قدس آنلاین - ایلام: مجری طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله ایلام گفت: تا پایان سال جاری 6 دکل حفاری در میادین نفتی آذر و چنگوله نصب می شود.

نصب 6 دکل حفاری تا پایان سال جاری در میدان نفتی آذر ایلام

حمید کریمی با بیان اینکه مطالعات احداث دکل های نفتی در این منطقه پایان یافته و زیرساخت های لازم برای ‏توسعه این میدان بزرگ نفتی کشور و استان ایلام فراهم شده است، افزود: با اتمام کار نصب دکل ها در میدان آذر‏ روزانه 65 هزار بشکه نفت از میدان نفتی مشترک با کشور عراق تولید خواهد شد.
وی به قرار داد 55 ماهه برای بهره برداری از نفت از میادین نفتی آذر و چنگوله در استان ایلام با پیمانکار مربوطه اشاره و تصریح کرد: با کار مستمر و روزانه در این پروژه عظیم نفتی قرار است پیش از موعد مقرر و در مدت 36 ماه از آغاز کار، روزانه30 هزار بشکه نفت از آن برداشت شود.
مجری طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله ایلام با بیان اینکه 19 حلقه چاه برای تولید نفت از میدان آذر حفر خواهد شد و نفت حاصل از آن پس از برداشت برای فرآورش به تأسیسات بهره‌برداری در شهرستان دهلران ارسال خواهد شد، اظهار داشت: میدان نفتی آذر در نقطه مرزی میان ایران و عراق قرار دارد و در دوران دفاع مقدس چندین عملیات جنگی بزرگ در این منطقه انجام شده و عملیات مین ‌روبی و پاک سازی بقایای مواد منفجره، از دشوارترین مراحل آماده‌سازی منطقه برای استقرار دکل های نفتی است که باعث کندی در کار می شود.
حمید کریمی ساخت جاده‌های دسترسی، سلر، تامین دکل برای پوشش مخابراتی منطقه و عقد قرارداد تامین 27 مگاوات برق مورد نیاز تاسیسات را از دیگر فعالیت های توسعه ای میدان نفتی آذر عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: آغاز فعالیت های اجرایی این میدان بزرگ نفتی نقطه عطفی برای کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال جوانان در استان ایلام است و با اجرای کامل این طرح عظیم نفتی در استان نزدیک به 2 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌شود.
وی نفت تولیدی این دو میدان را بر اساس اعلام کارشناسان حوزه انرژی، جزو مرغوب ترین نفت های تولیدی در جمهوری اسلامی ایران عنوان و تصریح کرد: نخستین دکل حفاری میدان نفتی آذر، یازدهم مهر گذشته در سفر محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری و رستم قاسمی وزیر نفت به استان ایلام نصب گردید و قرار است دکل حفاری پیروزی متعلق به شرکت ملی حفاری با قدرت 3 هزار اسب بخار بزودی برای آغاز حفاری دومین حلقه چاه از جنوب کشور وارد این میدان نفتی شود.
مجری طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله ایلام به میزان ذخیره 5 میلیارد و 200 میلیون بشکه ای نفت در میدان آذر اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) برای توسعه این میدان قراردادی با شرکت مشترک (کنسرسیومی) متشکل از شرکت‌ اویک و صندوق بازنشستگی صنعت نفت به ارزش 1 میلیارد و 900 میلیون دلار به امضا رسانده است.
حمید کریمی با اشاره به اینکه میدان نفتی آذر از پیچیده‌ترین میادین نفتی کشور است، یادآور شد: عمق چاه‌هایی که برای تولید در این میدان نفتی باید حفاری شود، گاهی به بیش از 4 هزار و 700 متر می رسد، ضمن این که ساختار مخازن میدان نیز ویژگی ها و پیچیدگی های خاص خود را دارند که قابل مقایسه با دیگر میادین نفتی کشور نیست.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.