۰هزار تومان
 همچنین روز گذشته (جمعه) صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی همراه با خودرو بازار متشکل هم باز بود و به ارائه خدمت مشغول بودند. روزگذشته نرخ ارز با خرید و فروش به نرخ توافقی، نرخ هر دلار در بازار متشکل ارزی به کانال ۳۰هزاری وارد شده و هر دلار ۳۰هزار تا ۳۰هزار و ۳۰۰تومان معامله شد. به گفته رییس کانون صرافان ارز مسافرتی هم در بازار متشکل به نرخ ۲۷هزار تا ۲۷هزار و ۴۰۰تومان به هموطنان ارائه می‌شود.
همچنین امیر هامونی، رییس بازار متشکل ارزی بانک مرکزی در صداوسیما اعلام کرد: برای سهولت خدمات مردم و گردشگران هم روزهای فعالیت بازار متشکل ارزی و هم ساعت آن افزایش پیدا کرد. وی گفت:‌ بازار متشکل ارزی علاوه‌بر روزهای هفته در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هم به ارائه خدمات به گردشگران و متقاضیان ارز اقدام می‌کند، در این زمینه صرافی‌های دو عضو بازار متشکل ارزی هم به‌تبع آن به ارائه خدمات به متقاضیان می‌پردازند. درحال‌حاضر عرضه ارز از تقاضای آن بیشتر شده است و مدت زمان فعالیت بازار هم از ساعت ۱۰ تا ۱۵:۳۰ در روزهای عادی و در روزهای تعطیل هم به فعالیت ادامه می‌دهد تا به شهروندان و متقاضیان ارز خدمات ارزی ارائه کند. وی همچنین گفت:‌ دارندگان ارز خانگی هم می‌توانند ارز خود را به قیمت‌های توافقی به صرافی‌ها ارائه کنند.
همچنین در گزارش ارائه‌شده برخی از صراف‌ها اعلام کردند، بعد از بخشنامه بانک مرکزی حدود ۲۵۰۰تومان قیمت دلار در بازار کاهش پیدا کرده و عرضه ارز برای مصرف‌کنندگان فراهم شده است.
 
واردات ارز بدون محدودیت و معاف از مالیات
 لامعی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در تشریح تاثیر سیاست‌های جدید ارزی این بانک در بازار، اظهار داشت: از ۲۲خرداد صادرکنندگان مجاز شدند اسکناس ارز حاصل از صادرات را در صرافی‌ها با اعلام اظهارنامه گمرکی و براساس نرخ توافقی ارائه کنند. وی تاکید کرد: طی چهار روز این سیاست جواب داده و میانگین نرخ دلار به زیر ۳۱هزار تومان کاهش یافته است.
این مقام مسوول در بانک مرکزی گفت: اینکه نرخ ارز در صرافی‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰تومان اختلاف قیمت دارد ناشی از رقابت است اما در شبکه‌های اجتماعی نرخ‌ها موردتایید ما نیست. به گفته مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با اظهار ارز در گمرک می‌توانند بدون محدودیت اسکناس وارد کشور کنند، ضمن اینکه از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.
همچنین مجید شاکری، کارشناس اقتصادی نیز در این زمینه اعلام کرد: وقتی بانک مرکزی به بازار ورود پیدا کرد، این به معنای ارزپاشی نیست، بلکه درصورتی‌که نرخ ارز بالا رفت می‌تواند دلارهای خود را بفروشد و درصورتی‌که کمتر از نرخ توافقی قرار گرفت، می‌تواند ارز بازار را جمع‌آوری کند.
البته باید به این نکته نیز توجه داشت که مداخله بانک مرکزی در بازار ارز نیز موقتی است و نمی‌تواند یک سیاست دائمی باشد. از سوی دیگر، دخالت بانک مرکزی در این بازار که در راستای کاهش نرخ ارز با هدف کنترل افزایش قیمت‌ها صورت می‌گیرد، پس از این مداخله موقتی و ایجاد فشار بر ذخایر ارزی بانک مرکزی، اگر مشکل ارز ریشه‌ای حل نشود مجددا موجب جهش یکباره نرخ ارز در جهت تطبیق با واقعیت‌های اقتصادی خواهد شد.
