نخستین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کاپان کشور ارمنستان عصر روز جمعه هشتم مهرماه ۱۴۰۱، در مراسمی با حضور «ظهوری» سفیر ایران، حکم انتصاب خود را به آرارات میرزویان وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان تقدیم کرد.

کاپان؛ مسیر سبز اوراسیا

به گزارش قدس آنلاین، نخستین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کاپان کشور ارمنستان عصر روز جمعه هشتم مهرماه ۱۴۰۱، در مراسمی با حضور «ظهوری» سفیر ایران، حکم انتصاب خود را به آرارات میرزویان وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان تقدیم کرد.

عابدین ورامین در این دیدار ابراز امیدواری کرد فعالیت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کاپان به گسترش و تعمیق روزافزون روابط دو کشور در همه زمینه‌ها کمک کند. میرزویان وزیر خارجه ارمنستان تصمیم ایران برای تأسیس سرکنسولگری در کاپان را نمود عینی اهتمام ایران به گسترش روابط با جمهوری ارمنستان و تلاش برای حفظ صلح و ثبات در منطقه خوانده و بر آمادگی دولت ارمنستان برای حمایت کامل از فعالیت موفق سرکنسولگری ایران در کاپان تأکید کرده است. سرکنسول کشورمان در کاپان نیز با تشریح برنامه‌های مصوب سرکنسولگری از جمله کمک به جریان روابط اقتصادی مشترک، ابراز امیدواری کرد فعالیت موفق سرکنسولگری نمودی از توجه جمهوری اسلامی ایران به حفظ صلح و ثبات و بهبود شرایط در منطقه قفقاز جنوبی باشد.

چرا تأسیس کنسولگری در کاپان مهم است؟

دکتر فرشید باقریان، کارشناس ارشد مسائل اوراسیا در توضیح تاریخچه‌ای نسبت به محل تأسیس کنسولگری جدید ایران در ارمنستان می‌گوید: کاپان (Kapan) که از آن به عنوان قاپان نیز یاد می‌کنند، منطقه ای است در جنوب ارمنستان که بزرگ‌ترین شهر و مرکز استان سیونیک است. این استان، هم مرز با ایران بوده و از طریق گمرک مغری ارمنستان، به گمرک نوردوز ایران مرتبط می‌شود. به دلیل وجود معدن‌های زیاد در کاپان، در دوره قاجار به این شهر«معدن» گفته می‌شد و از سال ۱۹۹۱ به کاپان تغییرنام داد. این شهر در ۳۱۶ کیلومتری شهر ایروان پایتخت ارمنستان واقع شده و کامیون‌های ایرانی نیز از مرز نوردوز وارد ارمنستان شده و از محور مواصلاتی آن به اوراسیا می‌رسند. تأسیس سرکنسولگری کشورمان در کاپان یک اقدام ضروری و سازنده در عرصه روابط خارجی ایران تلقی می‌شود؛ زیرا در روابط خارجی حتی اگر روابط دیپلماتیک قطع شود، ارتباط سرکنسولگری لغو نخواهد شد و می‌تواند به هموطنان مستقر در آنجا خدمات ارائه دهد. با توجه به تحولات منطقه و دستور ویژه همگرایی منطقه‌ای، این سرکنسولگری به موازات سفارتخانه ما در ایروان و با نگاه آینده پژوهانه تأسیس شده است.

معنای گسترش ارتباط ایران و ارمنستان چیست؟

وی با نگاهی به اهمیت روابط دو کشور از آن به معنای زمینه‌سازی برای استحکام قلعه استراتژیک ایران و ارمنستان در مقابل تهدیدها یاد می‌کند. باقریان ادامه می‌دهد: وجود ظرفیت طلایی در پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بازار پررونقی برای کالاهای ایرانی است. با توجه به مراحل پایانی ساخت جاده جدید گوروس-کاپان، آغاز همکاری با روسیه، گرجستان و هند برای ساخت دالان خلیج فارس به دریای سیاه و اروپا و فعال شدن منطقه آزاد مغری به عنوان یک مسیر ترانزیت ایران و ارمنستان، نقش سرکنسولگری در کاپان برای تقویت همکارهای اقتصادی پررنگ‌تر خواهد شد. امروز تعاملات اقتصادی، مقدمه ایجاد صلح و امنیت در مناطق مختلف به شمار آمده و هر چه سطح تعاملات اقتصادی میان همسایگان، بیشتر باشد، ثبات، امنیت و آرامش افزایش می‌یابد.

وی تصریح می‌کند: ایران با کشورهای قفقاز جنوبی به‌ویژه ارمنستان روابط دوستانه دارد و این وضعیت، مزیت نسبی کشورمان برای نقش‌آفرینی جهت گسترش همکاری‌ها را افزایش داده است. تأسیس سرکنسولگری در کاپان نه تنها علیه هیچ یک از کشورهای قفقاز نیست، بلکه تلاش برای تقویت امنیت منطقه‌ای و توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی را دنبال می‌کند. پیام نمادین تأسیس این سرکنسولگری می‌تواند این باشد که باید با تلاش جمعی به سوی کاهش تنش‌ها حرکت کنیم. روسیه به دنبال تجمیع نیروهای خودش به سمت هسته‌های مرکزی است و شواهد نشان می‌دهد نیروهایش را از پایگاه‌هایش در مناطقی مانند شمال عراق، سوریه، ارمنستان، گرجستان و قزاقستان فراخوان خواهد داد.

وی خاطرنشان می‌کند: فراخوان نیروهای روسیه به سمت مرکز، موجب ایجاد خلأ در این مناطق می‌شود که در این صورت باید کشورهای منطقه با رجوع به خرد جمعی متحد شوند و این خلأ را پرکنند، در غیر این صورت کشورهای فرامنطقه با ورود به این بازی موجب تهدیدآفرینی خواهند شد. ایران یکی از نامزدهای مهم برای پر کردن این خلأ‌ها خواهد بود و با توجه به رابطه ۲۰ساله با روسیه و در حالی که شاهد تلاش فرامنطقه‌ای برای برهم زدن‌صلح منطقه هستیم، نقش ایران می‌تواند مؤثر باشد و اهدافش برای کمک به رشد ‌صلح در منطقه خواهد بود. فعلاً گذرگاه‌ مرزی ما از راه کاپان خواهد بود و این را تضمینی برای حضور ژئواستراتژیک ایران در کنار ارمنستان می‌دانیم.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.