۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
کد خبر: 825670

وداع مدافع باتجربه با هواداران بارسا برای این تیم خوش‌یمن بود و با صدرنشینی موقت بلوگرانا همراه شد. جرارد پیکه سخت‌ترین تصمیم عمرش را عملی کرد تا درس بزرگی به همه فوتبالیست‌ها بدهد؛ وقتی برای تیم محبوبت مفید نیستی و هواداران تو را نمی‌خواهند، خودت برو.

درس پیکه وقتی نمی‌خواهندت برو!

به گزارش قدس آنلاین وداع مدافع باتجربه با هواداران بارسا برای این تیم خوش‌یمن بود و با صدرنشینی موقت بلوگرانا همراه شد. جرارد پیکه سخت‌ترین تصمیم عمرش را عملی کرد تا درس بزرگی به همه فوتبالیست‌ها بدهد؛ وقتی برای تیم محبوبت مفید نیستی و هواداران تو را نمی‌خواهند، خودت برو.
پیکه از همان نسلی بود که با پپ گواردیولا می‌درخشید و هر جامی سرراهشان بود درو می‌کرد. او مدت‌ها نیمکت‌نشینی و انتقادها را به جان خرید، ولی بالاخره تحملش تمام شد و برای همیشه از مستطیل سبز خداحافظی کرد تا سرخیو بوسکتس تنها بازمانده آن نسل طلایی قهرمان در بارسا لقب بگیرد.
زجر نیمکت‌نشینی
همه آمارها علیه او بود و امکان تحمل این شرایط دیگر برای بازیکن شماره ۳ وجود نداشت. جرارد پیکه اگرچه روزگاری یار کلیدی تیم در همه مسابقات محسوب می‌شد، اما گذشت آن زمان که آبی‌واناری‌ها روی او به عنوان مدافع شش‌دانگ حساب می‌کردند. با روی کار آمدن ژاوی نقش پیکه در تیم هر روز کمرنگ‌تر می‌شد تا اینکه در شروع فصل
۲۰۲۳ – ۲۰۲۲ سرمربی رسماً به او اعلام کرد جایی در برنامه‌هایش ندارد. ژاوی هرناندز با اینکه جلسه با پیکه را پیش از شروع فصل سخت‌ترین لحظات زندگی‌اش خوانده بود ولی رودربایستی در فوتبال حرفه‌ای معنا ندارد. جرارد به نیمکت چسبید و به ندرت از ابتدا در ترکیب اصلی قرار گرفت. او نامش در ۱۳ بازی لالیگا در لیست نهایی تیم قرار داشت، در چهار دیدار از ابتدا به میدان رفت، دو بازی به عنوان بازیکن تعویضی در زمین حضور یافت و هفت بار هم نیمکت‌نشین محض تیم بود. در لیگ قهرمانان هم چهار بار به میدان رفت، دو بار به عنوان بازیکن اصلی و دو بازی به عنوان یار تعویضی. این شرح حال مختصری از روزهای سخت پیکه بود.
محبوبیت از دست‌رفته
تحمل شرایط با از دست دادن محبوبیت سابق سخت و سخت‌تر می‌شد. در همان دقایق کمی که پیکه در ترکیب قرار می‌گرفت هواداران نه تنها از او حمایت نمی‌کردند، بلکه معتقد بودند جرارد دیگر کارآیی گذشته را ندارد و فقط پول باشگاه را هدر می‌دهد. عملکرد ضعیف او در جدال برگشت بارسا – اینتر، نارضایتی‌ها را به اوج رساند. پیکه در صحنه گل بارلا هم آفساید را پر کرده بود و هم در مهار این بازیکن ناکام ماند تا تساوی ۳ - ۳ با اینتر، بارسا را در مسیر حذف از لیگ قهرمانان قرار دهد. پس از آن طرفداران بارسا پیکه را متهم اصلی حذف از اروپا می‌دانستند و با هو کردن از او انتقام می‌گرفتند. علاوه بر این بحث رفتن مسی هنوز برای بسیاری حل نشده باقی مانده است. برخی هواداران دوآتشه معتقدند پیکه با نپذیرفتن پیشنهاد کاهش دستمزدها، باشگاه را در تنگنای مالی قرار داده و مسی را مجبور به جدایی از جمع کاتالان‌ها کرده است. همه این موارد برای مدافع ۳۵ ساله کافی بود تا تصمیم به خداحافظی از بارسا و دنیای قهرمانی بگیرد. نکته مهم اینکه قرارداد پیکه با بلوگرانا هنوز تمام نشده است و گفته می‌شود این بازیکن از دریافت ۵۰ میلیون یورو از دستمزدش چشم‌پوشی کرده است.
