مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: ساماندهی محدوده بافت تاریخی در بازار اردبیل و نیز حریم برخی ابنیه تاریخی این استان مشکلات عمده‌ای دارند که باید با همکاری وزارتخانه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی نسبت به رفع این مشکلات به‌طور جدی تلاش شود.

ساماندهی محدوده بافت تاریخی بازار اردبیل مشکلات عمده دارد

به گزارش قدس آنلاین، فردین عینی روز سه‌شنبه در نشست با مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی افزود: باید ضوابط اختصاصی بافت تاریخی تدوین شود تا هنگام بروز مشکلات و مسائل مربوط به بافت تاریخی به عنوان چارچوب قانونی به این ضوابط رجوع کنیم.

او اظهار کرد: گاهی ناهماهنگی‌هایی در مورد حرایم و بناهای تاریخی و نحوه دخل و تصرف در آنها در استان بوجود می‌آید و نیاز است با نظر صریح وزارتخانه در این موارد به صورت قانونی عمل شود.

عینی ادامه داد: در چند بنای تاریخی و بافت تاریخی استان مشکلاتی وجود دارد که باید با سفر مدیران مربوط به استان پیگیری و تصمیم‌گیری شود و در این خصوص از مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی دعوت می‌کنیم که به استان سفر کنند.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ‌حیدر ، کاروانسرای قانلی‌بولاغ ، سنگ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیزقلعه و شاه‌تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران ، تپه‌های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره‌سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق‌داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه‌خانی) ، دیز و نره‌گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت‌خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.