همین یکی دو هفته پیش بود که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به صف‌آرایی گسترده آمریکا و شرکایش دربرابر روسیه در اوکراین که خطر جنگ هسته‌ای میان ابرقدرت‌ها را به میزان زیادی بالا برده، هشدار داد جهان از زمان بحران موشکی کوبا در تابستان سال۱۹۶۲ هیچ‌گاه تا این حد به یک درگیری هسته‌ای نزدیک نشده است.

گروگان‌گیری ۶ میلیارد نفری! / نزاع آمریکا و روسیه در اوکراین و خطر جنگ هسته‌ای برای دنیا

نگاهی کوتاه به تحولات موجود نشان می‌دهد این مسئله چندان هم بیراه نیست. نزاع میان دو بلوک، جهان را بیش از پیش بر لبه پرتگاه جنگ هسته‌ای قرار داده و جان ۶میلیارد انسان در سرتاسر کره زمین که خارج از سرزمین‌های درگیر بوده و از پیامدهای چنین نبردی در امان نخواهند بود را به گروگان گرفته است. (جمعیت روسیه ۱۵۰میلیون و آمریکا و دیگر شرکایش روی هم رفته تقریباً یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون برآورده شده)
در این راستا روز گذشته رسانه‌های انگلیسی مدعی شدند دولت‌های غربی در حال تهیه و تدوین برنامه‌هایی هستند تا در صورت استفاده مسکو از سلاح اتمی در اوکراین، از ترس و وحشت عمومی جلوگیری کنند. نشریه‌های تایمز و گاردین نوشتند: در حالی که مقامات توضیحات و جزئیات دیگری درباره این طرح‌ها و گزینه‌های روی میز ارائه نداده‌اند، گزارش‌ها حاکی از آن است برای اطلاع‌رسانی به مردم درباره «چگونگی جان سالم به‌در بردن از حمله اتمی» یا جلوگیری از وحشت‌زدگی، دفترچه‌هایی بین مردم توزیع خواهد شد. این در حالی است که ائتلاف ناتو قرار است در رزمایشی استفاده از بمب‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا را با مشارکت حدود ۶۰جنگنده از نیروی هوایی ۱۴ کشور تمرین کند. رزمایش هسته‌ای سالانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از روز دوشنبه آغاز خواهد شد که با رزمایش هسته‌ای روسیه همزمان است. مسکو در این رزمایش زیردریایی‌ها، موشک‌ها و بمب‌افکن‌های قادر به حمل سلاح‌های اتمی را آزمایش می‌کند. ناتو گفته رزمایش‌ یاد شده ارتباطی با تنش‌های اخیر از سوی روسیه ندارد. با وجود این، رجزخوانی‌های هسته‌ای غرب علیه مسکو همچنان ادامه دارد.
بر این اساس «نبیلا مسرلی»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مطبوعاتی درباره احتمال اقدام روسیه به استفاده از سلاح‌های اتمی تاکتیکی در جنگ اوکراین گفت: حمله اتمی پیامدهای ناگواری خواهد داشت و هیچ شکی نیست که اروپا و متحدانش به استفاده از سلاح اتمی پاسخ خواهند داد.

خبرنگار: جاویدان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.