راتن تومیتوز، متاکریتیک، سینمااسکور، آی ام دی بی و گوگل پنج سایت امتیاز دهی فیلم های سینمایی هستند.

همه چیز درباره امتیازهای سینمایی؛ از IMDB  تا راتن تومیتوز

به گزارش قدس آنلاین، یکی از بهترین راه ها برای انتخاب فیلم خوب توجه به امتیاز آن است. امتیازIMDB بین مخاطبان ایرانی رایج تر است و معمولا بر اساس آن رتبه تصمیم به تماشای فیلم ها می گیرند. در این گزارش به بررسی چند سایت معتبر امتیازدهی سینمایی در جهان می پردازیم.

راتن تومیتوز، متاکریتیک، سینمااسکور، آی ام دی بی و گوگل پنج سایت امتیاز دهی فیلم های سینمایی هستند.

امتیاز تماشاگران فیلم در سینما در سایت سینما اسکور_CinemaScor، امتیازات منتقدان در سایت‌های راتن تومیتز_Rotten Tomatoes و متاکریتیک_metacritic، امتیاز کاربران هم در سایت IMDb و گوگل با شاخص های مختلف ثبت می شود.

امتیاز سینما اسکور

همه چیز درباره امتیازهای سینمایی؛ از IMDB  تا راتن تومیتوز

امتیاز سایت سینما اسکور که قدمتی ۴۰ ساله دارد، محصول نظر کاربران در سینماهای آمریکای شمالی در شب افتتاحیه فیلم است. این شرکت با قرار دادن کارت زیر در اختیار تماشاگران از آنها می خواهد نظرشان را نسبت به فیلمی که دیدند از A تا F مشخص کنند.

همه چیز درباره امتیازهای سینمایی؛ از IMDB  تا راتن تومیتوز

A به معنی فیلمی است که بسیار خوب و مورد توجه مردم بوده، B به معنی فیلمی که متزلزل و معمولی است، رتبه C یعنی فیلم اصلا مورد توجه تماشاگران واقع نشده و از همه بدتر رتبه D و F است. تماشاگران با این دو رتبه می گویند بهتر بود این فیلم ساخته نمی شد. در نهایت در پایان هفته اول اکران فیلم، این امتیازها در سایت اعلام و در دسترس همگان قرار می گیرد. این نظرسنجی فقط در شب افتتاحیه فیلم ها برگزار می شود و از این بابت یک منبع آماری مفید برای کمپانی های فیلم سازی است تا بدانند طرفداران واقعی فیلم یا مجموعه فیلم هایشان در چه سن و جنسیتی هستند. تفاوت سینما اسکور با سایر سایت های امتیازدهی در جمع آوری نظرات به صورت فیزیکی است. امتیازدهی سینما اسکور چون بدون تفکر و بلافاصله بعد از فیلم انجام می شود، بیشتر بیانگر احساسات ابتدایی تماشاگران است و نکات کلی و فنی فیلم لحاظ نمی شود.

امتیاز راتن تومیتوز

همه چیز درباره امتیازهای سینمایی؛ از IMDB  تا راتن تومیتوز

راتن تومیتوز معروف ترین سایت بررسی امتیاز فیلم ها از نظر منتقدان و نویسندگان سینمایی است. فیلم های سینمایی در این سایت به سه بخش تازه تضمین شده (Certified Fresh)، تازه (Fresh) و گندیده (Rotten) تقسیم بندی می شوند. فیلم ها در این سایت با دو شاخص تومیتومتر(Tomatometer) و امتیاز مخاطب(Audience Score) بررسی می شود.

تومیتومتر بیانگر میزان رضایت منتقدان از فیلم است و امتیاز مخاطب هم از ۱۰۰ و با آیکون پاپ کرن نمایش داده می شود.

همه چیز درباره امتیازهای سینمایی؛ از IMDB  تا راتن تومیتوز

آیکون ها بر اساس نظر منتقدان با سه شکل گوجه داخل قاب طلایی،گوجه قرمز معمولی و گوجه گندیده سبز رنگ نمایش داده می شوند. اگر فیلمی آیکون گوجه داخل قاب طلایی را داشت یعنی بیش از ۷۵ درصد منتقدان آن فیلم را دوست داشته اند. برای اینکه یک فیلم در این جایگاه قرار بگیرد باید حداقل ۵ منتقد برجسته سایت درباره آن نظر بدهند. اگر حدود ۶۰ درصد منتقدان فیلمی را دوست داشته باشند آیکون گوجه قرمز به آن تعلق می گیرد و در نهایت فیلم هایی که منتقدان اقبال زیادی به آن نشان ندادند با آیکون سبز تحت عنوان گندیده نمایش داده می شود.

