مجموعه نمایش خانگی «آنتن» سریالی در ژانر کمدی- خانوادگی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان و نویسندگی حمزه صالحی است که مسائل و مشکلات موجود در دانشگاه‌ها را به زبان طنز بیان می‌کند.

مشکلات دانشجویان در یک کمدی اجتماعی/ «آنتن» یک کمدی محض نیست

به گزارش قدس آنلاین، مجموعه نمایش خانگی «آنتن» سریالی در ژانر کمدی- خانوادگی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان و نویسندگی حمزه صالحی است که مسائل و مشکلات موجود در دانشگاه‌ها را به زبان طنز بیان می‌کند.

این سریال با بازی پژمان جمشیدی،‌هادی کاظمی، رؤیا افشار، مرجانه گلچین، بهنام تشکر، الیکا عبدالرزاقی و تعدادی بازیگر جوان سینما و تلویزیون، چهارشنبه هر هفته از پلتفرم «نماوا» پخش می‌شود. قصه سریال هم از این قرار است که گوهر (با بازی رؤیا افشار) پس از فوت همسرش یک سال درس می‌خواند و با موفقیت در آزمون کنکور در رشته پزشکی قبول می‌شود. حالا او با نوه‌اش، بهرام (با بازی نیما مظاهری) هم‌دانشگاهی می‌شود و همین موضوع ماجراهایی را در خانواده و دانشگاه پیش می‌آورد.
عامریان در نخستین قدم کارگردانی‌اش پس از تهیه‌کنندگی کمدی‌های پرفروشی همچون «انفرادی»، «دینامیت» و «تگزاس ۱ و ۲» وارد میدان شبکه نمایش خانگی شده است تا بخت خود را در این عرصه نمایشی هم بیازماید. درباره جزئیات بیشتر ساخت «آنتن» با این کارگردان و تهیه‌کننده، گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

پس از تهیه‌کنندگی چند اثر سینمایی، چطور وارد عرصه کارگردانی یک سریال برای شبکه نمایش خانگی شدید؟

دغدغه همیشگی من کارگردانی بوده ولی با تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی شروع کردم. ضمن اینکه رشته دانشگاهی من هم کارگردانی است. با توجه به طرح‌هایی که در اختیار داشتیم، طرح «آنتن» را بیشتر دوست داشتم و نسبت به مشکلات دانشجویان هم دغدغه‌مند بودم. از میان هفت الی هشت طرحی که به دستم رسیده بود این طرح را بیشتر پسندیدم.

رؤیا افشار را بیشتر به عنوان بازیگر آثار جدی و اجتماعی می‌شناسیم به ویژه با نقش‌آفرینی خوبی که در فیلم اخیرش «مامان» داشت، چطور به انتخاب او برای ایفای نقش اول زن رسیدید و درباره ترکیب بازیگران سریال و تقسیم نقش‌ها هم توضیح ‌دهید؟

افشار جزو بازیگران درجه یک سینما است و مطمئن بودم که از پس هر نقشی برمی‌آید و در این مورد تردیدی نداشتم. اگر نتیجه کار را ببینید، متوجه بازی درخشان او می‌شوید. راضی کردن ایشان برای ایفای نقش «گوهر» کمی سخت بود ولی سرانجام توانستیم متقاعدش کنیم و پس از خواندن فیلم‌نامه، این نقش را پذیرفت. من همیشه دوست دارم ترکیب بازیگرانم در فیلم‌های مختلف، جدید باشند به همین دلیل سعی کردم بازیگران را شبیه به هم نچینم.

پژمان جمشیدی در آثار کمدی زیادی بازی کرده و زوج‌های کمدی زیادی داشته است بازخوردها نسبت به زوج پژمان جمشیدی و هادی کاظمی در «آنتن» چه بوده است؟

نمی‌توانیم در این سریال بگوییم که پژمان جمشیدی و ‌هادی کاظمی، زوج کمدی هستند چون نقش‌های اول سریال نیستند. وقتی قصه اصلی پیرامون گوهر و تعدادی از دانشجویان می‌گذرد، ماجراهای پسر و داماد خانواده، فرعی است. حجم بازی پژمان و هادی به اندازه بازیگران نقش اول سریال نیست و شاید یکی از دلایلی که عده‌ای می‌گویند این زوج درنیامده، همین باشد که اصلاً این دو نفر جزو بازیگران اصلی سریال نیستند.

بازخوردهایی که از کلیت سریال «آنتن» گرفتید چطور بوده است، آیا موقعیت‌های کمدی به دفعات وجود داشته تا سطح طنز کار را بالا نگه دارد؟

به نظرم «آنتن» یک کمدی محض نیست. «آنتن» قصه دارد و یک سریال اجتماعی با لحظه‌های کمدی است، برای اینکه قصه خیلی تلخ نشود با لحظات کمدی، قصه را شیرین کردیم. اجتماعی بودن «آنتن» بر کمدی آن می‌چربد. از اول هم قصدمان همین بود. نتیجه کار همان چیزی شد که پیش‌بینی می‌کردیم و می‌خواستیم؛ یک کمدی شریف که حرف دارد و برای لحظاتی مخاطب را می‌خنداند. اصلاً قصد ما این نبوده که یک کمدی محض بسازیم تا مخاطب را بخندانیم. به نظرم این نگاه اصلاً درباره سریال نباید وجود داشته باشد چون شکل کار با یک اثر سینمایی متفاوت است. مخاطب برای تماشای یک فیلم سینمایی کمدی به سینما می‌رود و در طول یک ساعت و نیم، بارها می‌خندد، حتی اگر فیلم، قصه هم نداشته باشد مخاطب تفریحش را می‌کند و از سینما می‌رود ولی در مورد سریال، مخاطب را باید برای ۱۵-۱۴ قسمت پای کار نگه داشت و اگر سریال، قصه نداشته باشد مخاطب آن را پس می‌زند و قسمت بعدی را نمی‌بیند. «آنتن» همین رویه را می‌رود و مخاطب اگر یک قسمت را نبیند، کلاف قصه از دستش درمی‌رود چون علاوه بر لحظات کمدی، قصه دارد.

چرا به مضمون مسائل دانشجویان پرداختید؟

بسیاری می‌گویند مضمون «آنتن» شبیه اتفاق‌های امروز جامعه است ولی دانشگاه‌ها در کشور ما، همیشه درگیر مسائلی از این دست بوده‌اند و مشکلات و اعتراض‌های دانشجویی در همه دوره‌ها وجود داشته است. با توجه به شرایط امروز، برخی تلاش کردند قصه «آنتن» را به اتفاق‌های روز جامعه ربط بدهند در حالی که این سریال، خیلی وقت پیش ساخته شده است.

آیا فصل دومی هم ساخته خواهد شد؟

به هیچ وجه، از همان ابتدا قرار بود که «آنتن» در یک فصل ۱۴قسمتی باشد. معمولاً در سریال‌های ایرانی، وقتی فصل‌های دوم و سوم ساخته می‌شود کیفیت پایین‌تری نسبت به فصل اول دارد. عده‌ای نگاه بازاری به فصل دوم یک سریال دارند به همین دلیل مخاطب استقبال چندانی هم از فصل‌های بعدی ندارد.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.