عضو هیئت علمی دانشگاه، فعال و تحلیلگر مسائل اجتماعی گفت: نرخ باروری در چهار استان مازندران، گیلان، سمنان و البرز یک است که اگر این وضع بحرانی ادامه پیدا کند، تا چندسال دیگر نسل این افراد منقرض می‌شود.

نرخ باروری خراسان رضوی کمتر از معدل کشوری

به گزارش قدس آنلاین خراسان، امیرحسین بانکی‌پورفرد اظهار کرد: در سال گذشته که قانون جمعیت تصویب شد، رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای ذکر کردند که برای افزایش جمعیت باید فرهنگ‌سازی شود. بهترین راه برای این فرهنگ سازی رفتار چهره‌به‌چهره است؛ بنابراین باید کنشگران فعالی تربیت کنیم و آن‌ها را با بحران سالمندی و افزایش جمعیت آشنا کنیم و آن‌ها نیز اطلاعات خود را در این زمینه به مردم منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه این افراد موظف به فرهنگ سازی هستند تا گره‌های ذهنی مردم را باز کنند، افزود: کنشگران باید دارای سابقه فرهنگی، توانایی ارتباط با مردم و انگیزه لازم باشند تا بتوانند اطلاعات را به مخاطبان ارائه دهند. آستان قدس در راستای تربیت کنشگران با مجموعه قرب بقیةالله همکاری می‌کند. ما باید به‌عنوان الگوی موفق این مسیر را به کل کشور تعمیم دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه، فعال و تحلیلگر مسائل اجتماعی ادامه داد: در این راستا باید چهار گروه را هدف قرار دهیم؛ جوانانی را که ازدواج نکردند، به ازدواج ترغیب کنیم، جوانانی را که ازدواج کردند و فرزند آوری را به تأخیر انداخته‌اند، جوانانی که بچه می‌خواهند اما نابارور هستند و جوانانی که به کم فرزندی روی آورده‌اند.

وی اضافه کرد: در این قانون تمهیدات خوبی دیده شده است، به‌عنوان مثال جوانانی که فرزند دوم دارند، می‌توانند بدون قرعه‌کشی یک خودرو بگیرند و کسانی که فرزند سوم دارند زمین ٢٠٠ متری با قیمت نازل بگیرند که شرایط آن شامل این است که دو سال اول تنفس دارند و قسط‌بندی آن‌ها در طول هشت سال است.

بانکی‌پور با بیان اینکه ٣٠ سال دیگر وارد سیاه‌چاله پیری جمعیت و ابربحران بزرگ تاریخ ایران‌زمین خواهیم شد، گفت: هرم سنی جمعیت که مانند کوه است، به ستون تبدیل می‌شود و آدم‌های پیر از جمعیت پایه بیشتر می‌شوند و حالت ناپایداری در هرم سنی جمعیت ایجاد می‌شود. طبعا باید جلو پیری جمعیت گرفته شود و برای این کار پنج تا شش سال بیشتر فرصت نداریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این ابربحران بعد امنیتی دارد، زیرا کشورهای همسایه جوان هستند و همچنین این اتفاق روی ابعاد اقتصادی، بهداشتی و دیگر ابعاد زندگی اثر خواهد گذاشت و راه درست این است که از قانون جوانی جمعیت استفاده کنیم. در حال حاضر در اکثر موارد این قانون اجرایی شده و آیین‌نامه آن تصویب و به گفتمان عمومی تبدیل شده است و این امر اثرگذار بوده، زیرا طی یک سال گذشته نرخ باروری و ازدواج افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: نرخ باروری در چهار استان مازندران، گیلان، سمنان و البرز یک است که اگر این شرایط بحرانی ادامه پیدا کند، تا چندسال دیگر نسل این افراد منقرض می‌شود. مشهد نیز در زمینه رشد جمعیت وضعیت خوبی ندارد و خراسان رضوی جزو استان‌هایی است که نرخ باروری آن کمتر از معدل کشوری است.

منبع: شهرآرا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.