«کاتب اعظم» بازتاب حادثه کربلا را، از منظری دیگر نمایش می‌دهد و روایت از دل خیمه‌های سپاه دشمن بازگو می‌شود.

«کاتب اعظم» روایت واقعه کربلا از دل خیمه های دشمن است

به گزارش قدس آنلاین، مجموعه تله‌تئاتر اقتباسی کاتب اعظم به تهیه‌کنندگی مرکز سریال سوره با قصه‌ای از کاتبان قیام عاشورا، از یکشنبه ۲۷ شهریورماه روی آنتن شبکه دو سیما رفت و حدود دو ماه پیش نمایش آن به پایان رسید.این اثر پس از گذشت سال‌ها از تولید آخرین تله‌تئاتر در تلویزیون، به عنوان یک مجموعه تله‌تئاتر تاریخی در رسانه ملی محسوب می شود. در گفت وگویی با «مهدی غفوری» کارگردان هنری این اثر به جزئیات بیشتر تله تئاتر پرداختیم.

چرا تصمیم گرفتید این اثر را بسازید و موضوع این تله تئاتر نشات گرفته از چه چیزی است؟

اواخر بهمن ۱۴۰۰ کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» نوشته ساسان ناطق به دست من رسید. اقتباس این کتاب از طرف واحد سریال حوزه هنری به من پیشنهاد شد و من تصمیم گرفتم این کتاب را در قالب تله تئاتر بسازم.روایتی که داخل کتاب بود به صورت درام نمایشی نبود و نیاز به پژوهش بیشتری داشت.پژوهش این کتاب نزدیک به دو ماه طول کشید و بعد از آن شروع به طراحی قصه کردیم. این قصه در۷ قسمت و به صورت مینی سریال تولید شد.

محتوای تله تئاتر «کاتب اعظم» روایتگر چه داستانی است؟

موضوع این تله تئاتر از سحر عاشورا آغاز و تا ندای «هَلْ مِنْ ناصِر یَنْصُرُنیِ» امام حسین(ع) یعنی عصر عاشورا و قبل از شهادت ایشان به پایان می رسد و قصه از دل خیمه دشمن و سپاهیان ابن سعد روایت می شود.
«کاتب اعظم» روایت واقعه کربلا از دل خیمه های دشمن است

چه عاملی باعث شد که به نگارش این قصه بپردازید و آن را کارگردانی کنید؟

در کارهای عاشورایی دو مسئله همیشه ذهن من را به خود مشغول می کرد، اول: زاویه نگاهی که در این کتاب به آن اشاره کرده بود و من همیشه به افرادی که جزء سپاهیان دشمن بودند فکر می کردم و همه آن ها را جزء انسان های خاکستری می دیدم نه صرفا سیاهی مطلق.مصادیقی که در این کتاب از لشکریان دشمن روایت شده کاملا حقیقی و مستند است و ما لحظه به لحظه واقعه عاشورا از جمله نگاه پرسوناژ رو به میدان را مبتنی بر تاریخ روایت کردیم. شخصیت ها همگی تاریخی هستند و چندین شخصیت جهت شکل گیری قصه اضافه شدند. دوم: این فضا به من اجازه داد تا نگاه ایدئولوژیک را از این واقعه عظیم تاریخی دور کنم و به طور انسانی به موقعیت انسان هایی که در آن واقعه بودند، نگاه کنم.

چرا «کاتب اعظم» را به عنوان نام این اثر انتخاب کردید؟

شخصیت «کاتب اعظم»، شخصیتی است که داخل داستان دیده نمی شود. پرسوناژ اصلی ما را در این قصه «امین زندگانی» برعهده دارد که ایشان نقش حاتم و فرزند کاتب اعظم را بازی می کند.همه ی اتفاقات در این قصه پیرامون توصیه و وصیت هایی است که کاتب اعظم به فرزندش می کند و ایشان پا به دشت نینوا می گذارد.

چه عاملی باعث شد که این قصه را در قالب تله تئاتر بسازید؟

این قصه به دلیل موقعیت تک لوکیشنی که داشت نگاه من به عنوان کارگردان هنری اثر و سیاست های حوزه هنری را به سمت تئاتر کشاند و برای پرداختن مدیوم تماشاچی و همچنین متن قصه که کاملا شبیه نمایشنامه بود،ترجیح دادیم تله تئاتر بسازیم. مخاطبین تلویزیون به خصوص نسل طلایی اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ مدت خیلی زیادی است که از این اثر محروم اند و از طرفی این فقدان در صدا و سیما هم احساس می شد. تولید تله تئاتر نسبت به سریال بسیار سریع تر و قالب آن کم هزینه تر و به صرفه تر است.

«کاتب اعظم» روایت واقعه کربلا از دل خیمه های دشمن است

فیلمبرداری این اثر در چه مکانی انجام شد؟

فیلمبرداری این تله تئاتر در جاده ساوه انجام شد. در آن جا کوه تاریخی به اسم تخته رستم وجود داشت که ما در فاصله یک متری از آن کوه بیابان بکری را پیدا کردیم و مستقر شدیم.

چه تجربه هایی را در طول ساخت این تله تئاتر کسب کردید؟

من در بازیگردانی از تیمی که پذیرفته بودند به عنوان بازیگر همکاری کنند تجربه های بسیار جالبی را کسب کردم.متن این قصه به صورت آرکائیک (باستانی) بود و ناخودآگاه این کلام آرکائیک فاصله ای را با مخاطب ایجاد می کند و ما سعی کردیم با شیوه بازی رئال همراه با لحن آرکائیک این فاصله را با مخاطب به حداقل برسانیم و خوشبختانه در این حوزه موفق شدیم.

به نظر شما واقعه عاشورا در طول تاریخ چه تاثیری را از خود برجای گذاشت؟

واقعه عاشورا را از نگاه های مختلف تاریخی،حماسی و حتی حسی می توان دید و زبان من از توصیف این واقعه به شکلی که در فکر من هست، قاصر است اما در یک جمله می توانم بگویم «عاشورا» نقطه عطفی در تمام عالم هستی است و اگر قرار بر قسمت بندی در ذهن خودم باشد،دنیا به دو قسمت قبل از عاشورا و بعد از عاشورا تقسیم می شود.


«کاتب اعظم» روایت واقعه کربلا از دل خیمه های دشمن است

در پایان اگر نکته یا سخنی هست بفرمایید
 

امیدوارم نگاه به تله تئاتر با توجه به عمق قصه هایی که می شود به آن ها پرداخت و همچنین سهل الوصول بودن آن به معنای زمان و هزینه تولید، نگاه مهربان تری باشد تا همگی بتوانند فعالیت بیشتری در این حوزه داشته باشند و مردم عزیز هم به تله تئاتر روی بیاورند.

خبرنگار: محدثه رضایی


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.