۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 822492

پروژه انزوای ایران در جهان ازجمله علاقه‌مندی‌هایی است که جریان اپوزیسیون آن را پیگیری می‌کند و ناکام می‌ماند.

بازندگی انزواطلبان

به گزارش قدس آنلاین، از یک‌سو در تجمع‌های خود از لزوم تحریم ایران و افزایش فشارها سخن می‌گویند و از سویی دیگر با ایجاد کمپین‌هایی خواهان حذف ایران از جام جهانی، اخراج سفرای تهران از کشورهای جهان و... هستند. این رخداد البته واکنشی به سیاست خارجی فعال دولت سیزدهم قلمداد می‌شود. ایران در یک سال گذشته توانسته است دیپلماسی‌ای را پیش ببرد که نه‌تنها کشورهای همسایه و آسیایی از آن استقبال کرده‌اند که حتی کشورهای غربی نیز مجبور به ماندن در میز مذاکرات و همچنین عدم توانایی اعلام شکست مذاکرات شده‌اند. آنها به‌واسطه قدرت روزافزون صنعت هسته‌ای کشورمان با وجود آنکه بارها ضرب‌الاجل‌هایی را برای اعلام پایان زمان توافق معرفی کرده‌اند، اکنون با پیام‌های متعدد از ضرورت توافق سخن گفته و برای احیای برجام پس از انتخابات کنگره برای خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.
چه کسانی در داخل همکاری می‌کنند؟
با این حال برخی سیاسیون دولت سابق و رسانه‌های نزدیک و وابسته به آنها تلاش دارند تا خواسته یا ناخواسته جورچین دشمن را تکمیل کرده و سیاست خارجی کارآمد دولت سیزدهم را به چالش بکشند. نگاهی به رسانه‌ها و شخصیت‌های دولت قبل در این خصوص نشان می‌دهد، آنها برای آنکه تصویر غربگرا و نزدیک به امریکای خود را از ذهنیت مردم پاک کنند، تلاش دارند تا تصویری شرق‌زده و وابسته به روسیه از رویکرد کنونی دولت معرفی و به اصطلاح فرار رو به جلو کنند.
روزنامه اعتماد و سازندگی به‌عنوان رسانه‌های اصلاح‌طلبان و کارگزاران روز گذشته همزمان تخریب روابط ایران و روسیه و همچنین ترسیم فضایی ترسناک از روابط عادی دو کشور در نظام بین‌الملل را در پیش گرفتند. در خصوص محتوای این گزارش‌ها چند نکته قابل تأمل است:
یک؛ روزنامه اعتماد پس از آنکه مدعی شد جنگ اوکراین به ضرر ایران در حال چرخش است، نوشت: «گفته می‌شود امریکا و سه کشور اروپایی موضوع پهپاد را «نقض قطعنامه ۲۲۳۱» تفسیر و پیشنهاد تشکیل «کمیته تحقیق سازمان ملل» را مطرح کرده‌اند. توفیق غرب در پیشبرد این راهبرد که روسیه و ایران با آن مخالفت کرده‌اند، «فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران» در توافق برجام را «موجه و قانونی» خواهد کرد که نتیجه لاجرم آن، قرار گرفتن مجدد ایران ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل و احیای قطعنامه‌های شش‌گانه شورا خواهد بود. برخلاف خوشبینی اصولگرایان و دلبستگان به همسایه شمالی، در صورت ارتقای پرونده هسته‌ای به این سطح، روسیه و چین نیز حتی در صورت تمایل، قادر به استفاده از حق وتو نخواهند بود.» این ادعا در حالی است که اساساً مکانیسم خسارت‌بار ماشه که ذیل برجام در دولت سابق به کشور تحمیل شد و اصلاح‌طلبان در خصوص آن سکوت کرده بودند، تنها با ادعای نقض برجام و تعهدات موجود در آن قابلیت فعال شدن دارد. ادعای فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین حتی اگر با سندسازی هم اثبات شود به‌دلیل آنکه تنها مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ است و هیچ ارتباطی با برجام ندارد، قابلیت فعال‌سازی مکانیسم برجامی ماشه علیه ایران را ندارد. مشخص نیست چرا اصلاح‌طلبان که در روزهای اخیر این گزاره اشتباه را تکرار کرده اند تا به حال زحمت خواندن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را به خود نداده‌اند؟!
تحلیل جناحی مذاکرات!
