در یک‌سال گذشته ایران اعلام کرده چندین شبکه جاسوسی مرتبط با رژیم صهیونیستی با اهداف مختلف و متفاوت را شناسایی و منهدم کرده است.

سایه به سایه با دشمن در«جنگ سایه»

به گزارش قدس آنلاین، در یک‌سال گذشته ایران اعلام کرده چندین شبکه جاسوسی مرتبط با رژیم صهیونیستی با اهداف مختلف و متفاوت را شناسایی و منهدم کرده است.

به‌گونه‌ای که در تیرماه، وزارت اطلاعات ایران از انهدام عوامل وابسته به موساد که از اقلیم کردستان وارد کشور شده بودند خبر داد. همچنین چند روز پیش، وزارت اطلاعات ایران از دستگیری یک شبکه تروریستی در استان آذربایجان غربی خبر داد. اوایل ماه جاری نیز اطلاعات سپاه پاسداران اعلام کرد دیپلمات‌هایی را به اتهام جاسوسی و عکس‌برداری از مناطق ممنوعه در استان کرمان بازداشت کرده و همچنین یک گروهک دیگر وابسته به موساد که قصد ترور علمای استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران را داشت شناسایی و منهدم شد.

بنابراین می‌توان گفت این روزهای پر از دستاورد اکنون برجسته‌ترین نقاط پیروزی جمهوری اسلامی در اهداف نظامی و میدانی در جنگ سایه با رژیم صهیونیستی را به ثبت می‌رساند و یک پیروزی تاریخی دیگر را به کارنامه جمهوری اسلامی ایران اضافه می‌کند.

به منظور بررسی مفهوم «جنگ سایه»، توانمندی‌های اطلاعاتی ایران در این جنگ، علل قدرت ایران در شناسایی و انهدام شبکه‌های جاسوسی و سایبری دشمن و نقاط ضعف رژیم صهیونیستی با «هادی عیسی دلول» تحلیلگر برجسته فضای سایبری، حقوق بین‌الملل و فیزیک هسته‌ای در لبنان گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه جزئیات آن را می‌خوانید.

جنگ در سایه چیست و چرا طرف‌های متخاصم به استفاده از این جنگ متوسل می‌شوند؟

جنگ در سایه، جنگی غیرعلنی و غیرمستقیم و بیشتر با ارتباطات الکترونیکی و شبکه‌های دیجیتال مرتبط است که طی آن طرف‌های متخاصم اهداف سیاسی، اقتصادی، نظامی و تجاری خود را پیش می‌برند؛ به‌گونه‌ای که این سیستم‌های دیجیتال و الکترونیکی کمینگاه طرف مقابل برای نفوذ و هک با هدف از کار انداختن سامانه‌های مختلف اقتصادی، نظامی، شهری، دفاعی و خدماتی بوده و هر سطحی از حفاظت و پشتیبانی را هم که داشته باشند، امکان نفوذ به آن وجود دارد؛ چراکه این سیستم‌ها به صورت لحظه به لحظه به‌روز می‌شوند و در مقابل، سیستم‌های هک نیز به صورت مستمر به روزرسانی می‌شوند؛ بنابراین جنگ در سایه یک جنگ سرد غیرمستقیم است که منجر به از کار انداختن سامانه‌ها یا درز اطلاعات مهم می‌شود.

از لحاظ قدرت اطلاعاتی و استخباراتی، شناسایی و انهدام شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی توسط ایران چه پیامی دارد؟

شبکه‌های جاسوسی که ایران از شناسایی و انهدام آن‌ها خبر داده دو دسته هستند؛ برخی از آن‌ها متأسفانه در داخل خود ایران هستند که به صورت فرعی برای دریافت اطلاعات و ارسال آن به صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند و دسته دیگر شبکه‌هایی‌اند که از خارج برای نفوذ به سامانه‌های الکترونیکی و دیجیتال جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند.

همچنین در این راستا سامانه دیگری وجود دارد که به انهدام شبکه‌های متعلق به ماهواره‌ها ارتباط دارد و در آن برخی فناوری‌ها به‌کارگیری می‌شوند تا لایه‌های حمایتی و حفاظتی متعلق به ماهواره‌های ایرانی شکسته شود؛ ولی خوشبختانه جمهوری اسلامی کادری بسیار قوی دارد که می‌تواند تلاش‌های نفوذ و شبکه‌های جاسوسی را شناسایی کند و با ارائه اطلاعات غلط به دشمن، این حملات را مدیریت نموده و دشمن را فریب دهد.