اما آیکون پاپ کرن که متعلق به نظر تماشاگران است. ابتدا تماشاگران باید تایید کنند بلیت فیلم را خریده و آن را دیده اند. بعد می توانند برای فیلم های در حال اکران نظر ارسال کنند. اگر مخاطبان به فیلمی بیش از ۶۰ درصد اقبال نشان دهند، پاپ کرن پر به آن تعلق می گیرد. اگر رضایت مخاطبان کمتر از ۶۰ درصد باشد پاپ کرن وارونه برای آن فیلم انتخاب می شود.

امتیاز متاکریتیک

همه چیز درباره امتیازهای سینمایی؛ از IMDB  تا راتن تومیتوز

متاکریتیک علاوه بر فیلم ها سایر محصولات حوزه سرگرمی و هنر را هم پوشش می دهد. تمام محصولات بر اساس شاخص های یکسان امتیازدهی می شود. در این سایت می توانیم از نظر کاربران و منتقدان در دو بخش مجزا مطلع شویم. متا به نظر و نقد منتقدان مطرح یا مجلات معتبر اهمیت بیشتری می دهد و هر چه منتقد مطرح تری برای فیلمی نظر داده باشد، وزن و امتیاز پایانی آن فیلم بیشتر می شود. متاکریتیک برای هر نقد امتیازی بین ۰ تا ۱۰۰ در نظر می گیرد. علاوه بر این متا شاخص رنگی هم دارد که بیانگر سطح کیفی فیلم ها است. نمرات بین ۰ تا ۳۹ با رنگ قرمز، ۴۰ تا ۶۰ با رنگ زرد و ۶۱ تا ۱۰۰ با رنگ سبز نمایش داده می شود. با ورود به صفحه فیلم می توانید امتیاز منتقدان به آن فیلم را ببینید.

در سایت متاکریتیک بخشی به نام «حتما ببینید» وجود دارد که اگر فیلمی نمره متا ۸۱ یا بالاتر را کسب کند و ۱۵ نقد خوب یا بیشتر داشته باشد، در این بخش قرار می گیرد.

امتیاز آی.ام.دی.بی

همه چیز درباره امتیازهای سینمایی؛ از IMDB  تا راتن تومیتوز

IMDB یکی از بزرگترین و اصلی ترین مرجع های دنیای سینما و تلویزیون، علاوه بر بیوگرافی بازیگرها، سوتی‌ها و دیالوگ‌های مهم هر فیلم، میانگین نمره‌ای از ۱۰ نیز برای فیلم ها در نظر می‌گیرد. یکی از اولین مواردی که مخاطبان سینما برای فهمیدن میزان محبوبیت فیلم ها بررسی می کنند امتیازIMDB آن است. معمولا وقتی اسم یک فیلم را در سایت های دانلود فیلم سرچ می کنید با این امتیاز نمایش داده می شود. البته گاهی طرفداران یک فیلم در حرکتی امتیازهای دروغین (فیک) به فیلم می دهند که باعث می شود با وجود امتیاز بالای یک فیلم از ان خوشتان نیاید. البته تفاوت IMDB با سایر سایت های امتیازدهی عدم وجود امتیاز منتقدان است و امتیازی که می بینید صرفا نظر مخاطبان سینما است.

امتیاز گوگل

همه چیز درباره امتیازهای سینمایی؛ از IMDB  تا راتن تومیتوز

زمانی که نام فیلمی را در گوگل جست و جو می کنید، گوگل برای شما امتیاز فیلم در سایت های imdb، Rotten Tomatoes و metacritic را می آورد. گوگل چندسالی است دست به شخصی سازی امتیازها زده و امکان امتیازدهی توسط کاربران گوگل را نیز اضافه کرده است که البته تماشاگران حرفه ای دنیای سینما اهمیت چندانی به این امتیاز نمی دهند. شما می توانید با آیکون پسندیدم یا نپسندیدم در امتیازدهی فیلم موثر باشید. گزینه google users بیان گر میزان رضایت کاربران گوگل از یک فیلم است.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.