یک مستندساز حوزه‌ی هشت سال دفاع مقدس گفت: فرصتی برای مستندسازی درباره‌ی پدر و مادران شهدا و یا جانبازان نداریم، چرا که بیشتر آنها به علت کهولت سن یا عوارض جانبازی از دنیا خواهند رفت.

صداوسیمای ما برنامه‌هایی پخش می‌کند که با واقعیت جنگ مغایرت دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا خورشیدی‌فر که از مستندسازان حوزه‌ی دفاع مقدس کشورمان است،  در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، درباره‌ی ساخت مستند «از آسمان» توضیح داد: تلاش کرده‌ایم در ساخت این گونه مستندها که مضمونشان دفاع مقدسی است، از تصاویری واقعی بهره‌مند شویم تا بینندگان با این برنامه‌ها ارتباط بهتری برقرار کنند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در مستند شهید بهنام محمدی‌راد که نوجوانی 13 ساله است و مستندش هفته‌ی گذشته از تلویزیون پخش شد‌، سعی کردیم تصاویر حقیقی این شهید نوجوان را که اسلحه‌ای هم قد خودش داشت‌، پیدا کنیم و یا چند دقیقه از مکالمه‌هایش را که درباره مادران است، پخش کنیم. وقتی این تصاویر و یا صحبت‌های واقعی شهدا را به بینندگان نشان می‌دهیم آنها ارتباط عمیق‌تری با این‌گونه مستندها برقرار می‌کنند؛ البته آنگاه که دسترسی به تصاویر و یا صحبت‌های حقیقی نباشد، به بازسازی وقایع خواهیم پرداخت.
خورشیدی‌فر درباره‌ی ساخت مستند شهید بهنام محمدی، خاطرنشان کرد: مهمترین افرادی که می‌توانستند درباره‌ی این شهید صحبت کنند، رزمندگانی بودند که در آخرین لحظات در کنار بهنام بودند و یا برخی از هم‌بازی‌هایش در مدرسه و کوچه به شمار می‌آمدند.
این مستندساز درباره‌ی ساخت مستند دیگری از یک جانباز شیمیایی در شهرستان بهبهان، توضیح داد: هنگامی که برای تصویربرداری از این جانباز شیمیایی رفتیم در سر سفره به علت عوارض شیمیایی سرفه‌اش گرفت. او برای آنکه خونابه داخل دهانش را خارج کند به پشت درختی رفت. در این فرصت که او این کار را انجام داد ما مشغول تصویربرداری بودیم و آن را قطع نکردیم. چرا که می‌خواستیم این حس را کاملا به مخاطبان القاء کنیم.
همچنین در مستندی دیگر نیز که یک همسر یک جانباز شیمیایی شوهرش را هنگامی که می‌خواهد از داخل خودرویی بیرون بیاورد نیز فیلمبرداری کرده‌ایم. لحظه‌ای که همسران رزمندگان جانبازان که توانایی حرکت ندارند نیز بسیار تاثیرگذار است و آنها هنگامی که می‌خواهند همسرانشان را حرکت دهند یا علی می‌گویند. قطعا این جمله در عمق احساس مخاطبان نفوذ می‌کند.
وی درباره‌ی عملکرد مستندسازان در حوزه دفاع مقدس و به خصوص مستند «از آسمان» بیان کرد: اینکه عملکرد ما چقدر مورد توجه مخاطبان بوده است را باید بینندگان بیان کنند اما با نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته است متوجه شده‌ایم که مردم با ساخت مستندهایی با مضمون دفاع مقدس، موافق هستند و از پخش آنها نیز راضی هستند.
این مستندساز یادآور شد: با توجه به اینکه 13 سال در حوزه دفاع مقدس به مستندسازی می‌پردازم تاکنون به سراغ برنامه خاصی نرفته‌ام و برای ساخت مستندهایی هم مکان‌هایی را انتخاب کرده‌ام که شاید در نقشه نیز جایشان مشخص نباشد.
خورشیدی‌فر با اشاره به ساخت مستندی از یک مادر شهید که روزهای دوشنبه و پنجشنبه به بهشت زهرا (س) می‌رفت و به مردم چایی تعارف می‌کرد نیز اظهار کرد: بعد از یک ماه که مستند این مادر شهید را ساختم او از دنیا رفت. قطعا اگر من به سراغ او نمی‌رفتم خاطرات شیرین او در سینه‌اش نهفته می‌ماند. بنابراین مستندسازان ما و فعالان ما در حوزه دفاع مقدس باید بدانند که وقت زیادی برای تهیه برنامه‌هایی با مضمون دفاع مقدس نداریم. چرا که بیشتر آنها یا به علت کهولت سن یا عوارض جانبازی از دنیا خواهند رفت.
خورشیدی‌فر در پایان سخنانش اظهار کرد: صدا و سیمای ما نیز برنامه‌هایی پخش می‌کند که با واقعیت جنگ مغایرت دارد؛ به عنوان مثال در کجای جبهه در مناطق عملیاتی یک رزمنده عاشق دختری می‌شد؟! بهتر نیست به جای ساخت چنین سریال‌هایی، مستندهایی که واقعیت‌های جنگ را بیان می‌کنند بسازیم؟!
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.