رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بستن آب‌های بالادستی و آب رودخانه‌ها توسط کشورهای همسایه، حجم تاثیرپذیری از کانون‌های گرد و غبار و ریزگردها را در کشور افزایش می‌دهد.

بستن آب‌های بالادستی توسط کشورهای همسایه موجب افزایش کانون‌های گرد و غبار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، محمدحسن نامی در نشست تخصصی مدیران بحران کلانشهرهای کشور که در مشهد برگزار شد، گفت:‌ مساله آب امروز از مباحث مهم است و طبق کنوانسیون حقوق بین‌الملل رودخانه‌ها، کشور بالادست نمی‌تواند تمامی آب را ببندد اما کشورها آب را می‌بندند، ترکیه آب دجله و فرات را بسته و سرشاخه‌های رود ارس را هم می‌بندد که این اقدام تاثیر زیادی در جغرافیای ما دارد.

وی گفت: هشت کانون مهم ریزگرد که ایران از آن تاثیرپذیر است، مربوط به عراق است و با بسته شدن رودخانه‌ها باید آماده پذیرش ریزگردهای بیشتری باشیم.بستن آب‌های بالادستی و آب رودخانه‌ها توسط کشورهای همسایه، حجم تاثیرپذیری از کانون‌های گرد و غبار و ریزگردها را در کشور افزایش می‌دهد.

نامی اضافه کرد: کشورها در حوزه ژئوپلیتیک تلاش می‌کنند خود را از وابستگی به مولفه‌های مهم ژئوپلیتیک کشورهای پیرامونی رها کنند، در حوزه آب کشور ایران آسیب‌پذیر است و امروزه در کشور هیچ آب مطمئنی جز دریا وجود ندارد.

وی بیان کرد: در موضوع آب با کشور افغانستان قرارداد داریم و طبق قرارداد سال ۱۳۵۱، کشور افغانستان از رودخانه هیرمند باید ۵۰ متر مکعب آب در ثانیه به ایران تحویل دهد، اما تاکنون حتی یک متر مکعب آب نیز به ایران تحویل داده نشده است.

نامی افزود: ۳۲ حوزه آبریز در کشور وجود دارد که باید این حوزه‌ها از آب دریای عمان و خلیج فارس پر شوند، از این طریق، کشور می‌تواند همیشه آب دائمی داشته باشد.

باید از بزرگ شدن شهرها جلوگیری شود

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: کلانشهرها مهمترین چالش نیمه اول قرن ٢١ خواهند بود، باید از بزرگ شدن شهرها جلوگیری شود که آمایش سرزمینی تنها راه جلوگیری از بزرگ شدن شهرها است.

نامی افزود: آمایش ملی و سرزمینی و برقراری ارتباط بین انسان، فعالیت و فضا راه نجات از تهدید بزرگ شدن کلانشهرها به شمار می‌رود، عدم تعادل بین انسان، فعالیت و فضا منجر به ایجاد عدم تعادل در سایر بخش‌ها نظیر اقتصاد نیز می‌شود.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، وی ادامه داد: ۵۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار کلانشهرهاست، درحالیکه برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی باید اقتصاد روستاها تقویت شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به حادثه متروپل گفت: بازدید میدانی شهرداری‌ها از سازه‌ها و ساختمان‌های شهر ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.