شنبه اول اکتبر مصادف با سومین سالروز تظاهرات اکتبر سال ۲۰۱۹ بود که به‌دلیل حمایت برخی کشورهای غربی از آن، دولت «عادل عبدالمهدی» سقوط کرد و جای خود را به مصطفی الکاظمی داد.

تداوم اعتراضات خیابانی در بغداد

افراد و گروه‌های معترضی که تظاهرات گسترده‌ای را در این تاریخ برگزار کردند به احزاب تشرینی معروف شدند و امسال سومین سالی است که این تجمعات برگزار می‌شود. البته تجمعات کنونی قدری با سال‌های پیش تفاوت دارد و علت آن هم حضور طرفداران صدر است که در کنار احزاب تشرینی به چشم می‌خورند.
هرچند این تجمع و تظاهرات به دعوت نیروهای حامی الکاظمی برگزار شد و به درگیری خیابانی و حمله به نیروهای پلیس کشیده شد اما مصطفی الکاظمی در ژستی دموکراتیک بر ضرورت استفاده نکردن از شیوه‌های غیرقانونی در برخورد با اعتراضات تأکید کرد و با تأیید حق تظاهرات مسالمت‌آمیز در چارچوب قانون، خواهان حفظ و حراست نهادهای دولتی و اموال عمومی و خصوصی شد. نخست‌وزیر کنونی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد «دستورالعمل‌های مکرر پیشین مبنی بر ضرورت حفاظت کامل نیروهای امنیتی از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو» پابرجاست و از نیروهای امنیتی خواست از استفاده از سلاح و تیراندازی و سایر شیوه‌های غیرقانونی در برخورد با تظاهرات‌ اجتناب کنند.
در همین راستا، دفتر رسانه‌ای نیروهای امنیتی عراق در واکنشی متفاوت اعلام کرد با هر فرد یا گروهی که خارج از قوانین رسمی کشور، سلاح به‌دست داشته باشد به‌شدت برخورد می‌شود. این در حالی است که ناآرامی‌هایی در اطراف پل الجمهوریه بغداد اتفاق افتاد و معترضان به پرتاب سنگ و حمله به نیروهای امنیتی اقدام کردند. بسیاری از تحلیلگران این اعتراضات را در ادامه اعتراضات خیابانی می‌دانند که پیش از اربعین شدت گرفت و به‌طورموقت به‌خاطر اربعین متوقف شد و هم اکنون دوباره از سر گرفته شده است.
هفته گذشته بود که محمد الحلبوسی در یک بازی جدید اعلام کرد قصد کناره‌گیری از سمت ریاست پارلمان را دارد که این مسئله با مخالفت اعضای پارلمان روبه‌رو شد. گفتنی است مدت‌هاست عراق درگیر اوضاع نابسامان و درگیری سیاسی مستمر است که به‌دلیل اختلافات و مناقشات شدید پس از استعفای جریان صدر اوضاع داخلی این کشور ملتهب شد و عملکرد غرب‌گرایانه مصطفی الکاظمی نیز به دایره اعتراضات افزوده است. هرچند برخی تحلیلگران از فراهم شدن شرایط برای انتخاب رئیس جمهور جدید خبر داده‌اند اما هنوز خبری رسمی از کاهش تنش‌ها و اختلافات سیاسی مخابره نشده است. فهد الجبوری، از رهبران چارچوب هماهنگی (شیعی) شامگاه جمعه درباره موعد برگزاری نشست آینده پارلمان گفت: برگزاری جلسه آینده پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور، مرهون توافق میان جریان‌های کُرد است. به محض اینکه جریان‌های کُرد در این باره توافق کنند، موعد برگزاری نشست آینده پارلمان عراق تعیین می‌شود.
محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز در اظهارنظری نبود نگرش‌های منفی درخصوص محمد شیاع السودانی گزینه نهایی چارچوب هماهنگی (الاطار التنسیقی) را مطرح کرد. وی همچنین درباره حمایت آمریکا از تحولات عراق افزود: «ثبات عراق، اولویت کنونی آمریکا نیست. حمایت آمریکا از عراق نیز بیش از آنکه واقعی باشد، رسانه‌ای است» و ادامه داد: پارلمان، مکان مناسب برای بررسی اختلافات سیاسی است و ضرورت داشت این نهاد، فعالیت خود را از سر می‌گرفت. وی همچنین درباره ائتلاف سه‌جانبه و مذاکرات پیش رو افزود: به محض اینکه نمایندگان جریان صدر پارلمان را ترک و استعفا کردند، این ائتلاف به پایان رسید. این در حالی است که روز پنجشنبه ده‌ها نفر همزمان با برگزاری نخستین جلسه پارلمان قصد ورود به منطقه سبز بغداد را داشتند تا با اشغال دوباره پارلمان، مانع برگزاری جلسه آن شوند که موفق به انجام این کار نشدند.

خبرنگار: محیاسادات قریشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.