سرپرست معاونت فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر نقش حیاتی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز از نجات کودک سه ساله توسط یک اهداکننده سلول بنیادی خون‌ساز غیرخویشاوند خبر داد.

نجات جان کودک سه ساله با اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز

به گزارش قدس آنلاین، شهین شریفی گفت: اگر اهداکننده‌ای برای نجات بیمارانی که نیازمند سلول بنیادی هستند مراجعه نکند؛ ناچاریم از بانک سلول‌های بنیادی کشورهای دیگر کمک بگیریم.

وی افزود: با توجه به هزینه بسیار زیادی که این فرایند دارد، اهمیت کار اهدا کنندگان بیش از پیش به چشم می‌آید.

شریفی با اشاره به آمادگی کارشناسان برای آشناسازی مراجعه‌کنندگان با فرایند کامل اهدای سلول‌های بنیادی در مرکز سپاس(مرکز سلول های بنیادی خون ساز سازمان انتقال خون) تصریح کرد: متقاضیان پس از پذیره‌نویسی، ارائه نمونه و تکمیل فرم‌های مورد نیاز در زمان لازم برای انجام آزمایش‌ها و بررسی سازگاری اهداکننده با بیمار دعوت می‌شوند و پس از مثبت بودن نتیجه، اهدا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پیوند برای این کودک، بیست و هفتمین پیوند از مرکز سلول‌های بنیادی خون‌ساز سازمان انتقال خون محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: پیوند سلول‌های بنیادی به این کودک موفقیت‌آمیز بود و اکنون حال وی مساعد است.

موکوپلی ساکاریدوز(MPS) بیماری ژنتیکی است که با جهش در یک ژن یا شکست در چند ژن در فرد بروز می‌کند، برخی از انواع این بیماری با دریافت سلول‌های بنیادی قابل درمان است.

 سلول‌های بنیادی خون‌ساز برای درمان بیماران دچار بدخیمی‌های خونی یا بیماری‌هایی مانند تالاسمی و سرطان‌های خونی استفاده می‌شود تا بیمار که سلول خونی بدن او دچار مشکل شده، سلامت خود را بازیابد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.