بی‌شک یکی از راه‌های مهم برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور، حرکت به سمت ارزآوری با تقویت تولید و صادرات محصولات کشاورزی، صنایع، انرژی و سایر بخش‌ها است.

غفلت صنعت کشاورزی گلستان از بازارهای جهانی

به گزارش قدس آنلاین پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، رویدادهای غیرطبیعی از قبیل تخریب زیرساخت‌های مناطق غربی و جنوبی کشور در هشت سال دفاع مقدس و تحمیل هزینه بازسازی خرابی‌های ناشی از بمباران‌های رژیم بعث عراق و تحریم اقتصادی به دلیل دشمنی با نظام مقدس جمهوری اسلامی و وقایع طبیعی اعم از زلزله‌های مهیب و سیل‌های ویران‌گر از مهمترین عواملی بودند که مسیر توسعه اقتصادی کشور را با فراز و نشیب مواجه کرد.

زیان‌های اقتصادی تحمیلی به کشور در دوران کرونا به اوج خود رسید و با قطع روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی علمی کشورهای منطقه با همدیگر، بیشتر خودنمایی کرد. حساسیت کشورهای تازه استقلال یافته شمالی به دلیل فقر زیرساخت های بهداشتی و درمانی در کشورهایشان از عواملی بود تا ارتباط با سایر کشورهای همسایه را قطع کنند و همین مسأله سبب شد مراودات اقتصادی و تجاری این کشورها با ایران دستخوش تصمیم‌هایی از این دست قرار گرفته و کاهش یابد.

حال در دوران پساکرونا، مرزهای بین‌المللی کشورها به روی هم باز شده و مراودات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی و حتی گردشگری در حال عادی سازی است.

آنچه که در حال حاضر برای دولت سیزدهم حائز اهمیت بوده، استحکام روابط دیپلماتیک و تقویت روابط اقتصادی و تجاری کشورمان با کشورهای مختلف، به خصوص همسایه‌ها است.

هر چند کلیه روابط بین کشورها مستلزم داشتن روابط مناسب سیاسی بین دولت‌هاست، اما آنچه که بیشتر خودنمایی می‌کند، بررسی‌های کارشناسانه، همه‌جانبه و هدفمند وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های فعال اقتصادی در زمینه بازاریابی و نیازسنجی مایحتاج کشورهای منطقه به خصوص همسایگان شمالی است.

استان گلستان به عنوان یکی از قطب‌های صنعت کشاورزی کشور در تولید ۱۵ محصول راهبردی سویا، آفتابگردان، دانه‌های روغنی کلزا، توتون، هلو، گوشت مرغ، چغندرقند، پنبه، خرمالو، گندم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو، ماهیان پرورشی و خاویاری، زیتون و جو جایگاه ویژه‌ای دارد.

علاوه بر این کارخانه‌ها و کارگاه‌های بسیاری در گلستان در زمینه تولید ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، آبزیان و صنایع مرتبط فعالیت می‌کنند که از کیفیت لازم برای صادرات برخوردار هستند.

در همین راستا، «استان گلستان» می‌تواند نقش بسیار مهمی را در زمینه صادرات صنایع تولیدی بخش کشاورزی کشور ایفا کند و سهم عمده‌ای را در ارزآوری داشته باشد که این اتفاق مهم تاکنون محقق نشده است.

لزوم رفع موانع تولید

یک فعال اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا، ظرفیت واحدهای تولیدی استان گلستان در تولید خوراک دام، طیور، ماشین‌آلات و سایر نیازمندی‌های صنایع کشاورزی همانند مرغداری‌ها و دامداری‌ها را ایده‌آل دانست و اظهار کرد: نوآوری مهمترین شاخصه دوام صنایع کشاورزی در بازارهای جهانی است.

حسین اسمائیل‌زاده با بیان اینکه دولت برای رفع موانع تولید باید رویه عملکرد لایه‌های پایینی اداری را اصلاح کند، افزود: اگر سنگ‌اندازی در صدور مجوزها و دیگر مراحل تولید پایان یابد، با بالا بردن کیفیت می‌توانیم در بازارهای جهانی حاضر شویم.

