رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: متاسفانه قبح عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شکسته شده و حتی در مراسم‌ دولتی و همایش‌ها نیز شاهد این هستیم که مسئولین از ماسک نیز استفاده نمی‌کنند، همین عدم رعایت پروتکل‌ها در کنار عدم استقبال مردم از دز یادآور واکسن، افزایش مسافرت‌ها و ارتباطات موجب افزایش آمار ابتلا به کرونا شده که این یک مسئله تهدیدکننده است.

آمار کرونا نگران‌کننده شده است/ مردم برای تزریق دز یادآور اقدام کنند

به گزارش قدس آنلاین، طی روزهای اخیر به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین عدم استقبال از دز یادآور کرونا، آمار مبتلایان رو به افزایش بوده که با در نظر گرفتن شرایط، این آمار قدری نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد. در این خصوص با صفر فیض‌الهی، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین به گفت‌وگو نشستیم.

در حال حاضر وضعیت رنگ‌بندی کرونایی استان به چه صورت است؟

رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌ها به‌صورت هفتگی بر اساس فرمولی که وزارت بهداشت تعیین کرده، انجام می‌شود. طبق این رنگ‌بندی، تعداد شهرستان‌های زرد استان ما نسبت به هفته گذشته از ۲ شهرستان به سه شهرستان افزایش یافته است، این شهرستان‌ها شامل شهرستان‌های آوج، تاکستان و آبیک بوده و نشان‌دهنده این است که تعداد موارد ابتلا به کووید در این شهرستان‌ها افزایش یافته است. همچنین موارد سرپایی مراجعه روزانه به مراکز درمانی نیز روند افزایشی یافته است.

وضعیت سایر استان‌ها نیز همین‌گونه و آمار مبتلایان افزایشی است؟

در سایر استان‌های کشور نیز نظیر این اتفاق رخ داده است. در مجموع می‌توان گفت که آمار کرونا با خیز آرامی در حال افزایش است. در کل کشور شاهدیم تعداد شهرستان‌های زرد نسبت به هفته گذشته ۹ شهرستان افزایش یافته و از ۹۴ به ۱۰۳ شهرستان زرد رسیده است. تعداد موارد بستری روزانه در کشور نیز طی این هفته چهار رقمی شد.

شرایط کرونا در سایر کشورها چگونه است؟

در کشورهای اطراف از جمله ترکیه، پاکستان، عربستان، برخی از کشورهای عربی، کشورهای جنوب شرق آسیا مانند کره، سنگاپور و اندونزی روند افزایش بیماری گزارش شده است. در کشورهای اروپایی نیز این چنین است. در فرانسه، ایتالیا، انگلیس و آلمان این روند افزایشی است، حتی در فرانسه نسبت به وقوع پیک جدید نیز هشدار صادر شده است. در سایر کشورها از جمله کشورهای امریکایی روند ابتلا افزایشی بوده است.

با توجه به اینکه طی روزهای آتی حجاج به کشور برمی‌گردند، پیش‌بینی شما برای مقابله با ابتلا به کرونا در هفته‌های آتی چگونه است؟

ما در کشور چند مسئله را در پیش داریم. نخست اینکه طی روزهای آینده حجاج از عربستان باز خواهند گشت، عربستان نیز جزو کشورهایی است که روند ابتلا در آن افزایشی گزارش شده است، حجاج در تمام نقاط کشور پخش خواهند شد و قطعاً بسیاری از خانواده‌ها بر اساس رسوماتی که داریم به دید و بازدید این عزیزان خواهند رفت و احتمالاً این عزیزان نیز برنامه‌هایی برای ولیمه دادن دارند که در فضاهای سربسته و متراکم خواهد بود که این مسئله یک تهدید به حساب خواهد آمد. مسئله بعدی، موضوع اربعین است که آن را در شهریور ماه خواهیم داشت، کشور عراق نیز جزو کشورهای آلوده است که این مسئله نیز اگر رعایت نشود تهدیدی برای ما خواهد بود. موضوع دیگر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها طی ۲ ماه آینده خواهد بود.

همه این موارد، شرایط را به سمتی می‌برد که ما با ازدحام، تراکم جمعیت، ارتباطات بیشتر با افراد، حضور در فضاهای سربسته مواجه خواهیم شد.

بنابراین بهترین توصیه این است که شیوه‌نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به‌عنوان برنامه‌های اساسی در دستور کار همه مردم قرار بگیرد. همه ادارات و نهادهای دست‌اندرکار می‌توانند مجموعه خود را به سمتی هدایت کنند که کارکنان و مراجعین آن‌ها رعایت شیوه‌نامه‌ها را در دستور کار خود قرار دهند. بحث تهویه در ادارات نیز لازم است به‌صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد و در کنار این‌ها نقش واکسن بسیار حائز اهمیت است.