دو؛ روزنامه سازندگی نیز تیتر «رفیق ناباب» را با تصویر رئیس جمهور روسیه انتخاب کرد و به روابط تهران و مسکو پرداخت؛ گزارشی که بی‌بی‌سی فارسی با خرسندی از آن یاد کرد. این روزنامه در گزارش خود مدعی شد: «شکی نیست که روس‌ها بازی ناجوانمردانه‌ای را با ما در پیش گرفته‌اند؛ بازی سیاسی که برای آنها منافع زیادی دارد، اما برای ما از همه طرف باخت خواهد بود.» به نظر می‌رسد این ادعا در ادامه ادعایی است که در یک سال گذشته اصلاح‌طلبان برای تحلیل مذاکرات استفاده کرده‌اند. آنها مدعی می‌شوند که روس‌ها مانع توافق احیای برجام شده‌اند. این ادعا البته آنقدر بی ربط است که حتی امریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز آن را مطرح نکرده‌اند. بخوبی مشخص است که مسائلی مانند بسته نشدن پرونده ایران توسط آژانس و عدم اراده امریکا برای ارائه تضامین لازم به ایران از جمله دلایلی بوده که مانع از حصول توافق شده و البته همچنان تلاش‌ طرف‌ها برای حل این موانع ادامه دارد.
روس‌ستیزی برای مقابله با استکبارستیزی؟
سه؛ سازندگی مدعی است «فرصت تأمین گاز مورد نیاز اروپا توسط ایران با موذی‌گری روس‌ها از بین رفت و اکنون ما مانده‌ایم و زمستانی سخت و روابطی که رو به سردی می‌رود و اقتصادی که بزودی باید شوک‌های جدید ناشی از تحریم‌های جدید را تحمل کند.» ادعای از دست رفتن فرصت فروش گاز به اروپا در حالی است که اساساً در کوتاه مدت فروش گاز ایران به اروپا امکانپذیر نیست. درحالی این رسانه تلاش دارد تا وانمود نماید ایران می‌توانسته برای زمستان اروپا گاز تأمین کند و از آن صرف نظر کرده که چنین مسأله‌ای به لحاظ فنی قابلیت تحقق ندارد و مسأله کمبود گاز برای زمستان امسال به دلیل بی توجهی دولت سابق به مسائل زیرساختی همچنان ادامه دارد. نکته جالب آنکه حامیان دولت سابق که با بی تدبیری میخ‌های متعددی به تابوت صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه مانند پاکستان، هند، عمان، کویت، ترکیه، عراق، ترکمنستان و امارات زده‌اند امروز از عدم صادرات گاز به اروپا ابراز نگرانی می‌کنند.
ادعای شکاف انداختن بین اروپا و امریکا
چهار؛ در ادامه همین ادعاهای ساختگی این روزنامه به دستاوردسازی برای دولت گذشته پرداخته و آمده است: «می‌توان گفت ایران سال‌ها [در دولت روحانی] زحمت کشیده بود تا اغلب کشورهای اروپایی را از امریکا جدا کند و با این سیاست آنها به آغوش امریکا رفتند و بیش از گذشته به آن کشور وابسته شدند، اگر دیر بجنبیم این سوسوی کم رمق نیز خاموش خواهد شد» رسانه وابسته به حزب کارگزاران درحالی مدعی است که در دولت گذشته کشورهای اروپایی از امریکا جدا شده بودند که دولت قبل برای اجرای نمادین وعده توخالی اینستکس به فشار ایمیلی به اروپا مشغول بود و در نهایت نیز آنها هیچ اقدامی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی امریکا در فشار علیه ایران انجام ندادند. دولت سابق برخلاف خطوط قرمز ارائه شده توسط رهبرانقلاب به ادامه انجام تعهدات برجامی خود پایبند بود. از همین رو سخن گفتن از شکاف بین اروپا و امریکا در شرایطی که اروپا به لحاظ سیاسی و همچنین تأمین منابع انرژی بشدت وابسته به امریکاست، توهمی است که با متن واقعیات بین‌الملل هم‌خوانی ندارد.
برای انزوای ایران
پنج؛ شرق‌ستیزی کور و حمله به دیپلماسی فعالی که تنها در یک سال توانسته کرونا را از زندگی مردم حذف کند، قفل سال‌ها نشستن پشت درهای بسته سازمان همکاری‌های شانگهای را بشکند و با افزایش فروش نفت و احیای ظرفیت ترانزیتی کشور راه را برای عبور از دیپلماسی محدود به برجام باز کند به هیچ عنوان نمی‌تواند در چارچوب منافع ملی تعریف شود. پیش از این نیز نگاه یکجانبه به غرب هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل کرد.
منبع: روزنامه رسالت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.