صبح امروز تعدادی از آتش‌نشانان مشهدی در اعتراض به وضعیت حقوق خود که افزایش آن متناسب با کارمندان در سال جدید 10درصد بوده است جلوی شهرداری مشهد جمع شدند..

آتش‌نشانان افزایش 10درصدی حقوق خود را کم می‌دانند/ آتش‌نشانان: حق سختی کار را نمی‌دهند!

به گزارش قدس آنلاین خراسان، صبح امروز تعدادی از آتش‌نشانان مشهدی در اعتراض به وضعیت حقوق خود که افزایش آن متناسب با کارمندان در سال جدید 10درصد بوده است جلوی شهرداری مشهد جمع شدند.

یکی از آتش‌نشانان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: شب کاری و تعطیل کاری را قطع و اضافه کار را کم کرده‌اند، این تبعیض در حقوق حتی در خصوص استخدامی‌های سال ۹۹ و قبل از آن نیز مشهود است.

ابلاغیه‌ای که ابلاغ نشد!

یکی دیگر از این افراد تجمع کننده معتقد است حق سختی کار را از زمان تصویب تا الان ابلاغ و اجرا نکرده‌اند!

مجید فرهادی، مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد نیز که در جمع آتش نشانان معترض حضور دارد ضمن تایید این صحبت می‌گوید: اگر این ابلاغیه زودتر ابلاغ و اجرایی شود مشکلات حل خواهد شد.

با حضور علی نجفی، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد، عده‌ای از آتش‌نشانان دور او را می‌گیرند و مطالبه‌شان را عنوان می‌کنند.

یک نفر از افراد معترض می‌گوید: افزایش حقوق ما امسال ۱۰ درصد بوده چرا که ابلاغ ما کارمندی است در حالی که ما کارمند پشت میزنشین نیستیم و شغل‌مان جزو مشاغل سخت و پرخطر طبقه‌بندی شده است.

یک نفر از آتش‌نشانان حاضر در جمع به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: از ماه اول ۱۴۰۱ اعتراض به وضعیت معیشتی و حقوق را به مسئولان اعلام کرده‌ایم اما نتیجه‌ای نداشته است.

او ادامه می‌دهد: ما حدود ۵هزار نفر هستیم و کار سختی داریم و این ۱۰درصد افزایش حقوق با تورم اصلا تناسبی ندارد.

موضوع آتش‌نشانان بحث اصلاح آیین‌نامه استخدامی کارکنان شهرداری‌ها است

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد بعد از شنیدن صحبت‌های آتش‌نشانان در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار می‌کند: موضوع این عزیزان بحث اصلاح آیین‌نامه استخدامی کارکنان شهرداری‌هاست و مشکلاتی که امروز عنوان می‌کنند از مدت‌ها قبل وجود داشته است.

علی نجفی ادامه می‌دهد: از ابتدای کار دوره ششم پیگیر کارشان هستیم و در نتیجه این پیگیری‌های شهرداری مشهد، نامه‌ای از سمت سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور به سازمان امور اداری و استخدامی کشور مبنی بر اصلاح آیین‌نامه استخدامی کارکنان شهرداری‌ها صادر شده و ما منتظر تصمیم این سازمان هستیم.

وی می‌گوید: غیر از آن نامه‌ای هم با امضای وزیر کشور برای رفع مشکلات معیشتی ‌کارکنان شهرداری‌ها در کل کشور(غیر از شهرداری تهران که قوانین خاص خودش را دارد) مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی ضریب جذب پرسنل شهرداری‌ها صادر و تاکید شده ضریب جذب پرسنل آتش‌نشانی‌ها ۳۰ درصد مازاد بر ۵۰ درصد افزایش داشته باشد؛ همه کارها و مکاتبات هم انجام شده و همانطور که گفتم الان باید منتظر تصمیم سازمان امور اداری و استخدامی باشیم.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه بخش عمده ای از مطالبات این عزیزان به حق است، تصریح می‌کند: آتش‌نشانان به جهت معذوریت‌های قانونی تابع قوانین کارکنان شهرداری‌ها هستند به عنوان مثال آن‌ها از شب کاری و جمعه کاری محروم هستند در حالی که کار آتش‌نشانی تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناسد و هر لحظه آن‌ها باید پای کار باشند.

نجفی خاطرنشان می‌کند: به لحاظ محدودیت‌های قانونی مذکور امکان پرداخت این موارد از طریق شهرداری ممکن نبود اما معتقدیم باید سازمان امور استخدامی این موارد را مدنظر داشته باشد حتی رییس‌جمهور هم در جلسه ای که هفتم مهر با آتش‌نشانان در تهران داشتند قول پیگیری دادند.

یکی دیگر از آتش‌نشانان معترض از میان جمع می‌گوید: سال ۹۶ شورای شهر افزایش۲۰ درصدی حقوق آتش‌نشانان را مصوب کرد و شهردار سابق این مصوبه را اجرا کرد اما بعد از عوض شدن شهردار این موضوع حذف شد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد اما معتقد است این تصمیم در حیطه مسئولیت‌های شورای شهر نیست و آن‌ها به لحاظ قانونی نمی‌توانند به این موارد ورود داشته باشند اما می‌توانند از طریق شورای عالی استان‌ها پیگیری کنند.

نجفی ادامه می‌دهد: شهرداری در پرداخت یک سری مزایایی که منع قانونی نداشته باشد می‌تواند پرداخت کند از طرفی برخی از کارکنان شهرداری مدرک تحصیلی‌شان در حکم استخدامی‌شان اعمال نشده که قول می‌دهیم در اسرع وقت این موارد را برطرف کنیم.

وی تاکید می‌کند: به لحاظ قانونی بر اساس نامه‌ای که سازمان بازرسی به شهرداری مشهد ابلاغ کرده نه تنها این مورد بلکه در موارد دیگر شوراهای اسلامی شهر حق ورود به موارد حقوقی و احکام استخدامی پرسنل را ندارند.

نجفی در تایید دغدغه‌های آتش‌نشانان می‌گوید: افزایش حقوق برای کارگران امسال ۵۷ درصد و برای کارمندان ۱۰ درصد بوده است و اینکه چرا برای کارکنان آتش‌نشانی ابلاغ کارمندی است علت این است که تابع ضوابط استخدامی کارکنان شهرداری‌هاست.

آتش‌نشانان معترض اما معتقدند کارشان جزو مشاغل کارگری و سخت است، یکی از بین جمعیت فریاد می‌زند کدام کارمند نعش مرده جمع می‌کند یا داخل چاه فاضلاب می‌رود؟

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.