غفلت صنعت کشاورزی گلستان از بازارهای جهانی

هدایت صنعت ۶.۵ میلیارد دلاری طیور به سمت صادرات

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرستان گرگان با بیان اینکه یکی از بخش های صنعت کشاورزی کشور "صنعت طیور" است که در این بخش با رقم ۶.۵ میلیارد دلاری مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: بخش اعظم این صنعت در اختیار بخش خصوصی است.

رضا مبصری با تأکید بر اینکه صنعت «طیور» صنعتی پویا در کشور است و نام کشورمان در میان ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد، ادامه داد: این صنعت در گلستان بسیار مهم بوده و در میزان تولید، رتبه اول و یا دوم را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه صنعت مذکور در کشور مشکلات ساختاری دارد، تصریح کرد: طیور تولیدی ایران در میان ۱۰ محصول تولیدی کشاورزی کشور به لحاظ حجم تولید، رتبه دهم ولی به لحاظ ارزش ارزآوری، رتبه اول را دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه در کشور ما سالانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن مرغ تولید می‌شود که ارزش آن ۴.۸ میلیارد دلار است، از مسیر نامناسب بخش کشاورزی در تولید طیور انتقاد کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد منفی ۳.۶ درصدی در این بخش بودیم که باید بگوئیم بخش کشاورزی در سال گذشته کوچک‌تر شده است.

وی با تأکید بر اینکه در سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ نیز ۰.۸ درصد بخش کشاورزی کوچک‌تر شده است، افزود: این رشد منفی مبین این بوده که سیاست‌های کارآمدی را در این بخش به‌کار نبرده‌ایم و عمده مسأله ما در حوزه صنعت طیور «قیمت‌گذاری دستوری» است.

ترکمنستان سومین مقصد صادارت محصولات استان گلستان

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با بیان اینکه تولیدات استان گلستان به ۶۶ کشور جهان صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: قزاقستان، عراق، ترکمنستان، بلغارستان، افغانستان، رومانی، لهستان، قرقیزستان، ازبکستان از جمله این کشورها هستند.

امیر یوسفی با بیان اینکه تعمیق روابط با کشورهای همسایه از مهمترین برنامه‌های دولت است، ادامه داد: استان گلستان می‌تواند نقش تأثیرگذار خود را در تعمیق روابط با کشور همسایه «ترکمنستان» ایفا کند.

وی افزایش مراودات اقتصادی و تجاری با «ترکمنستان» را از الزامات برشمرد و گفت: عمده کشورهای تازه استقلال یافته CIS و کشورهای حوزه قفقاز مصرف‌کننده هستند و ما می‌توانیم با بازاریابی درست، بخش عمده ای از مایحتاج آنها را تأمین کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرستان گرگان، ارزش «صادرات» استان گلستان به کشور ترکمنستان از رقم سه میلیون و ۳۵۹ هزار دلار سال ۱۳۹۹ به ۲۲ میلیون و ۲۹۳ هزار دلار در سال ۱۴۰۰ و ۲۹ میلیون و ۷۵۹ هزار دلار در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

گفتنی‌است، محصولات کشاورزی، غذایی، گلخانه‌ای و باغی، دام و طیور در کنار مصالح ساختمانی، فنی و مهندسی و شرکت‌های دانش‌بنیان بیشترین نیاز بازار مصرف کشورهای تازه استقلال یافته منطقه به خصوص «ترکمنستان» است که با تعمیق روابط، بازاریابی تخصصی و اصلاح زیرساخت‌های جاده ای، ریلی و هوایی بین دو کشور و استفاده از همه ظرفیت مرزهای زمینی، دریایی، ریلی و هوایی و به خصوص «منطقه آزاد اقتصادی تجاری اینچه برون» می شود این رقم را افزایش داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.