مردم کشورهای مختلف در فضای مجازی نگرانی خود را از وقوع جنگ جهانی سوم اعلام کردند. در کمال ناباوری هواپیماهای نظامی تایوانی با اسکورت هشت جنگده f۱۵ در فرودگاه «سونگشان» به زمین نشست.

چین، شیطنت آمریکا را تلافی می‌کند

هواپیمای نانسی پلوسی در حالی شامگاه سه‌شنبه در فرودگاه جزیره تایوان به زمین نشست که میلیون‌ها بیننده مسیر حرکت او را از مالزی به تایپه رصد می‌کردند. مردم کشورهای مختلف در فضای مجازی نگرانی خود را از وقوع جنگ جهانی سوم اعلام کردند. در کمال ناباوری هواپیماهای نظامی تایوانی با اسکورت هشت جنگده f۱۵ در فرودگاه «سونگشان» به زمین نشست. چین هم در نهایت تنها به تهدیدات لفظی دیپلماتیک و برگزاری رزمایش‌های نظامی بسنده کرد. در نهایت روز گذشته وزیر خارجه چین در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز کاخ‌سفید یادآور شد آنچه آمریکا باید انجام دهد این است که فوراً مسخره‌بازی و نقض اهداف و اصول منشور  سازمان ملل را متوقف کند و بازی با کارت تایوان برای اختلال در منطقه آسیا پاسیفیک را کنار بگذارد.
سفر پلوسی نخستین دیدار یک مقام عالی رتبه آمریکا از تایوان از ۲۵ سال گذشته تا کنون بوده است. به همین دلیل برخی ناظران بین‌المللی در مورد اقدام جدیدتر پکن در مقابل اقدامات واشنگتن در صورت ورود رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هشدار می‌دادند. با این حال به نظر پکن همچنان به صبر راهبردی خود در مقابل ایالات متحده وفادار مانده است. دکتر فریدون انتظاری سفیر پیشین ایران در کره جنوبی ضمن بیان این نکته به قدس گفت: سفر خانم پلوسی به تایوان، تماماً نقض قوانین بین‌المللی است چرا که چین یک کشور واحد است. تایوان حتی در سازمان ملل هم کرسی ندارد . وی با بیان اینکه چین تا کنون در مقابل تحرکات خصمانه نظامی آمریکا محتاط بوده و بیشتر تمرکز خود را بر توسعه اقتصادی گذاشته است، افزود: اقدامات نظامی خصمانه واشنگتن آن هم در بحبوحه درگیری نظامی غرب با روسیه بر سر اوکراین تا اندازه‌ای پکن را به سمت نظامی‌گری بیشتر سوق خواهد داد. دیپلمات پیشین ایران تصریح کرد: پیامدهای این سفر پلوسی بسیار منفی خواهد بود. چین در این قضیه ساکت نخواهد نشست  چرا که این سفر مشکلاتی را در خاور دور و به‌ویژه در تنگه مالاکا و اطرافش ایجاد خواهد کرد. این مسئله‌ای است که شروع بسیار ساده‌ای داشت اما پایان یافتنش را خدا می‌داند چرا که مشکلات فراوانی  در سطح جهان ایجاد خواهد کرد. وی معتقد است: شاید این تخاصم به جنگ تمام‌عیار تبدیل نشود،  چرا که شاهد هستیم دلیل همه احتیاطی که چین تاکنون داشته مباحث اقتصادی بوده است اما اکنون بحث حیثیتی مطرح است بنابراین ممکن است شیطنت آمریکا را تلافی کند. در این حرکت غرور ملیشان که برایشان مهم است خدشه‌دار شده است. کارشناسان علل مختلفی را برای این اقدام تنش‌زای آمریکا آن هم در این برهه حساس بیان کرده‌اند. دکتر انتظاری معتقد است واشنگتن با حفظ ظاهر دیپلماتیک خود به دنبال آن است یک زهر چشمی از چین بگیرد یا اینکه می‌خواهد آن را محکی بزند تا ببیند چین چه واکنشی نشان می‌دهد.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.