حوزه آموزش و پرورش، یکی از حوزه‌هایی است که آستان قدس رضوی تلاش کرده با ارائه خدمت در آن، به ویژه با حمایت از دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار، گامی در مسیر توسعه عدالت آموزشی بردارد و بنیاد فرهنگی رضوی، متولی انجام این مأموریت بوده است.

گفتگو با مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی؛ حمایت راهبردی از توسعه عدالت آموزشی

به گزارش قدس آنلاین، آستان قدس رضوی به عنوان مجموعه‌ای منتسب به عالم آل محمد(ع)، حمایت از نظام آموزشی و تحصیل دانش آموزان مستعد مناطق کم برخوردار را از جمله مسئولیت‌های خود می‌داند و کارنامه درخشانی نیز در این عرصه داشته است. با سید محمدصادق علی‌پرست، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی، درباره رویکرد آستان قدس برای تحقق عدالت آموزشی و خدمات این بنیاد به دانش‌آموزان مدارس مناطق کم برخوردار گفت‌وگویی داشته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در همین ابتدای کلام، اشاره‌‎ای به نوع نگاه آستان قدس رضوی در موضوع توسعه بسترهای عدالت آموزشی به ویژه در مناطق کم برخوردار داشته باشید.
آستان قدس رضوی از سال ۱۳۶۵ با تأسیس بنیاد فرهنگی رضوی به منظور کمک به جریان تعلیم و تربیت کشور و تربیت کادر متدین و متخصص در عرصه‌های مختلف برای نظام اسلامی، به خصوص نظام آموزشی پا به حوزه مدرسه‌داری گذاشت و نخستین مدرسه امام رضا(ع) در منطقه محروم از امکانات شهید رجایی ساخته شد. یک دلیل مهمش هم این است که برخی از مناطق شهر مشهد، هر چند کم برخوردار ولی سرشار از استعداد هستند و می‌توان با رفع محرومیت، این استعدادها را شکوفا کرد. به جهت توسعه نیافتن این مناطق، معمولاً مدرسه‌ها مجهز نبودند و در فضای کوچک و غیر استاندارد فعالیت می‌کردند که آستان قدس رضوی مدرسه‌ای بزرگ و استاندارد در این منطقه تأسیس کرد و به‌تدریج این مدرسه‌ها را توسعه داد. در حال حاضر از ۱۵ مدرسه و یک مجموعه پژوهش‌سرا، هفت مدرسه با جمعیت دانش آموزی ۳ هزار نفری در مناطق کم برخوردار شهر مشهد از جمله شهید رجایی، خواجه ربیع و شهرستان‌های چناران و سرخس واقع شده است.

برای رشد متوازن دانش آموزان مناطق برخوردار و غیر برخوردار در کنار توسعه اماکن آموزشی، چه نوع اقداماتی صورت گرفته است؟
یکی از شاخص‌ترین اقدامات، توجه به تأمین امکانات و تجهیزات به‌روز آموزشی در همه مدارس امام رضا(ع) بوده است. در واقع مدرسه‌های مناطق غیر برخوردار ما درست مشابه مدارس مناطق برخوردار دارای امکاناتی نظیر آزمایشگاه، کارگاه، سالن‌های اجتماعات، کلاس‌های استاندارد و هوشمند هستند تا دانش آموزان مستعد جذب شوند و به صورت رایگان به تحصیل بپردازند. چون مدرسه‌های مناطق برخوردار ما به صورت غیر دولتی مدیریت شده و از آن‌ها شهریه دریافت می‌شود. از سوی دیگر، این طرح‌ها کمک شایان توجهی به نظام آموزش و پرورش کرده است. اگر آموزش و پرورش درصدد اجرایی‌ کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صورت عینی در یک مجموعه باشد، نگاه به مدرسه‎هایی چون مدارس امام رضا(ع) خواهد بود.

اقدامات جدیدتر که موجب تسریع در روند برقراری عدالت آموزشی و توجه به دانش آموزان مستعد مناطق کم برخوردار شده، چه بوده است؟
در جریان دیدار اخیر تولیت آستان قدس رضوی از دبیرستان دخترانه واحد یک امام رضا(ع) که در منطقه کم برخوردار شهید رجایی مشهد واقع شده، اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی جهت تجهیز سالن ورزشی این مدرسه و ساخت مجتمع آموزشی جدیدی به منظور پذیرش دانش آموزان در مقاطع ابتدایی و متوسطه در مجاورت این مدرسه اختصاص داده شد، در حالی که به تازگی از شدت شیوع کرونا فاصله گرفتیم و آستان قدس رضوی، خود با مشکلات پرشماری از تبعات آن روبه‌رو است که نشان از نگاه ویژه آستان قدس رضوی به رشد مناطق
کم برخوردار است.

به غیر از توسعه فیزیکی و تأمین امکانات آموزشی، آیا بنیاد فرهنگی رضوی طرح‌های حمایتی خاصی را هم با هدف پشتیبانی بیشتر از دانش آموزان کم برخوردار مشهدی به اجرا گذاشته است؟
یکی از مأموریت‌های اصلی بنیاد فرهنگی رضوی، شناسایی استعدادها و فراهم آوردن امکانات تحصیلی برای آن‌هاست. این نگاه، به ویژه در مناطق محروم که امکان استفاده از فضاها و امکانات آموزشی استاندارد را ندارند، بسیار حائز اهمیت است. چرا که بسیاری از استعدادها به این ترتیب می‌سوزد. شاید تنها نهادی که این گونه تمام قد از دانش آموزان مستعد محروم حمایت می‎کند، آستان قدس رضوی باشد. در جدیدترین طرح حمایتی، بنیاد فرهنگی رضوی اعلام کرد هر دانش آموز مستعدی که شرایط لازم برای تحصیل در مدارس امام رضا(ع) را داشته باشد، به صورت رایگان در واحدهای غیر دولتی پذیرش می‌شود و بهترین اساتید در اختیار آن‌ها هستند تا استعدادشان بارور شده و پرورش پیدا کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.