یک روانکاو و درمانگر بالینی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: کسانی که وسواس گونه به عمل های مکرر زیبایی می پردازند، در خانواده ای نامتعادل رشد یافته‌اند.

عوامل مؤثر در گرایش به جراحی زیبایی/ طبیعی یا فانتزی؟ مسئله این است...

فرهاد پرویزیان افزود: چنانچه بخواهیم به اختلال افراط گونه این موضوع بپردازیم باید گفت این افراد نه تنها در خانواده ای رشد کرده که مورد بی توجهی واقع شده بلکه مورد ناملایمتی هم قرار گرفته اند و در اثر فرزندپروری غلط افراد مهم زندگی؛ از جمله والدین مورد مقایسه با دیگران نیز قرار گرفته و گاهی با الفاظی از این دست که (تو خیلی زشتی، خیلی چاقی، چقدر درازی و یا اصلا خوب نیستی) مورد تمسخر بوده اند.

این روانکاو و مدرس دانشگاه ادامه داد: چنین کودکانی هنگامی که به دنیای بزرگسالی وارد می شوند به دلیل اینکه در خانواده که نمادی از یک جامعه کوچک است پذیرفته نشده اند دست به عمل های مختلفی از جمله عمل بینی، بوتاکس، پروتز سینه و ... می زنند و حتی در مواردی افراد مبتلا به اختلال نمایشی، برای دیدن شدن با بد ریخت انگاری بدن با دید وسواس گونه به یک عضو بدن دچار می شوند و در اثر مشکلات روانی خود، برای یک عضو بدن چندین بار عمل زیبایی را تکرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه فرد به لحاظ روانی مشکلات جنسی نیز داشته باشد ممکن است دست به عمل های کلیتوریس نیز بزند.

عوامل مؤثر بر گرایش به جراحی زیبایی/ طبیعی یا فانتزی؟ مسئله این است...

این روانشناس و درمانگر بالینی ادامه داد: افرادی نیز هستند که در دوره کودکی در اثر سبک فرزندپروری غلط یا تحقیر از سوی والدین آسیب کمتری دیده اند. این دسته از افراد ممکن است دست به عمل های زیبایی سخت و مکرر نزنند اما به آرایش های غلیظ، خرید لوازم آرایشی اورجینال، خرید لباسهای گران قیمت و اورجینال، یا انجام ورزش های افراطی برای داشتن اندامی زیبا و ... تمایل پیدا می کنند تا در کانون توجه دیگران قرار گیرند.

این روانکار و مدرس دانشگاه توصیه کرد: برای دوری از چنین اختلال هایی،می بایست رسانه ها تبلیغاتی مبنی بر سبک فرزندپروری صحیح داشته باشند تا والدین برای تربیت فرزند به کار گیرند تا کودکان در بزرگسالی نیازی به خودنمایی و تأیید پیدا نکنند، و البته چه بسا افرادی که مشکلاتی از این دست دارند، به عمل هایی روی آورده اند که در پی آن جان خود را به خطر انداخته اند.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.