یوسف تقی‌زادگان؛ رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: در مورد پلاک‌های پارسیان که داخل بسته‌بندی‌های کارتی قرار دارند باید گفت مواردی بوده که این کارت‌ها جعل شده و وزن واقعی پلاک با وزن درج شده روی کارت بسیار متفاوت بوده است.

پلاک‌هایی که به نام سکه فروخته می‌شود

از دیرباز سکه و طلا سرمایه‌گذاری محسوب می‌شده و چند سالی است که با افزایش نرخ طلا و سکه خرید سکه به عنوان سرمایه‌گذاری و یا هدیه دادن محدود شد. از این رو با ورود پلاک‌های گرد شبیه سکه با وزن‌های بسیار سبک به نام سکه‌های پارسیان این مشکل مرتفع و با استقبال زیاد خریداران طلا مواجه شد.
اگر چه پس از مدتی ضرب سکه‌های پارسیان به شکل مدور ممنوع اعلام شد و این سکه‌ها با شکل‌های جدیدی مثل بیضی، پنج ضلعی یا ۶ضلعی تولید و به فروش می‌رسد.
از طرفی دلیل ممنوعیت فروش سکه‌های مدور این بود که هنگام خرید و فروش آن انواع فریب‌کاری رخ می‌داد. همچنین تولید و ضرب محصولی از طلا به صورت سکه و با نام سکه فقط در انحصار بانک مرکزی قرار دارد و هیچ مؤسسه، سازمان و یا شرکتی حق ورود به این بازار را ندارد. لازم به ذکر است سکه پارسیان از نظر وزن و عیار با سکه بهار آزادی تفاوت دارد.
این روزها تماس‌های چند شهروند درباره نگرانی از سکه‌های پارسیانی که استاندارد نیستند و هنگام فروش با مشکل مواجه شده بودند، سبب شد به این موضوع و سایر مشکلات حوزه خرید و فروش طلا بپردازیم.

درددل شهروندان
یکی از طلافروشان می‌گوید: این نوع سکه برخلاف تمام سکه‌ها، نیم سکه و ربع سکه دارای وزن ثابتی نیست و بین ۵۰ سوت تا ۲ گرم متغیر است. در نوع پِرسی این سکه‌ها، وزن قابل مشاهده است.
وی می‌افزاید: اما انواع مشهور سکه پارسیان از لحاظ وزن هم وجود دارد مثلاً پارسیان ۵۰ سوتی ۰/۵۰میلی‌گرم وزن دارد یا پارسیان ۱۰۰ سوتی وزنی معادل ۰/۱۰۰میلی‌گرم دارد.
همان‌طور که گفته شد، تفاوت دیگر سکه پارسیان در عیار آن است. این سکه‌ها اغلب با عیارهای ۷۵۰ و ۹۵۰ تولید می‌شوند.
برای محاسبه قیمت این سکه‌ها کافی است قیمت طلا را در وزن سکه پارسیان خود، ضرب کنیم تا قیمت روز آن بدست آید.
حسینی خاطر نشان می‌کند: موقع خرید سکه‌های طلای نقش پارسیان باید بدانیم قیمت این سکه‌ها در خرید و فروش‌های روزانه به نسبت قیمت روز طلا محاسبه می‌شود. در واقع سکه‌های پارسیان یکی از انواع مصنوعات طلا به شمار می‌روند و برخلاف سکه‌های بهار آزادی و سکه‌های امامی قیمت ثابتی ندارند.
وی تصریح می‌کند: برخی سکه‌های پارسیان بدون هولوگرام استاندارد است و کنار رقم سوت و گرم سکه پارسیان، مثبت و منفی ۵ یا چند سوت نوشته شده است که این به معنای عدم، عدد دقیق سوت و گرم سکه پارسیان است که در هنگام فروش، طلافروش ممکن است بسته‌بندی سکه پارسیان را باز کرده و آن را وزن و بر اساس وزن دقیق، سکه را خریداری کند.

پلاک‌های پارسیان نه سکه پارسیان
در این زمینه رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص نگرانی مردم از سکه‌های پارسیان می‌گوید: ابتدا باید به این نکته اشاره شود که لغت سکه پارسیان اشتباه است و در واقع پلاک پارسیان است که طرح سکه بوده و خرید و فروش آن نیز مانند سکه نیست؛ زیرا سکه‌های رایج کشور سکه بهار آزادی و سکه امامی است که بانک مرکزی آن‌ها را ضرب می‌کند.
یوسف تقی‌زادگان گفت: در مورد پلاک‌های پارسیان که داخل بسته‌بندی‌های کارتی قرار دارند باید گفت مواردی وجود داشته که این کارت‌ها جعل شده و وزن واقعی پلاک با وزن درج شده روی کارت بسیار متفاوت بوده است.
لازم به ذکر است این پلاک‌ها به صورت حلب و بسیار نازک هستند. به همین دلیل داد و ستد آن‌ها بدون کارت‌هایی که پلاک درون آن قرار می‌گیرد، امکان‌پذیر نیست.
وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: به واحدهای صنفی اعلام شده با توجه به اینکه در حال حاضر شاهد وارد شدن پلاک‌های پارسیان از شهرستان‌ها هستیم، در صورت مواجهه با موارد مشکوک موضوع را اطلاع رسانی کنند.

