مستند «کد آبی» که از آنتن شبکه دو سیما پخش می شود نگاهی ویژه به تاثیر نیروهای بسیج و سپاه در جلوگیری از شیوع کرونا و نقش نیروهای مردمی و جهادی در این دوران دارد.

کرونا باعث شد تهدید ها به فرصت تبدیل شود/ مستند «کد آبی» به چگونگی عبور از تونل سیاه کرونا در گذشته می پردازد

به گزارش قدس آنلاین حدود ۳ سال پیش بود که وجود ویروس کرونا در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین به صورت رسمی شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ را اعلام کرد.کرونا در سطح جهانی تاثیرات مضری در ابعاد مختلف اقتصادی،اجتماعی گردشگری،سلامت و...به همراه داشت. این روزا مستندی با عنوان «کد آبی» از آنتن شبکه دو سیما پخش می شود که نگاهی ویژه به تاثیر نیروهای بسیج و سپاه در جلوگیری از شیوع کرونا و نقش نیروهای مردمی و جهادی در این دوران،دارد.در ادامه با «محدثه کارخانه»، کارگردان این مستند به گفت وگو پرداختیم.

کارخانه،کارگردان مستند «کد آبی» در ابتدا از موضوع و محتوای این مستند گفت و افزود: «کد آبی» راجع به وقایعی صحبت می کند که در یک برهه زمانی،همه ی انسان ها و اطرافیانشان آن را درک و تجربه کردند و آن «کرونا» نام دارد. این مستند در چهار قسمت منتشر شده و دو قسمت دیگر هم در آینده پخش می شود. در قسمت اول به چگونگی وارد شدن کرونا به ایران و مواجهه با آن پرداختیم.با توجه به این که کرونا یک بیماری جهانی بود، وضعیت کشور ایران را با دیگر کشورها مقایسه کردیم زیرا در زمان شیوع کرونا نه حاکمیت و نه مردم اطلاعی از راه های مقابله با این بیماری نداشتند و جانشان در خطر بود.اندکی بعد از ورود این بیماری به کشور به دلیل شرایط حاد جامعه نیروهای بسیج مردمی وارد عمل شدند.اقدامی که انجام دادیم این بود که بسیج را در نیروهای مردمی تعریف کردیم.این نیروها شامل دوبخش داوطلب و متخصص بودند.در قسمت دوم به نقش نیروهای متخصص(سپاه وارتش) در مهار کرونا پرداختیم و از بیمارستان هایی که الزامی بود و کمتر کشوری توانست از سامانه های سیار بیمارستان ها استفاده کند، صحبت کردیم.در قسمت سوم به لزوم اقلام بهداشتی و چالش های مردم در تهیه آن ها در سطح جهانی پرداختیم و در قسمت چهارم به همیاری و همکاری مردم پرداختیم.
در مستند کد آبی نیز به این نکته اشاره شد که این بیماری با وجود تاثیراتی که بر اقتصاد،فرهنگ و دیگر ابعاد زندگی انسان ها گذاشت اما با کمک نیروهای بسیج،مردم و حتی نیروهای خودجوش کنترل شد.

کرونا باعث شد تهدید ها به فرصت تبدیل شود/ مستند «کد آبی» به چگونگی عبور از تونل سیاه کرونا در گذشته می پردازد

وی از دلیل خود در ارتباط با انتخاب این اسم برای مستند گفت و ادامه داد: کرونا بیماری است که در انتها بیمار به ایست تنفسی می رسد و به اصطلاح پزشکی می‌گویند بیمار کد آبی دارد.ما قصد داشتیم به این موضوع اشاره کنیم که در ۳ سال قبل جهان به وضعیت کد آبی رسیده بود و این کد برای همگان به صدا درآمده بود.

این کارگردان از دغدغه خود نسبت به پرداختن به موضوع کرونا این‌چنین گفت: معمولا مستند سازان علاقه دارند به موضوعاتی بپردازند که حول محور وقایع روز و دغدغه جامعه باشد.پژوهش ما حدود ۴ ماه به طول انجامید و هیچ کتاب و مستنداتی راجع به این موضوع وجود نداشت و همچنین به دلیل اینکه خودم و اطرافیانم درگیر این بیماری شده بودیم
مایل بودم که به مردم نشان دهم چطور توانستیم از یک پاندمی و فراگیری جهانی خارج شویم و سرپا بایستیم.

وی یکی از جنبه های مثبت این بیماری را ایجاد شغل دانست و عنوان کرد: بسیاری از بانوان توانستند در زمینه ساخت ماسک فعالیت های زیادی را انجام دهند. این اتفاق باید به عنوان یک‌ سند تاریخی در کشور ما ثبت شود به دلیل اینکه کرونا باعث شد تهدید های ما به فرصت تبدیل شود.ما از این بیماری درس های بزرگی گرفتیم.

کرونا باعث شد تهدید ها به فرصت تبدیل شود/ مستند «کد آبی» به چگونگی عبور از تونل سیاه کرونا در گذشته می پردازد

کارخانه با اشاره به کارشناسانی که در برنامه حضور دارند با هدف و موضوع مشخصی انتخاب می شوند گفت: از جمله کسانی که در مستند حضور داشتند می توان به جانشین فرمانده قرارگاه عملیاتی،جانشین وزیر بهداشت در ستاد ملی کرونا،رئیس بسیج جامعه پزشکی،رئیس مرکز همه گیری کرونا و...اشاره کرد.

وی در خاتمه از آثار روان شناختی کرونا بر جامعه گفت و بیان کرد: عدم قطعیت و پیش بینی ناپذیری شیوع پاندمی بیماری عفونی, پتانسیل بالایی برای ترس روانی از سرایت بیماری داشت و اغلب منجر به بسیاری از مشکلات روحی و روانی شد.ما کشوری بودیم که در معرض تحریم های زیادی قرار داشتیم،مدارس تعطیل شد،بچه ها از فضای درس دور شده بودند و همه ی انسان ها خانه نشین شده بودند.خوشبختانه ما کشوری هستیم که همیشه امید به آینده حرف اول را می زند و در این موضوع مسائل روان شناختی جایگاه خودش را به امید در زندگی مردم داد.

خبرنگار: محدثه رضایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.