ایران با انهدام شبکه‌های جاسوسی چه پیامی را به طرف‌های دخیل داخلی و خارجی به‌ویژه کشورهایی که کانون این شبکه‌ها هستند، ارسال می‌کند؟

متأسفانه بسیاری از این شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در کشورهای همسایه ایران حضور دارند، کشورهایی که ایران همواره دست کمک و حمایت خود را به سمت آن‌ها گشوده تا مورد تعرض و حمله از سوی اشغالگران قرار نگیرند و برای همین منظور طرح صلح هرمز با کشورهای همسایه را مطرح کرد. بسیار تأسف‌برانگیز است که کانون این شبکه‌های جاسوسی یکی از کشورهای عربی خلیج‌فارس است.

اگر این مسئله ثابت شده و مشخص شود دولت آن کشور در این اقدامات خرابکارانه نقش دارد، پاسخ ایران سخت و متناسب خواهد بود. ایران هر بار که شبکه‌ای جاسوسی را شناسایی و منهدم می‌کند، تجربه بیشتری کسب کرده و لایه‌های حفاظتی خود را متناسب با آن تقویت خواهد کرد و مانع اقدام صهیونیست‌ها در تکرار این فعالیت‌های خرابکارانه خواهد شد.

به نظر شما ایران چگونه توانسته خود را در زمینه شناسایی و انهدام شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی به‌ویژه در برهه اخیر تقویت کند؟

توانمندی‌های ایران نه برآمده از سامانه نظامی، نه سیستم سایبری و نه نظام اقتصادی آن است، بلکه این توانمندی‌ها برآمده از باورهای دینی و ولایی و نیز پایبندی اخلاقی به این باورهاست. از همین رو همواره در بیشتر زمینه‌ها اعم از عرصه نظامی، سیاسی، صنعت و حتی فضای سایبری خلق معجزه می‌کند و بر همین اساس جمهوری اسلامی توانسته توسعه یافته و به این توسعه ادامه می‌دهد تا همسو با اقدامات خارجی متناسب‌سازی کند. این توسعه فقط به عرصه سایبری محدود نبوده بلکه پیش از این شاهد توسعه سامانه‌های موشکی بالستیک آن بودیم.

اهداف رژیم صهیونیستی از تشکیل این شبکه‌های جاسوسی به‌ویژه پس از کاهش قدرت آمریکا در منطقه چیست و آیا در تحقق این اهداف موفق بوده است؟

متأسفانه رژیم صهیونیستی از افراد ضعیف‌النفس سوءاستفاده می‌کند به‌گونه‌ای که این رژیم توانسته برخی طرف‌ها مانند گروهک منافقین را جذب کرده و از آن‌ها نه فقط در عرصه نظامی و سیاسی بلکه در عرصه سایبری و جاسوسی به عنوان شبکه‌های داخلی نیز استفاده می‌کند. رژیم صهیونیستی اکنون خود این کارها را انجام می‌دهد و واشنگتن به دلیل بحران‌هایی که با آن روبه‌رو است، چه در عرصه تنشی که با روسیه دارد و چه در زمینه ضعف عملکردی در منطقه، از مشارکت با اسرائیل در این جنگ طفره می‌رود، از این رو صهیونیست‌ها مسئولیت حفاظت از خود در سرزمین‌های اشغالی را خودشان برعهده گرفته‌اند و از آنجایی که توان جنگ نظامی را ندارند، به جاسوسی، حملات سایبری و جذب افراد غافل و خائن به وطن متوسل می‌شوند و از آن‌ها در جاهای مختلف اعم از سوریه، لبنان، عراق و اگر بتوانند در ایران استفاده می‌کنند.

این‌گونه جنگ‌ها می‌تواندچه تأثیری بر تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای داشته باشد؟

جنگ در سایه و شبکه‌های جاسوسی تأثیرات جزئی بر تحولات دارند؛ چرا که این عرصه همواره در حال به‌روزرسانی است. به هر صورت رژیم صهیونیستی منزوی شده و تنها خواهد ماند و ورود مسلمانان به قدس بسیار نزدیک است؛ چراکه مسئله محدود به جنگ در سایه نیست و بیش از این به جنگ‌های اصلی و سنتی در عرصه نظام سیاسی جهانی ارتباط دارد؛ بنابراین جنگ در سایه تنها یک عامل کمک برای جنگ سیاسی و نظامی است که اگر در این دو جنگ طرفی موفق نباشد، جنگ در سایه تأثیر چندانی در رقم زدن تحولات نخواهد داشت و اگر با عملیات نظامی یا حمایت بین‌المللی همراه نباشد نتیجه‌بخش نخواهد بود.

خبرنگار: جواد فراهانی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.