نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور که قرار بود امروز برگزار شود باز هم به تعویق افتاد.

جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور باز هم به تعویق افتاد

به گزارش قدس آنلاین، نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور که قرار بود امروز برگزار شود باز هم به تعویق افتاد.

تاکنون چهار نشست در تاریخ‌های ۷، ۲۱و ۲۸ مهر و آخرین آن هم دوشنبه ۲ آبان پیش‌بینی شده که یا به دلیل حضور نیافتن نمایندگان و به حد نصاب نرسیدن عملاً برگزار نشد و یا اگر هم برگزار شد تعداد آرای سفید نمایندگان بیشتر از آرای نامزد ریاست‌جمهوری بود. این در حالی است که مهلت ریاست جمهوری میشل عون هفته دیگر (دوشنبه ۹ آبان) به پایان می‌رسد و انتخاب نکردن جایگزین برای وی، موجب تشدید خلأ و بحران و در نهایت بن‌بست سیاسی در لبنان خواهد شد.

اما علت شرایط پیچیده پیش آمده چیست؟ اصغر زارعی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان همواره با چالش روبه‌رو بوده و زمانبر است علت این موضوع را در دو واقعیت مهم می‌داند؛ سهم‌خواهی داخلی و مداخلات خارجی.

وی در این باره گفت: در ساختار موزائیکی لبنان، اختلافات داخلی بر سر قدرت وجود دارد که این موضوع سبب پیچیدگی مشکلات شده است.

وی تصریح کرد: این رویکرد سیاسی در حالی است که لبنان امروزه به لحاظ اقتصادی نیز در موقعیت بدی قرار دارد و اگر فرایند انتخاب رئیس‌جمهور طولانی شود می‌تواند مشکلات را عمیق و دامنه‌دارتر کند. از سوی دیگر، ناکامی پارلمان در تعیین رئیس‌جمهور در شرایطی است که دولت جدید هنوز تشکیل نشده و نجیب میقاتی به عنوان نخست‌وزیر موقت همچنان سرپرستی دولت را برعهده دارد. به این ترتیب یک بن‌بست دوگانه در لبنان شکل می‌گیرد، زیرا میقاتی نیز پس از پنج ماه هنوز کابینه جدید را تشکیل نداده است.

زارعی با بیان اینکه مداخله بازیگران خارجی نیز دیگر عامل بن‌بست سیاسی در لبنان محسوب می‌شود، عنوان کرد: فرانسه، آمریکا و عربستان همواره تلاش دارند با مداخلاتشان در فرایند سیاسی و تصمیم‌سازی لبنان به نفع خود اثر بگذارند که این مسئله بر بی‌ثباتی این کشور دامن زده است. هدف از چنین اقدامی این است که رئیس‌جمهوری در لبنان بر سر کار آید که نزدیک به کشورهای غربی باشد و رابطه خوبی با عربستان نیز ترسیم کند.

این تحلیلگر درباره گزینه‌های پیش‌رو و همچنین موضع حزب‌الله در مورد انتخاب رئیس‌جمهور هم افزود: برمبنای قانون اساسی لبنان، رئیس‌جمهور از میان مسیحیان انتخاب می‌شود.

«میشل معوض» به عنوان یکی از نامزدهای مطرح در نشست‌های پیشین پارلمان همچنان به عنوان یک گزینه مطرح است. گزینه‌های دیگر به نظر نمی‌رسد حداقل در شرایط کنونی بتوانند وحدتی ایجاد کنند. در این شرایط حزب‌الله می‌تواند به عنوان میانجی در نزدیکی دیدگاه‌های گروه‌های سیاسی نقش‌آفرینی کند. در این مسیر اصل مهم از دید مقاومت، مقابله با مداخلات بیرونی است.

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.