۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 828678

با وجود اینکه پاییز، زمان تغییر فصل و خشک شدن برگ‌ها، همراه با غروب‌های غم‌انگیز، کوتاه شدن روزها و بارندگی‌های اعلام نشده در بسیاری از نقاط جهان است؛ اما همچنان به نظر عده زیادی، زیباترین فصل خدا است.

مناطق گردشگری زیبا در فصل پاییز

ترکیب رنگ‌ها در این فصل حیرت‌انگیز است و حتی سرمای هوا هم موجب نمی‌شود که مردم از دیدن مناظر دست بکشند. از همین رو، پاییز زمان شگفت‌انگیزی برای تعطیلات به حساب می‌آید. فقط باید بدانید کدام گوشه‌ از کشور زیبای ما برای این فصل عالی است تا چمدان هایتان را ببندید و برای یک مسافرت عالی آماده شوید.

چرا پاییز فصل مناسبی برای گردش و تفریح است؟

با توجه به اینکه تعطیلات تابستانی اوج سفرها است و با شروع سال تحصیلی از تعداد این سفرها به طرز محسوسی کاسته می‌شود؛ پاییز فصل خلوتی برای مسافرت و گردش برای آن دسته از افرادی که از شلوغی بیزارند محسوب می‌شود. از طرفی، به همین دلیل کاهش سفرها، تمام خدمات مربوط به حوزه گردشگری، اعم از هزینه بلیط هواپیما، هزینه بلیط قطار، رزرو هتل، سوییت، مسافرخانه و هتل‌آپارتمان و غیره، با تخفیفات و کاهش قیمت سعی دارند تا افراد را ترغیب به استفاده از خدمات آن‌ها بکنند؛ درنتیجه پاییز فصل کم هزینه‌ای برای مسافرت و گردش است. در ادامه به چند نقطه گردشگری در ایران برای سفر در پاییز اشاره می‌کنیم:

پارک‌ جنگلی سی‌سنگان

با توجه به طبیعت سبز و زیبای بخش‌های شمالی ایران، پارک‌های جنگلی زیادی در این نواحی وجود دارد که در پاییز و بویژه در اواخر آبان به تدریج به رنگ‌های زرد و نارنجی و قهوه‌ای و غیره در آمده و زیبایی حیرت‌انگیزی پیدا می‌کند. از بهترین مناطق برای گردش و تفریح، بویژه با خانوده، پارک جنگلی سی‌سنگان است که در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور واقع شده و مساحتی حدود ۶۰۲ هکتار دارد. پارک سی‌سنگان تنها به بخش جنگلی محدود نیست؛ بلکه با توجه به اینکه در قسمت شمالی به سواحل دریای خزر منتهی می‌شود، از ۳۰ هکتار بخش ساحلی نیز برخوردار است.

قلعه رودخان

از دوران امپراتوری ساسانی، قلعه در ارتفاعات فومن برجای مانده است که قلعه رودخان نامیده می‌شود.این قلعه یکی از بزرگ‌ترین و شکست ناپذیرترین قلعه‌های تاریخ ایران باستان بوده که مردم در آن از حملات بیگانگان در امان می‌ماندند.قلعه رودخان از دو بخش ارگ و قورخانه تشکیل شده ‌است. محل قرارگیری این ارگ آجری در قسمت غربی این بنا در دو طبقه است. قراول‌خانه‌ها نیز در قسمت شرقی مجموعه در دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متعدد بر اطراف مسلط است.

چشمه‌ای نیز میان قلعه و گودترین محل آن وجود دارد. برای رسیدن به قلعه باید هزار پله سنگی که از میانه جنگل می‌گذرد را طی کنید. سپس قلعه زیبایی در مه پدیدار می‌شود که یادآور داستان‌های افسانه‌ای است.

