مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی سال ۱۴٠۱، در شش ماهه ابتدایی سال کاهش ۹٠ درصدی آتش سوزی جنگل ها در استان را داشتیم.

آتش سوزی جنگل های کهگیلویه و بویراحمد ۹٠ درصد کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، سعید جاوید بخت ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران، افزود: ۲۷۵ هکتار رفع تصرف و قلع و قمع در استان طی شش ماهه ابتدایی سال انجام شد.

جاوید بخت همچنین از کشف ۳۱ تن ذغال در استان طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: جریمه یک کیلوگرم ذغال بلوط ۳٠٠ هزار تومان است.

وی ابراز داشت: یک میلیون و ۳۹۳ هزار هکتار با پوشش ۸۷ درصدی در استان منابع طبیعی داریم و ۱۶ درصد جنگل‌های زاگرس در استان قرار گرفته است.

جاوید بخت گفت: به ازای هر هکتار جنگل حدوداً ظرفیت نفوذ دهی و کنترل یکهزار متر مکعب آب در استان را داریم.

وی اظهار داشت: بالغ بر ۸۷۴ هزار هکتار عرصه جنگلی در استان داریم که در این راستا و با طرح پیشنهاد روزی به نام روز بلوط در کشور نام گذاری خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان از اجرای پروژه‌های آبخیزداری خبر داد و اظهار کرد: چهار حوزه آبخیز در استان داریم که بر مبنای این حوزه‌ها پروژه‌های مختلفی تعریف کردیم.

جاوید بخت کهگیلویه و بویراحمد را از استان‌های تعیین کننده منابع آبی دانست و گفت: استان تأمین کننده بخش مهمی از منابع آبی کشور است.

جاوید بخت با بیان اینکه جامعه رو به رشد، کارهای تولیدی و اقتصادی نیازمند فعالیت در بستر مناسب است، عنوان کرد: حضور روستاها در عرصه‌ها و قلب جنگل سنجش و تطبیق با قوانین را طلب می‌کند که ممکن است تضادهایی نیز ایجاد شود.

جاوید بخت گفت: برنامه ریزی ما در چارچوب قوانین و مقررات، خدمت رسانی به مردم است.

جاوید بخت از فعالیت ۱۸ کارگروه در منابع طبیعی استان خبر داد و اظهار کرد: در این راستا هدفگذاری های متعددی عملیاتی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به آفت جوانه خوار گفت: آفت جوانه خوار بلوط از سال ۱۳۵۱ وارد استان شده و تاکنون پنج طغیان داشته است.

وی به شدت آفت و شیوع در استان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: یکی از عوامل عمده شدت شیوع خشکسالی‌های متعدد است.

مدیرکل منابع طبیعی استان تصریح کرد: سمپاشی ها برای از بین بردن آفت در باغات و مزارع کنار جنگل‌ها نیز بر شیوع آفت مؤثر بوده و چند عامل دیگر نیز باعث شده دشمنان این آفت در طبیعت از بین برود.

جاوید بخت گفت: شدت آفت در دو سال اخیر افزایش یافته که در سال گذشته فعالیت‌هایی شکل گرفت.

وی ابراز داشت: در سال گذشته و در این راستا بالغ بر ۱۴ هزار هکتار کار مبارزه با آفت انجام و با تأمین اعتبار در سال جاری، بعد از اردیبهشت ماه کمیته گیاه پزشکی در استان تشکیل و گروه‌های مختلفی پای کار آمدند.

جاوید بخت تصریح کرد: علاوه بر پرداخت مطالبات سال گذشته، طی سال جاری ۶٠٠ هکتار عملیات مقابله با آفت در کانون‌ها انجام شد.

جاوید بخت خاطرنشان کرد: همچنین در فرآیند پیش بینی منابع، تخصیص‌هایی در نظر گرفته شده تا کنترل مناسب کانون را در شهرستان‌های هدف داشته باشیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان گفت: طرحی در استان تدوین و به منابع طبیعی کشور ارائه شده تا ۶٠ هزار هکتار از مناطق دارای آسیب پوشش جوان سازی جنگل، آفت زدایی، سمپاشی، حفاظت و بذرکاری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: آماده سازی دو تن محلول BT نیز انجام شده و در زمان مناسب محلول پاشی انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: در رابطه با اعتبارات نیز ۷۳ میلیارد تومان اعتبارات مصوب استانی و ملی بوده و تلاش برای دریافت تخصیص حداکثری را خواهیم داشت.

وی ابراز داشت: این اعتبارات سوای از منابع مصوب از محل متمم سفر ریاست جمهوری است.

جاوید بخت از پوشش ۲۵٠ هزار هکتار در قالب کاداستر خبر داد و اظهار کرد: انعقاد قراردادها نیز در بخش زیادی انجام و تکمیل کار نیز اجرایی شد.

وی با اشاره به انعقاد ۱۹ قرارداد در بخش گیاهان دارویی، گفت: بهره برداری مردمی تا ۱۹ میلیارد تومان در حوزه گیاهان دارویی در شش ماهه اخیر محقق شد.

جاوید بخت گفت: ۱۵ طرح مرتع داری در استان تهیه و بالغ بر ۲۶ هزار متر مکعب آبخیزداری نیز در چهار حوزه آبخیز استان انجام شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.