با وجود اینکه آمارها حکایت از ظرفیت ایران در صادرات ۱.۵ میلیارد دلار شیرینی و شکلات به کشورهای همسایه را دارد؛ این صنعت هم، همچون دیگر صنایع درگیر تامین مواد اولیه، نقل و انتقالات بانکی و تحریم است.

ظرفیت ۱.۵ میلیارد دلاری صادرات شیرینی و شکلات لَنگِ تامین مواد اولیه

به گزارش قدس آنلاین، شیرینی و شکلات یکی از پرمشتری‌ترین بازارها در میان سایر بازارهای صنایع غذایی است تا جایی که پیش بینی می‌شود که بازار جهانی شکلات تا سال ۲۰۲۷ به ۱۶۰.۹ میلیارد دلار برسد.

شرکت تحقیقاتی MarketsandMarkets در جدیدترین آمار خود اعلام کرد که انتظار می‌رود بازار جهانی شکلات با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۴.۷ درصد در ۶ سال آینده رشد کند. در همین حال، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی کاکائو نیز تا سال ۲۰۲۷ به ۲۶.۳ میلیارد دلار برسد که با ۴.۵ درصد رشد همراه است.

باوجود رشد چشمگیری که در این بازار به دلیل افزایش نوآوری و رشد تقاضای بازار جهانی، مواجه هستیم؛ اما ایران نتوانسته سهم قابل توجهی از این بازار را از آنِ خود کند.

صنعت شیرینی و شکلات همچون دیگر صنایع ایران با مشکلات همیشگی نظیر تامین مواد اولیه، تحریم، نقل و انتقالات پولی، بانک و تامین اجتماعی دست به گریبان است و همه این موارد در حالی است که سرمایه گذاری در این صنعت سال‌هاست انجام شده و حدود ۱۵ سال است که به صورت جدی در کشور آغاز شده و همان طور که ما به صورت کج‌دار مریض حرکت می‌کنیم، ترکیه در همسایگی ما، طی سال ۲۰۱۳ و تنها در یکی از شرکت‌های تولید کننده شیرینی و شکلاتش سه برابر کل صادرات ایران، شیرینی و شکلات به ۱۱۰ کشور جهان صادر کرد!.

به گفته جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران طی هشت ماه نخست سال گذشته، ایران ۳۲۰ میلیون دلار شیرینی و شکلات صادر کرده که نسبت به سال ۹۹ رقم یکسانی داشته است.

همچنین براساس آمارهای گمرک ایران، میزان صادرات گروه شیرینی و شکلات ایران از ۳۰۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ با کاهش ۲۳ درصدی به ۲۳۴ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

در پنج ماهه نخست سال جاری نیز میزان صادرات این گروه نزدیک به ۴۸ میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات ۵۴ میلیون دلاری پنج ماهه سال قبل، کاهش را نشان می‌دهد.

سهم نیم درصدی ایران از بازار شیرینی و شکلات

همچنین علی اکبرعلیان‌نژادی، عضو انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما ابراز کرد: ایران از بازار ۴۶ میلیاردی صنعت شیرینی و شکلات حدود نیم درصد سهم دارد و این در حالی است که با نگاه به افزایش بهای تمام شده کالاهای تولیدی، غیررقابتی شدن آنها در بازارهای هدف را شاهد هستیم.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر صادرات این محصولات با کمترین ظرفیت انجام می‌شود؛ چراکه تنها در کشورهای اطراف، بازار ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلاری صادرات وجود دارد؛ بنابراین چنانچه بسترها از جمله رفع شدن مشکلات ناشی از تحریم‌ها، نقل و انتقالات پولی و تامین مواد اولیه رفع شود، امکان صادرات تا ۱.۵ میلیارد دلار در سال به کشورهای اطراف وجود دارد.

عضو انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران با بیان اینکه صنعت شیرینی و شکلات ایران به بیش از ۶۰ کشور در دنیا صادرات دارد، تصریح کرد: این حکایت از کیفیت خوب تولیدات صنعت شیرینی و شکلات ایران دارد، همچنین پتانسیل بالایی که مشروط به حمایت‌ها و موانع زدایی‌ها می‌تواند جایگاه بهتری را هم داشته باشد.

آذربایجان شرقی قطب تولیدات شیرینی و شکلات در ایران

علیان‌نژادی آذربایجان شرقی را قطب تولیدات شیرینی و شکلات در ایران دانست و اضافه کرد: اما استان البرز با افتتاح واحد جدید در این صنعت و تولیدکنندگان نام آشنای قدیمی هم پتانسیل خوبی در این زمینه دارد و استان‌های تهران و قم هم جایگاه خوبی را دارند.

وی بیان کرد: در کشور بیش از ۱۶۰۰ واحد تولیدی در صنعت شیرینی و شکلات اعم از تولید کننده محصول نهایی، ماشین آلات، مواد اولیه و خدمات جانبی فعالیت می‌کند.

عضو انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در ادامه بزرگترین تولیدکنندگان شکلات در جهان را بلژیک، سوئیس، ساحل عاج، آلمان، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا دانست و تاکید کرد: از لحاظ کیفی فاصله زیادی با این کشورها نداریم و قابلیت رقابت را داریم، ولی از لحاظ کمی مشکلات متعدد، ما را از بازار رقابتی خارج کرده است.

سهم ۳۰ درصدی شیرین و شکلات از صادرات صنایع غذایی ایران

یکی از دغدغه‌هایی که همواره در کلام مسئولین مشاهده می‌کنیم قطع وابستگی کشور به صادرات نفت است و صنعت مواد غذایی به ویژه شیرینی و شکلات که صنعتی قدمت‌دار در کشور است می‌تواند یکی از جایگزین‌های بسیار مناسب برای صادرات نفت باشد، چراکه به گفته معاون سازمان توسعه تجارت ایران، شیرینی و شکلات سهم ۳۰ درصدی از صادرات صنایع غذایی ایران را داراست که این آمار نشان از ظرفیت بسیار بالای این صنعت در حوزه صادرات دارد.

از طرفی به گفته دبیرانجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران، ما در حوزه بهره‌مندی از دانش فنی و ماشین آلات به‌روز، هیچ چیز از رقبای جهانی خود کم نداریم، بنابراین این ظرفیت عظیم، توجه بیشتر مسئولان نسبت به این صنعت را می‌طلبد.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.