۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 822728

بارداری دوران مهمی برای مادر و جنین است و مراقبت های ویژه ای به منظور حفظ سلامت مادر و جنین در این دوران انجام می شود. طبق مواردی که در این بخش بررسی نمودیم، مصرف مواد مخدر از هر نوعی می تواند بر سلامت جنین تاثیر گذار باشد.

خطرات مصرف مواد مخدر بانوان در دوران بارداری

مصرف مواد مخدر در زنان در حال پیشرفت است اما سوالی که اکثرا ذهن بانوان را به خود درگیر ساخته، این است که آیا مصرف مواد مخدر در دوران بارداری بر سلامت جنین تاثیر گذار است یا خیر؟ در این بخش قصد داریم به بررسی خطرات مصرف مواد مخدر بانوان در دوران بارداری بپردازیم تا شما مادران عزیز با کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، سلامت جنین و فرزند خود را به خطر نیاندازید.

خطرات مصرف مواد مخدر بانوان در دوران بارداری

خطرات مصرف مواد مخدر بانوان در دوران بارداری چیست؟

مصرف مواد مخدر اختلالات بسیار زیادی را برای مردان و زنان به همراه دارد و به دلیل شرایط فیزیولوژیکی بدن زنان، تاثیرات آن می تواند سریع تر و پر رنگ تر در مقایسه با مردان باشد. اختلالاتی همچون اختلال خوردن، افسردگی و سایر مشکلات دیگری که مصرف مواد مخدر با خود به همراه دارد می تواند سلامت نوزاد و جنین را به خطر بیاندازد، از مهم ترین خطراتی که سوءمصرف مواد در دوران بارداری سلامت جنین را به خطر می اندازد. به همین منظور توصیه می شود که بانوان درگیر اعتیاد قبل از بارداری اقدام به ترک مواد مخدر کنند.

به افرادی که سابقه برگشت به اعتیاد دارند، اکیداً توصیه می‌شود که مدت طولانی‌تری در کلینیک اقامت کنند و برنامه‌های درمانی فشرده را ادامه دهند. همچنین درمان طولانی‌تر به بیمارانی پیشنهاد می‌شود که به چند ماده مخدر معتاد هستند یا به عارضه جسمی یا روانی دامن زننده به اعتیاد مبتلا هستند. زمان بیشتر این امکان را برای بیمار فراهم می‌کند تا ساز و کارهای دفاعی خود را در برابر مشکلات و موقعیت‌هایی که آنها را به سوءمصرف مواد ترغیب می‌کند، قبل از ورود به دنیای واقعی قوی‌تر کنند.

در ادامه راجع به تاثیرات آن در بارداری توضیح خواهیم داد.

آیا مصرف مواد مخدر بر سلامت مادر و جنین در دوران بارداری تاثیر گذار است؟

مصرف مواد مخدر در طول دوران بارداری در کنار اختلالاتی که بارداری برای مادران به وجود خواهد آورد، می تواند خطرناک باشد و عوارض بارداری را به شدت افزایش می دهد. روش های مختلفی برای ترک انواع مواد مخدر وجود دارد که با بررسی های صورت گرفته در کلینیک های ترک اعتیاد همچون کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی می توان این عارضه را درمان نمود. البته بسته به نوع مصرف مواد و میزان دوز آن، مدت زمان ترک و شیوه آن نیز متفاوت خواهد بود.

خطرات مصرف مواد مخدر بانوان در دوران بارداری

شایع ترین مشکلاتی که در دوران بارداری می تواند برای جنین به وجود بیاید:

طبق تجربیات و بررسی های صورت گرفته توسط موسسه ملی مصرف مواد مخدر می توان به موارد زیر به عنوان شایع ترین مشکلات مصرف مواد مخدر در طول دوران بارداری بر سلامت جنین، اشاره نمود:


۱- سقط جنین و مرده زایی:

مرده زایی به مرگ جنین پیش از هفته ۲۴ ام بارداری گفته می شود. سقط جنین می تواند علل مختلفی داشته باشد که از شایع ترین این مشکلات می توان به مشکلات کروموزومی، عفونت، بیماری های مختلف، اختلال خوردن و مصرف مواد مخدر یا اعتیاد اشاره نمود. سقط جنین عموما به دلیل ناهنجاری های جفتی صورت می گیرد که مصرف مواد مخدر و سیگار می تواند باعث تشدید این موضوع شود.