بر اساس آخرین اطلاعات موجود، واکسن کووید تاکنون حداقل از مرگ‌ومیر بیش از ۱۴ میلیون نفر در دنیا پیشگیری کرده است، یعنی اگر برنامه واکسن در بیماری کووید نبود ۲/۱۴ میلیون نفر دیگر هم به تعداد کشتگان این ویروس اضافه می‌شد، ما در کووید تاکنون زیر ۷ میلیون کشته در دنیا داشته‌ایم که اگر بحث واکسیناسیون نبود، آمار مرگ‌ومیر به بیش از ۲۱ میلیون نفر می‌رسید، بنابراین طبق تأیید تمام مجامع علمی دنیا، تزریق واکسن‌ها بسیار مؤثر و تأثیرگذار بوده است لذا در افزایش سطح ایمنی گروه‌های مختلف جامعه می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به چه صورت است؟

رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به ماه‌های گذشته در سطح کشور و همچنین در استان قزوین بسیار کاهش یافته و به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است، البته این عدد در اثر بررسی‌های میدانی و طبق آمار غیررسمی است، موضوع اصلی این است که متأسفانه حتی در مجامع دولتی و در مراسم‌های رسمی اعم از همایش‌ها و جلسات نیز مسئولین اجرایی حتی از ماسک هم استفاده نمی‌کنند، گویا قبح عدم رعایت پروتکل‌ها شکسته شده و این بسیار تهدیدکننده است.

وضعیت تزریق واکسن در استان قزوین چگونه است؟

تزریق واکسن کودکان ۵ تا ۱۱ سال در استان ما حدود ۲۰ درصد بوده است، این عدد پایینی است، بنابراین باید همه این افراد نسبت به دریافت واکسن نوبت اول و دوم اقدام کنند. آمار تزریق نوبت اول واکسن در استان قابل تقدیر بوده و مردم قزوین استقبال بیش از ۹۶ درصدی از دز نخست داشته‌اند، برای دز دوم این آمار حدود ۹۰ درصد بوده است که باز هم عدد قابل قبولی است، اما در مورد تزریق دز سوم آمار ما حدود ۴۲ درصد بوده است، دز چهارم را نیز حدود یک درصد از هم‌استانی‌های عزیز تزریق کرده‌اند. لازم است همه عزیزانی که ۶ ماه از تزریق دز اول، دوم و سوم آن‌ها گذشته، اقدام به دریافت دز بعدی کنند تا درگیر بحران‌های ناشی از افزایش موارد ابتلا نشویم.

بر اساس ابلاغ وزارت بهداشت فرصت طلایی ما ۲ ماه آینده خواهد بود که پیش از شروع فصل پاییز همه افراد یک نوبت واکسن به‌عنوان دز یادآور یا بوستر تزریق کنند، این موضوع اگر در نیمه نخست سال جاری اتفاق بیفتد قطعاً آثار و فواید آن بیشتر خواهد بود. هم‌وطنانی که نوبت اول و دوم واکسن خود را تزریق کرده‌اند، با فاصله ۶ ماه مشمول نوبت سوم خواهند شد، عزیزانی هم که واکسن نوبت سوم را تزریق کرده‌اند با رعایت فاصله ۶ ماه مشمول نوبت چهارم خواهند شد.

پیش‌بینی شما برای وضعیت کرونا در استان طی هفته‌های آتی چیست؟

وقتی موارد سرپایی در حال افزایش است به معنی این است که ما در هفته‌های آینده شاهد افزایش بستری‌ها خواهیم بود، پس از گذشت سه تا چهار هفته از افزایش آمار بستری‌ها، قطعاً برخی از افراد بستری فوت خواهند کرد. این یک هشدار است که مردم باید به‌صورت جدی رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن را در دستور کار خود قرار دهند تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم، چون کرونا هنوز مشکل‌آفرین است‌

وضعیت شکننده است و این بیماری هنوز ریشه‌کن نشده است، اگر چه موارد بسیار تحت کنترل بوده، اما رفت‌وآمد بین کشورها، ارتباطات، افزایش مسافرت‌ها و عادی‌انگاری در رعایت شیوه‌نامه‌ها در افزایش موارد ابتلا بسیار تأثیرگذار است.

اکنون وضعیت فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به چه صورت است؟

خوشبختانه ۲ الی سه هفته است که در سطح استان فوتی کرونایی نداشته‌ایم، این نقطه قوت استان ماست، اما تعداد موارد سرپایی طی یک الی دو هفته اخیر و به‌ویژه در روزهای اخیر در حال افزایش بوده که این یک هشدار است، وقتی تعداد افراد زیادی مبتلا می‌شوند به همان نسبت این انتظار وجود دارد که تعداد افراد بیشتری در بیمارستان‌ها بستری شوند، فوتی‌ها نیز معمولاً از میان بستری‌ها اتفاق می‌افتند، زمانی که افزایش بستری داشته باشیم به‌دنبال آن قطعاً افزایش مرگ‌ومیر را هم خواهیم داشت.