در سال‌۱۴۰۰، دولت برای تخصیص ارز ترجیحی باید برای هر دلار ۲۰هزار تومان مابه‌التفاوت ارز ترجیحی با ارز نیمایی را پرداخت کند. برخی کارشناسان عقیده داشتند با قطع شدن وابستگی معیشت مردم به دلار می‌توان به بهبود اوضاع معیشت آن‌ها با اجرای سیاست‌های جدید اقتصادی امیدوار بود. اما دولت باید در کنار مردمی‌سازی یارانه‌ها، در راستای کاهش نرخ ارز در بازار آزاد نیز بکوشد تا هزینه‌های مردم با دلار ۴هزار تومانی تبدیل به دلار ۳۰هزار تومانی نشود. در همین زمینه و برای میزان اثربخشی اقدامات بانک مرکزی برای مهار ارز با یک عضو اتاق بازرگانی گفت‌وگو کردیم.
 
برای تسکین و ثبات درازمدت نرخ ارز علت‌ها را باید اصلاح کرد
 «عباس آرگون»، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به چرایی نوسانات دلار و اقدامات لازمه در این عرصه، عنوان کرد: عمده‌ترین بحث برمی‌گردد به انتظارات تورمی که ریشه آن بیشتر نشان از واقعیاتی است که نرخ رشد نقدینگی و بحث‌های برجامی در آن دخیل است؛ چراکه نشانی از اخبار مثبت مذاکرات به گوش نمی‌رسد و بی‌تاثیر در نرخ دلار نیست.
وی ادامه داد: اعلام نرخ کالاهای اساسی و مطرح شدن بحث نیمایی هم در این موضوع دخیل است؛ البته، ریشه افزایش دلار در تورم نهفته است هرچند تحریم‌های خارجی هم نمی‌توان نادیده گرفت که بی‌تاثیر در این خصوص نیست.
این کارشناس عرصه اقتصادی کشورمان تصریح کرد: هرچند موضوعاتی همچون ورود ارز به کشور بدون محدودیت یا ۲۴ساعته کردن فعالیت‌های ارزی و اعلام  فعالیت ارزی بدون سقف صرافان ازسوی دولت اعلام شد و بعضا اثربخش بوده اما این بخشی از کار است که شاهد روند کاهشی دلار از ۳۳هزار تا ۳۰هزار تومان بودیم. هرچند این سیاست تا اندازه‌ای جلوی افزایش نرخ ارز را گرفت اما باید علت‌های موثر در این زمینه خشکانده شود. محرک‌هایی که باعث می‌شود بهای ارز تاثیرگذار باشد بحث‌های داخلی و خارجی است که باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد.
این فعال اقتصادی ادامه داد: با مذاکرات برجامی می‌توان تورم دلار را مهار کرد. نباید فراموش کرد کشور ما مبتنی بر درآمدهای نفتی است و تحریم‌ها تاثیر زیادی دارد و نمی‌توان با کاهش صادرات نفت یا گران وارد کردن کالاها، آن را مهار کرد.
وی با اشاره به چگونگی تحقق شعار رشد هشت‌درصدی دولت، تاکید کرد: اکنون سرمایه‌گذاری ما نزدیک به صفر است و عملا سرمایه‌ها خارج و به‌سمت غیرمولد و واسطه‌گری می‌رود و باید آن ثبات و اعتماد در این عرصه برقرار باشد تا شاهد رشد اقتصادی باشیم. اگر اعتماد نباشد کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند این‌ها زنجیروار به هم متصل هستند. از دیپلماسی اقتصادی و مذاکرات برجامی گرفته تا برنامه‌های کوتاه‌مدت داخلی که دولت برای صراف‌ها و عرضه ارز در بازار دیده است. درواقع افزایش بهای دلار به یک عامل وابسته نیست یا تک‌متغیر نیست. شاید در بازه زمانی کوتاه برخی برنامه‌ها موثر باشد اما برای تسکین و ثبات درازمدت بهتر است علت‌ها اصلاح شوند.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.