مردی که همسرش را در پی بروز اختلافات خانوادگی و پیش‌پا افتاده در اقدامی کودکانه از خانه بیرون کرده بود، با رأی قاضی شعبه ۱۴۶ دادگاه کیفری ۲مجتمع امام خمینی(ره) مشهد به جای تحمل حبس، به اهدای سه نوبت هدیه به همسرش محکوم شد.

جریمه همسر بداخلاق به اهدای سه نوبت کادو

دعواهای کودکانه و تلخی یک زندگی
مدتی بود که بگو ومگوها بینشان بالا گرفته بود. هر روز به هر بهانه‌ای که می‌شد، مرد خانه دعوایی راه می‌انداخت و زندگی را به کام تمام اعضای خانواده تلخ می‌کرد.
سریال تکراری دعواهای گاه و بیگاه همچنان پیش چشمان فرزندان خانواده ادامه داشت و اشک‌های مادر بود که هیچ وقت پایانی برایش نبود. پادرمیانی خانواده‌ها هم راه به جایی نمی‌برد و آتش دعواهای کودکانه را توان خاموش کردن نداشت.
مرد خانه که هیچ مسیری برای پایین آمدن از دیوار لجبازی‌هایش وجود نداشت، پس از چند ماه درگیری حتی خرجی همسرش را هم پرداخت نکرد تا هر طور شده او را عصبانی و وارد دعوایی دیگر کند. مشکلات مادی هم چاشنی تلخی زندگی شد و زن‌جوان برای تأمین نیازهای اولیه روزمره‌اش به شدت گرفتار بود؛ اما چون زندگی‌اش را دوست داشت، با هر نوع انعطافی که به ذهنش می‌رسید سعی می‌کرد مراقب باشد تا زندگی‌اش از هم نپاشد؛ ولی در مقابل همسرش به هیچ روشی آرام نمی‌شد و بهانه‌تراشی‌های پی در پی برای او عادی شده بود.

دستگاه قضایی، تنها حامی زن صبور
این رویه ادامه داشت تا اینکه مرد عصبانی پس از یک اوقات‌تلخی دیگر، زنش را مجبور کرد از خانه بیرون رفته و به خانه پدرش بازگردد. دیگر تحمل این رفتارها برای زن صبور، سخت و طاقت‌فرسا شده بود و او مجبور شد با همکاری یک وکیل برای دریافت نفقه و دیگر حق و حقوق قانونی‌اش راهی محاکم قضایی شود. پرونده‌ای در این زمینه در دادسرا مفتوح و مستندات شاکی پرونده دریافت شد و مورد بررسی مقام قضایی قرار گرفت. از سوی دیگر طی چندین مرحله، شاکی پرونده و همسرش به دادسرا فراخوانده شدند تا در مقابل قاضی ادعاهای مطرح شده مورد تحقیق قرار بگیرد.
این مرحله از روند قضایی پرونده نیز طی شد و در نهایت قاضی هم به این علم رسید که تمامی مشکلات زیر سر مرد خانواده است. پس از اعلام نظر قاضی، مستندات و محتویات پرونده برای تصمیم‌گیری نهایی به دادگاه کیفری ۲مشهد مجتمع امام خمینی(ره) ارسال و پس از طی تشریفات قانونی به شعبه ۱۴۶ دادگاه کیفری ارجاع شد.
از همین رو قاضی «مجید شرقی شهری» پس از مداقه در محتویات پرونده، برای آخرین بار آن‌ها را به شعبه فراخواند تا اظهاراتشان را بشنود و در صورت امکان بین آن‌ها صلح و سازشی ایجاد کند؛ اما شاکی پرونده وقتی بدرفتاری‌های بی‌حساب و کتاب همسرش را پیش خودش مرور می‌کرد، دلش برای رضایت دادن همراهی نمی‌کرد.
با طی شدن مراحل رسیدگی پرونده در دادگاه، در نهایت رئیس شعبه ۱۴۶ رأی نهایی را صادر کرد که در متن آن آمده است: در خصوص اتهام (مهدی.م) دائر بر ترک انفاق زوجه دائمی خویش، دادگاه با بررسی اوراق و محتویات پرونده، ملاحظه در عقدنامه رسمی، اخذ اظهارات گواهان و مطلعان پرونده، همچنین اقاریر مقرون به صحت متهم در خصوص عدم پرداخت نفقه، کیفرخواست صادره در این خصوص و از سوی دیگر دفاع بلامؤثر متهم پرونده و... بزه انتسابی به متهم را محرز و مسلم دانسته و مستنداً به ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده و... این فرد را به تحمل سه ماه و یک روز حبس تعزیری درجه۶ محکوم می‌کند.

ماجرای خرید ۳ هدیه چه بود؟
اما در نهایت با توجه به فقدان سابقه کیفری مؤثر متهم پرونده و پیش‌بینی اصلاح مرتکب در آینده، مجازات این فرد را به مدت یک سال تعلیق و درپی آن متهم مکلف است اولاً طی دو ماه نسبت به پرداخت نفقه همسرش طبق نظر کارشناسان اقدام کند و رسید واریز وجه را تحویل واحد اجرای احکام بدهد. دوم اینکه به منظور تحکیم روابط خانوادگی و ایجاد رابطه‌ای حسنه و عاطفی با زوجه، به اهدای سه نوبت هدیه به شاکی پرونده در سالروز تولد، سالروز ازدواج و روز زن اقدام کند. این موضوع هم باید توسط واحد اجرای احکام صورتجلسه شود.
در ادامه این رأی آمده است: در صورت تخلف متهم از رأی صادره برای بار دوم، قرار تعلیق مجازات لغو خواهد شد.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.