وزیر جهادکشاورزی گفت: امروز در دنیا مدرن ترین روش حمایت از کشاورز، کشاورزی قراردادی است و این شیوه محوری ترین برنامه ماست.

باید مشتری بذری که کشاورز در زمین می‌کارد معلوم باشد

به گزارش قدس آنلاین، سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی با حضور در مصلی امام خمینی(ره) در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه امروز در دنیا بعد از جنگ روسیه و اورکراین شرایط ویژه غذایی ایجاد شده که باعث شده غذا در جهان سردست گرفته شده و افزایش قیمت داشته باشد، اظهار کرد: جنگ روسیه و اوکراین نشان داد قدرت غذایی همتراز قدرت نظامی و چه بسا بالاتر است و در این جنگ برخی، مسیر حرکت کشتی های غذایی را تغییر دادند.

ساداتی‌نژاد با شاره به اینکه در قانون اساسی کشورها تامین امنیت غذایی به عنوان وظیفه دولت‌ها تعیین شده، اظهار کرد: غذایی کف توجهات دولت‌ها و کشور بوده، اما امروز به قدرت غذا، اقتدار غذایی  و به عامل قدرت تیدیل شده است.

وزیر جهادکشاوری با یادآوری اینکه ایران در جنوب غرب آسیا بهترین موقعیت تولید غذا را دارد، گفت: محوری‌ترین برنامه دولت سیزدهم کشاورزی قراردادی است.

به گفته ساداتی‌نژاد، امروز اگر کشاورز ایرانی بخواهد گندم تولید کند باید بذر، کود و سم بخرد و کشاورزی خود را در مقابل آفات و حوادث بیمه کند و تازه محصولی که از همه این مراحل با زحمت عبور می‌کند را دولت می‌خرد، اما در دنیا مدرن‌ترین روش حمایت از کشاورز، کشاورزی قراردادی است که در این روش دولت به کشاورز کود، سم و بذر اصلاح شده می‌دهد تا او دغدغه خرید نداشته باشد و او را بیمه می‌کند و نهایتا در زمانی که کشاورز محصول را تولید کرد آن زمان دولت مبلغ محصول را با او سر خرمن محاسبه می‌کند.

به اعتقاد وزیر جهادکشاورزی، کشاورزی قراردادی یعنی بذری که کشاورز در زمین می‌کارد معلوم باشد مشتری آن کیست.

ساداتی‌نژاد در ادامه به جزئیاتی از اجرای این طرح اشاره و ابراز کرد: در ابتدای اجرای طرح کشاورزی قراردادی ۲۵۰ هزار هکتار را در بحث گندم از مهر شروع کردیم و برای سال زراعی جدید کشت گندم را به این سمت حرکت خواهیم داد.

وزیر جهادکشاورزی در پایان نیز گفت: برای انجام بهتر این روش ۴۵ درصد قیمت کود را کاهش و قیمت گندم را از ۷۵۰۰ تومان به ۱۱۵۰۰ تومان افزایش دادیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.