وزیر ارشاد با بیان اینکه در برخی کشورها هویت ملی به شکل موزائیکی است و تلاش می‌کنند اقوام مختلفشان را در کنار هم بگذارند و به زور پروپاگاندای سیاسی آن را جا بیندازند، گفت: در ایران همگرایی قومیت‌های مختلف یک مسأله تاریخی است.

وزیر ارشاد: همگرایی قومیت‌های مختلف در ایران یک مسأله تاریخی است

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» گفت: هفته وحدت بهترین زمان برای نشان دادن همدلی و همگرایی قومیت‌های مختلف ایران بود. همه اقوام ایران عزیز در اینجا نماینده دارند و آثار فرهنگی و هنری خود را به نمایش گذاشته‌اند. علاوه بر جنبه‌های فرهنگی، این جشنواره به اقتصاد فرهنگ و هنر اقوام هم کمک می‌کند و توجه به این حوزه باعث کارآفرینی نیز می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در ایران موضوع همگرایی قومیت‌های مختلف یک مسأله تاریخی است و دشواری زیادی در این زمینه نداریم، ادامه داد: در برخی کشورها هویت ملی به شکل موزائیکی است و تلاش می‌کنند اقوام مختلفشان را در کنار هم بگذارند و به زور تبلیغات و پروپاگاندای سیاسی آن را جا بیندازند. در برخی مناطق پیرامونی ما این موضوع دیده می‌شود. در ایران خوشبختانه نیازی به این نداریم؛ فقط کافی است که زمینه‌های بروز این وحدت را فراهم کنیم و در نقش تسهیلگر ظاهر شویم. یعنی چنین مکان‌هایی را در اختیار اقوام بگذاریم و ببینیم چه طور بخش‌های مختلف کشور به راحتی در کنار هم می‌نشینند و باهم تعامل می‌کنند.

اسماعیلی افزود: در ایران مسئله‌ای به نام واگرایی نداریم و تاریخ ما بیانگر همگرایی بوده و ایران به لحاظ فرهنگی یک جغرافیای بسیار گسترده‌تر از مرزهای سیاسی فعلی‌اش دارد. در واقع بسیاری از مشاهیر، آداب و سنن و مناسک فرهنگی ما تنها در ایران نیست و در یک جغرافیای وسیع تا شرق، شمال، غرب و جنوب ایران ادامه دارد.

وزیر ارشاد تصریح کرد: ‌در دولت جدید چون نگاهمان تعاملات منطقه‌ای است، تلاش داریم این موضوع را برجسته کنیم. به عنوان مثال هفته پیش میزبان وزیر فرهنگ تاجیکستان بودیم که به شیراز و تبریز نیز سفر کردند. در ماه‌های آینده برای کشورهای دیگر منطقه هم برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده‌ایم تا این همگرایی منطقه‌ای را افزایش دهیم.

‌علاقه‌مندان برای بهره بردن از برنامه‌های جشنواره «ایران عزیز» می‌توانند از ۲۰ تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب مراجعه کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.