میبد یزد

بعضی از افراد تحمل سرمای هوا را ندارند و ترجیح می‌دهند در فصل‌های سرد به مناطقی از ایران سفر کنند که هوای معتدل رو به گرم داشته باشد. تنوع آب و هوا باعث ایجاد تفاوت بزرگ بین محدوده دما در مناطق مختلف می شود. با توجه به نوع زیست‌بوم ایران، همچین اتفاقی کاملا ممکن است که در فصل سرد بتوانید به نقاط گرم سفر کنید. به همین خاطر میبد یزد یکی از مناطقی است که به شما برای مسافرت در پاییز پیشنهاد می‌کنیم. خانه‌های خشتی و گلی میبد، زیبایی فوق‌العاده‌ای به این شهر بخشیده است.

کویرهای مرکزی و جنوبی ایران

تعدادی از گرم‌ترین کویرهای جهان در ایران وجود دارد که رفتن به تمام آن به صورت غیرحرفه‌ای امکان‌پذیر نیست؛ اما کویرهای دیگری مانند کویر ورزنه، کلوت کرمان، کویر مرنجاب، کویر خارتوران اصفهان وجود دارد که می‌توانید در پاییز که هوا خنک‌تر است از آن‌ها دیدن کنید. کویرها می توانند مقصد خوبی برای تفریحات پاییزی باشند. البته فراموش نکنید که با نزدیک شدن به غروب آفتاب، هوای مناطق کویری بسیار سرد می شود. اما می‌توانید روزهای شاد و خاطره انگیزی را در این مناطق سپری کنید. پیشنهاد می کنیم با خرید بلیط قطار از سفرمارکت به شهر های کویری ایران سفرکنید.

جزیره قشم

در جزیره‌های مسکونی خلیج فارس، مانند قشم، زمانی که فصل از تابستان به پاییز تغییر می‌کند، هوا خوشایندتر می‌شود و محدوده دمایی بین ۹ تا ۴۲ درجه سانتیگراد است. قشم، بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس، با جنگل‌های حرا، سواحل جذاب و ۶۰ روستای بندری در حاشیه است. جزیره از دره‌ها، تپه‌ها، غارها و دره‌های مهم زمین‌شناسی تشکیل شده است که بیشتر آن‌ها به عنوان بخشی از ژئوپارک جزیره قشم که توسط یونسکو به رسمیت شناخته شده‌اند، محافظت می‌شوند.

باداب سورت

یکی از مکان های دیدنی در ایران، به خصوص برای علاقه‌مندان به زمین‌شناسی، باداب سورت است که در مازندران و در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهر ساری قرار دارد. برای رسیدن به این محل باید از جاده کیاسر که اتصال دهنده شهر ساری به دامغان است، سفر را آغاز کنید. باداب سورت، چشم پلکانی تراورتنی است که تنها یک نمونه از آن در کشور ما قرار دارد.

پاییز یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید ازاین باداب است. این منطقه شامل تراس‌های پلکانی طلایی، نارنجی و قرمز از سنگ‌های رسوبی است که توسط ذخایر مواد معدنی که از چشمه‌های آب‌گرم مجاور حمل می‌شوند، تشکیل شده‌اند. گفته می‌شود که چشمه‌های باداب سورت دارای خواص دارویی هستند. باداب سورت پس از پاموک کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت شده است.

مناطق گردشگری زیبا در فصل پاییز

روستای نایبند

روستای نایبند در استان خراسان جنوبی، روستایی تاریخی است که در محل تلاقی سه شکل جغرافیایی متمایز کویری، کوهستانی و دشتی قرار دارد. این ویژگی طبیعی در کنار معماری خشتی-پلکانی آن باعث محبوبیت این روستا شده است و تور نایبند طرفداران زیادی دارد. این روستا در دامنه کوه‌ها قرار و در کنار آن دسترسی آسان به دشت های سرسبز دارد. این دشت‌ها سرسبز با آب قنات‌های موجود در روستا سیراب می‌شوند. در نزدیکی پناهگاه حیات وحشی به همین نام قرار دارد که جمعیت زیادی از آهوها را در خود جای داده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.