اکنون شدت ابتلا به کرونا چگونه است؟

شدت ابتلا نسبت به گذشته خیلی کمتر شده است، اما این قابلیت در ویروس‌ها وجود دارد که وقتی وارد بدن افراد به‌ویژه بدن افراد حساس شوند می‌تواند در خود تغییر و اصطلاحاً جهش ایجاد کنند، در حال حاضر نگرانی ما این است که ممکن است این جهش منجر به افزایش قدرت ویروس شود.

مبتلایان در حال حاضر چه علائمی را دارند؟

در حال حاضر نخستین علامت کرونا، همان علائم تنفسی و سرماخوردگی است، در کودکان نیز تب، علائم سرماخوردگی، علائم گوارشی به‌صورت اسهال و استفراغ ممکن است وجود داشته باشد، همچنین یکی از شایع‌ترین علائمی که اخیراً مبتلایان دارند گرفتگی صدا یا لارنژیت است، البته این علامت باید در کنار سایر علائم باشد تا بتوانیم نام کرونا را بر آن بگذاریم.

در حال حاضر چه واکسن‌هایی در استان موجود است؟

در حال حاضر تقریباً هر هشت نوع واکسنی که در سطح کشور مطرح بوده را در استان داریم، اگر چه ممکن است تعداد آن‌ها کم و زیاد باشد، اما در حال حاضر بیش از ۵۵ هزار دز واکسن در استان موجود است، طی ماه‌های اخیر میانگین آمار واکسیناسیون در استان روزانه ۲۰۰ نفر است، اگر تعداد مراجعین در روزهای آتی نیز همین میزان باشد برای چندین ماه واکسن در استان موجود است، با توجه به اطلاع‌رسانی جهت تزریق واکسن که در سطح جامعه صورت گرفته، از هفته آتی اقدامات لازم برای تأمین واکسن بیشتر انجام خواهد شد، بنابراین هیچ‌گونه نگرانی بابت تأمین انواع واکسن‌ها نخواهیم داشت. لازم به ذکر است هم‌وطنانی که اقدام به تزریق واکسن می‌کنند، لازم است ۶ ماه از تزریق دز قبلی آن‌ها گذشته باشد، همچنین برای تزریق واکسن لازم است فرد فاقد هرگونه علامت بیماری یا سرماخوردگی باشد.

کدام مراکز خدمات واکسیناسیون را انجام می‌دهند؟

تمامی پایگاه‌های سلامت، مراکز خانه‌های جامع سلامت و خانه‌های بهداشت روستاها کار واکسیناسیون را انجام می‌دهند، علاوه بر این مراکز در شهر قزوین نیز مرکز واکسیناسیونی تحت عنوان مرکز واکسیناسیون ستاد بحران واقع در فلکه سوم کوثر در ۲ شیفت صبح و عصر خدمات واکسیناسیون را به مراجعین ارائه می‌دهد، از همین هفته نیز اعزام تیم سیار به بیمارستان‌ها را آغاز کرده‌ایم، به این معنا که با برخی بیمارستان‌ها هماهنگی‌هایی انجام شده که همکاران ما با مراجعه به آن‌ها تزریق واکسن را انجام می‌دهند.

با توجه به سیر صعودی آمار مبتلایان، آیا لازم است مجدداً محدودیت‌هایی در سطح استان اعمال شود؟

همه چیز بستگی به رفتار مردم دارد، اگر ما از اکنون اقدامات کنترلی را انجام دهیم و هر اداره و سازمانی در مجموعه خود پروتکل‌ها را رعایت کند، کار به اعمال محدودیت نخواهد کشید. برای مثال تالارها خود را ملزم کنند بر اساس قواعدی که وجود داشت از ظرفیت موجود خود استفاده محدودتر و سیستم تهویه مناسبی را داشته باشند، خدمات‌دهندگان و مراجعین از ماسک استفاده کرده و بهداشت فردی را رعایت کنند، فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت گیرد، در این صورت افراد در معرض خطر نخواهند بود. همچنین افرادی که مراسم برگزار می‌کنند نیز آگاه باشند و به‌عنوان یک وظیفه ملی، تعداد افراد کمتری را به مراسم خود دعوت کنند.

از سوی دیگر به‌عنوان یک شهروند در دورهمی‌ها، دید و بازدیدهای فامیلی و تجمعات پروتکل‌ها را رعایت کرده و حتی‌الامکان در تلاش باشیم دورهمی‌ها را محدودتر کنیم. در کنار رعایت این موارد لازم است واکسیناسیون ما به پوشش قابل قبولی برسد. اگر هم‌وطنان عزیز کماکان مانند هفته‌های گذشته در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سهل‌انگاری کنند در چند مجلس نخستی که حجاج برگزار می‌کنند، افراد زیادی آلوده خواهند شد، تعداد افراد مبتلا و موارد بستری نیز افزایش خواهد یافت و ناگزیریم محدودیت‌های جدی‌تری را برقرار کنیم که البته امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.