۲- جدا شدن جفت یا دکولمان:

جدا شدن جفت یا دکولمان جفت زمانی صورت می گیرد که جفت قبل از زایمان، از رحم جدا شود. موارد مختلفی همچون زمین خورن، تصادف و یا ضربه به شکم به ندرت می تواند باعث بروز دکولمان شود اما مصرف سیگار و مواد مخدر می تواند جدا شدن جفت از رحم را تشدید کند. البته این عارضه برای جنین کشنده نیست اما می تواند باعث مشکلات رشدی در جنین شود.

۳- زایمان زودرس:

نوزاد نارس به نوزادی گفته می شود که پیش از هفته ۳۷ بارداری متولد می شود. موارد مختلفی وجود دارد که باعث وجود زایمان زودرس می شود که از جمله این موارد می توان به بیماری قلبی، دیابت، بیماری کلیوی و یا اعتیاد در بارداری اشاره نمود.

از جمله مشکلاتی که زایمان زودرس برای نوزادان به همراه دارد می توان به مشکلاتی در تنفس، حفظ دمای بدن و خوردن و آشامیدن نوزاد اشاره نمود. در همین خصوص نوزادان نارس برای هفته های متوالی باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرند.

۴- اختلالات رفتاری

مصرف مواد مخدر در طول دوران بارداری می تواند باعث بروز مشکلات و اختلالات رفتاری در نوزاد شود و به سیستم عصبی نوزاد لطمه وارد کند.

۵- میکروسفالی

عارضه دیگری که مصرف مواد مخدر می تواند برای نوزاد شما به همراه داشته باشد، میکروسفالی است. میکروسفالی به معنای عدم رشد صحیح مغز جنین است و در نهایت سر نوزاد شما در مقایسه با نوزادان دیگر، کوچکتر دیده می شود.

۶- وزن کم در هنگام تولد:

طبق بررسی های صورت گرفته ۸ درصد از نوزادانی که متولد می شوند، دارای وزن کم در هنگام تولد هستند. مشکلات تنفسی، قلبی، گوارشی، بینایی یا خونریزی مغزی از جمله مشکلاتی است که برای نوزادان کم وزن وجود دارد.

۷- سندرم مرگ ناگهانی نوزاد:

مادرانی که در طول دوران بارداری و یا پیش از آن اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند، با سندروم مرگ ناگهانی نوزاد نسبت به مادرانی که مصرفی ندارند، مواجه هستند. سندرم مرگ ناگهانی نوزاد عموما در کودکان زیر ۱ سال صورت می گیرد.

درمان اعتیاد در دوران بارداری

موارد فوق تنها بخشی از معایب مصرف مواد مخدر و اعتیاد آور بر سلامت جنین بود. اگر قصد دارید زایمانی طبیعی داشته باشید و نوزاد خود را در سلامت کامل به دنیا بیاورید، باید در طول دوران بارداری و پیش از آن اقدام به ترک مواد مخدر کنید.

جمع بندی

بارداری دوران مهمی برای مادر و جنین است و مراقبت های ویژه ای به منظور حفظ سلامت مادر و جنین در این دوران انجام می شود. طبق مواردی که در این بخش بررسی نمودیم، مصرف مواد مخدر از هر نوعی می تواند بر سلامت جنین تاثیر گذار باشد. از این رو اگر به سلامت و رشد طبیعی جنین خود اهمیت می دهید حتما روش های درمانی پیش از بارداری را دنبال کنید تا بتوانید از اثرات مخرب مواد مخدر بر سلامت نوزاد خود در امان باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.