خرید از شرکت‌های معتبر
رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با اشاره به این نکته که در شهر مشهد سه شرکت معتبر تولید پلاک پارسیان وجود دارد، بیان می‌کند: لازم به ذکراست تاکنون مشکلی از این سه شرکت گزارش نشده است. همچنین نشانه این کارخانه‌ها روی کارت پلاک‌های پارسیان به صورت ...K۳۲۰,k۳۲۴,k است که کد K نشان دهنده کارخانه‌های تولید پارسیان دارای پروانه کسب داخل مشهد است.
البته در حال حاضر پلاک‌های پارسیانی که ظاهر آن‌ها مطابق با آنچه اعلام شده نیست، برای ضرر نکردن مردم، در واحدهای صنفی خرید و فروش می‌شود و در صورت هر اشکالی، کارت پرس شده آن‌ها باز و وزن صحیحشان محاسبه خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: متأسفانه در تمامی شغل‌ها همیشه تخلف‌هایی صورت می‌گیرد. به طور مثال سکه‌های بانکی با سکه‌های غیر بانکی حدود یک میلیون تومان تفاوت قیمت دارند؛ چرا که سکه‌های بانکی به طور قطع از اعتبار بیشتری برخوردارند؛ اما متأسفانه سکه‌های غیر بانکی نیز به میزان زیاد ضرب شده و در بازار خرید و فروش می‌شوند و در حال حاضر هدف اصلی ما پیدا کردن سر منشأ این اتفاق است.
تقی‌زادگان تصریح می‌کند: لازم به یادآوری است برای جلوگیری از ضرر مردم در خرید انواع سکه پیشنهاد می‌شود از مکان‌های معتبر و دارای پروانه کسب به خصوص واحدهایی که به طور تخصصی خرید و فروش سکه را انجام می‌دهند، سکه مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ اما در حال حاضر برای فروش سکه پارسیان جای نگرانی وجود ندارد.

سکه‌های تقلبی در شهر
وی با اشاره به مشکل دیگر در فروش سکه‌ها اظهار می‌کند: مشکل دیگری که وجود دارد این است که بر اساس قانون، مبحث مربوط به سکه از دست ما خارج شده است و در حال حاضر زیر نظر صراف‌هاست که این اتفاق کاملاً اشتباه است؛ چرا که ذات طلا مربوط به واحد صنفی این اتحادیه بوده و سکه نیز مانند طلا مربوط به حوزه صنفی ماست. این اتفاق مشکلات زیادی را درپی خواهد داشت؛ زیرا صرافان در زمینه ارزهای متفاوت و کاغذ تخصص داشته و تخصصی در زمینه فلز طلا ندارند. به طور مثال یکی از مشکلات مربوط به این چند دستگی، میزان فراوان سکه‌های تقلبی در شهر مشهد است.
یوسف تقی‌زادگان در ادامه به شهروندان توصیه می‌کند: هنگام خرید طلا، از وزن دقیق آن مطلع شوند و آن را پس از خریداری در واحد دیگری نیز وزن و با فاکتور خرید مقایسه کنند و درصورت مغایرت یا هرگونه مشکلی به اتحادیه مربوط مراجعه کنند.
در اتحادیه طلا و جواهر، مشکل مشتری توسط کارشناسان بررسی شده و سپس یا درستی آن تأیید و یا در صورت مشاهده هر خلافی پیگیری خواهد شد.
همان‌طور که گفته شد مردم برای پیگیری مشکلات مربوط به طلا همراه با فاکتور و برای سکه‌ها همراه با فیش دریافتی از دستگاه پوز به اتحادیه مراجعه کنند.
وی یادآور می‌شود: شهروندان در صورت مشاهده هر مشکلی در این زمینه می‌توانند به اتحادیه طلا و جواهر مشهد واقع در خیابان چهارطبقه، بولوار مدرس، پاساژ کاوه، طبقه دوم از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۳:۳۰ مراجعه کنند.
وی درباره سرمایه‌گذاری در زمینه طلا بیان می‌کند: در زمینه سرمایه‌گذاری باید گفت بهترین راه، خرید طلاهای مستعمل و یا کم‌اجرت است که ۷ درصد سود به اضافه مالیات و ارزش افزوده نیز به آن اضافه می‌شود که رقم مالیات و ارزش افزوده رقمی کمتر از یک درصد است. در واقع در طلاهای مستعمل و کم اجرت این رقم با احتساب ۷درصد سود و کمتر از یک درصد مالیات و ارزش افزوده، رقمی حدود ۵/۷درصد بوده که برای سرمایه‌گذاری مناسب است. همچنین خرید سکه نیز راه خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

طلای شکسته، غیرقانونی!
وی در خصوص برخی از واحدها که برای سرمایه‌گذاری، طلای شکسته پیشنهاد می‌دهند، بیان می‌کند: فروش طلای شکسته از نظر اتحادیه کاملاً غیر قانونی و ممنوع است.
تقی‌زادگان درباره اجرت‌های طلا تصریح می‌کند: اجرت طلاهای نو، متفاوت و حدود ۵ الی ۴۰ درصد تفاوت دارد و علاوه بر آن سود فروشنده و مالیات نیز به آن تعلق می‌گیرد که حدود ۷/۵ درصد افزوده خواهد شد. این محاسبه برای مشتری باید به صورت ریالی انجام شود و اگر به صورت دیگری محاسبه شود غیر قانونی است.

خبرنگار: سرور یزدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.