معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی میزان بارش‌های استان را تا نیمه دی ماه سال جاری کمتر از میانگین نرمال عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش دما نسبت به میانگین سال‌های قبل، بهار زودرس خواهیم داشت.

پاییزی کم بارش و گرم‌تر از ۳۰ سال گذشته!/ بهار زودرس در راه است

یحیی قائنی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین خراسان اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی پژوهشکده اقلیم شناسی کشور وضعیت بارشی خراسان رضوی از نیمه آبان تا نیمه آذر کمتر از نرمال است و انتظار بارش قابل ملاحظه‌ای نداریم.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای نیمه آذر تا دی بازهم متاسفانه در ناحیه شمال شرقی کشور و خراسان رضوی بارش نسبت به دیگر نقاط کمتر است و به حد میانگین طولانی مدت نمی‌رسد اما از نیمه دی تا نیمه بهمن پیش‌بینی‌ها حاکی ازمیانگین بارشی نرمال است همچنین از نیمه بهمن تا اسفند هم پیش‌بینی در حد نرمال و کمتر از نرمال است.

وی بارش‌های نیمه اسفند تا نیمه فروردین را در حد نرمال توصیف کرد و ادامه داد: دمای هوا در فصل پاییز و زمستان نسبت به میانگین ۳۰ سال گذشته بین یک تا ۲ درجه افزایش خواهد داشت.

قائنی‌پور اضافه کرد: باتوجه به وضعیت افزایش دما احتمالا فقط بین یک تا دو مورد بارش برف را خواهیم داشت و نیمه اسفند تا فروردین بارش باران و رگبار پیش‌بینی می‌شود، در مجموع با توجه به پیش‌بینی دما احتمالا بهار زودرس خواهیم داشت.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی متذکر شد: صحت این پیش‌بینی‌ها حدود ۶۰ درصد است و احتمال تغییر در الگوهای جوی وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به وضعیت بحرانی آب در خراسان رضوی بارورسازی ابرها انجام می‌شود یا خیر، گفت: درصد افزایش بارش با این روش در کشورهای پیشرفته تا ۱۰ درصد است اما بارورسازی شرایط خاصی را می‌طلبد یعنی نوع خاصی از ابر باید در ارتفاع معینی قرار بگیرد در عین حال سرعت باد، میزان رطوبت و ضخامت ابر نیز در عملیات باروری تاثیر دارد، با همه این توضیحات ما در خراسان رضوی یک بار این عملیات را انجام دادیم متاسفانه چون سیستم بارشی خوبی نداریم امکان تقویت وجود ندارد و درصد بازدهی قابل توجه نبود.

قائنی‌پور مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در تغییر اقلیم را افزایش گازهای گلخانه‌ای عنوان کرد.

گفت‌وگو از معصومه مومنیان

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.