پایان آبرومند
پیکه در مصاف با آلمریا از ابتدا در ترکیب قرار داشت. احتمالاً ژاوی تصمیم گرفته بود تا در آخرین بازی این بازیکن در نیوکمپ، هم‌تیمی سابقش را خوشحال کند. بازوبند کاپیتانی نیز به بازوی جرارد بسته شده بود تا همه چیز برای یک پایان آبرومند مهیا باشد. لواندوفسکی پنالتی از دست داد، ولی برتری ۲ بر صفر برابر آلمریا شب به یادماندنی را برای کاتالان‌ها رقم زد. بارسا با این برد با یک بازی بیشتر رئال را کنار زد و صدرنشین شد. منتها سرمربی باز هم اجازه نداد پیکه ۹۰ دقیقه در زمین بماند و در دقیقه ۸۳ تعویضش کرد. صحبت‌های همراه با اشک مدافع کهنه‌کار در پایان بازی ۹۰ هزار تماشاگر حاضر در نیوکمپ را به وجد آورد: «از همه آن‌ها که در موفقیت‌هایم نقش داشتند تشکر می‌کنم. خداحافظی از بارسلونا اصلاً آسان نیست، در این تیم هم روزهای بد داشتم و هم روزهای خوش. مطمئن باشید خیلی زود به اینجا بازخواهم گشت.» جرارد پیکه مجموعاً ۶۱۶ بازی برای بارسا انجام داد و حاضر نشد پیراهن هیچ تیم دیگری را به تن کند. ۲۱ جام قهرمانی در این سال‌ها با تیم محبوبش به دست آورده که می‌توان به
هشت قهرمانی لالیگا، سه قهرمانی اروپا و هفت قهرمانی کوپادل‌ری اشاره کرد.
مدافع جانشین مدافع
‌آبی‌واناری‌ها برای پرکردن جای خالی پیکه باید هرچه زودتر دست‌به کار شوند. از آنجا که در این مدت تیم با مصدومیت مدافعان مواجه بوده و جرارد پیکه نیز کارآیی گذشته را نداشته است، ژاوی از باشگاه خواسته تا در ژانویه یک مدافع بخرند. به احتمال زیاد مارتینز مدافع بیلبائو گزینه نهایی این خرید زمستانی خواهد بود. ژاوی به پیکه لقب بهترین مدافع تاریخ را داد: «با خداحافظی پیکه ما یک رهبر و یک مدافع با شخصیت بالا را از دست دادیم. او از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال است. باید بررسی کنیم که به جای پیکه مدافع جدید بخریم یا خیر؟ احتمالاً نیز این کار را انجام خواهیم داد و در زمستان مدافعی جدید به ما اضافه خواهد شد. شبی تاریخی و احساسی برای همه به خصوص جرارد پیکه بود. او فوق‌العاده بازی کرد و می‌خواستیم به بهترین شکل با او خداحافظی کنیم. جرارد همیشه در بازی‌های بزرگ بهترین بود. به جرارد گفتم که یک اسطوره است و از او برای خدماتش بسیار متشکریم.»
پپ گواردیولا سرمربی سیتی که چهار سال مربی پیکه بود به خداحافظی او واکنش نشان داد: «با او و نسل طلایی چهار سال بی‌نظیر در بارسلونا داشتیم و به خودم می‌بالم که سرمربی او بودم.»

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.