رییس رسانه ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره مناظرات انتخاباتی توضیح داد: برای برنامه‌های تبلیغاتی، مجموعه‌های جالب، پربیننده و عادلانه‌ای برای همه نامزدهای انتخاباتی در نظر گرفته‌ایم و در حال حاضر ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما آخرین بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و پس از اینکه این مجموعه به تصویب سازمان صداوسیما رسید، باید در مقطع انتخابات نیز در شورای تبلیغ انتخابات که دستگاه‌های دیگر بیشتری از قانون عضو آن هستند به تصویب برسد.<BR>

جزئیات مناظرات جدید انتخاباتی سیما

 سید عزت‌الله ضرغامی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران همچنین اظهار کرد: نیمی از بودجه صدا و سیما از طریق تبلیغات تامین می‌شود.

وی همچنین بر باز بودن فضای رسانه ملی تاکید کرد.

ضرغامی در ادامه از پخش فیلم‌های سینمایی ایران از تلویزیون هم صحبت کرد و گفت: همین 10 درصد فیلم ایرانی را که پخش می‌کنیم بیشترین مشکل پخش دارند. راه‌اندازی شبکه گردشگری، افتتاح رسمی شبکه سلامت و قطع شبکه‌های ایرانی از دیگر محورهای سخنان رییس سازمان صدا و سیما بود.

*** با استفاده از تجربیات قبلی مناظره‌های انتخاباتی جدید را می‌سازیم

رییس رسانه ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره مناظرات انتخاباتی توضیح داد: برای برنامه‌های تبلیغاتی، مجموعه‌های جالب، پربیننده و عادلانه‌ای برای همه نامزدهای انتخاباتی در نظر گرفته‌ایم و در حال حاضر ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما آخرین بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و پس از اینکه این مجموعه به تصویب سازمان صداوسیما رسید، باید در مقطع انتخابات نیز در شورای تبلیغ انتخابات که دستگاه‌های دیگر بیشتری از قانون عضو آن هستند به تصویب برسد.

او ادامه داد: گفت‌وگوهای دوجانبه، چه بین نامزدهای انتخاباتی و چه طرفداران و نمایندگان آن‌ها که در سال‌های پیش هم تجربه شده و همیشه از برنامه‌های پربیننده ما بوده را باید دوباره پخش کنیم و با استفاده از تجربیات قبلی سازمان و آسیب‌شناسی‌ای که در مورد این مناظرات انجام دادیم می‌توانیم طرح مناسب‌تری را ارائه دهیم تا با کمترین اشکال بیشترین فضای مثبت را هم به لحاظ مشارکت بالاتر و هم به لحاظ معرفی برنامه‌های نامزدها در مقطع انتخابات ارائه دهیم.

رییس سازمان صدا و سیما در پاسخ به اینکه آیا باز هم «دکتر پورحسین» اجرای مناظره‌ها را بر عهده می‌گیرد، گفت: آقای پورحسین همیشه سابقه خوبی در سازمان دارند اما باید بببنیم که چه می‌شود. متناسب با نوع برنامه شاید لازم باشد مجری دیگری برای مناظره‌ها انتخاب شود. اما آقای پورحسین هم همیشه شایستگی انجام چنین کارهایی را داشته‌اند.

ضرغامی در واکنش به این پرسش ایسنا که آیا در جریان انتخابات فضای تلویزیون بازتر می‌شود تا شاهد حضور چهره‌هایی سیاسی باشیم که کمتر در تلویزیون و سایر رسانه‌ها دیده‌ایم؟ تاکید کرد: فضای تلویزیون همیشه باز است.

*** به دلیل ضوابطمان بالغ بر چند صد میلیارد تبلیغ را پخش نمی‌کنیم

به گزارش ایسنا، ضرغامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی تبلیغات تلویزیونی این روزها، توضیح داد: سازمان صدا و سیما نیمی از اعتباراتی را که برای اداره‌اش نیاز دارد از طریق درآمدهای بازرگانی به دست می‌آورد. من فکر می‌کنم هیچ دستگاهی این توانمندی را ندارد که بخش بزرگی از بودجه خود را که بالغ بر 600 تا 700 میلیارد تومان می‌شود، از طریق درآمدهای خود کسب کند اما همین قدر هم که باید از طریق درآمدهای خود کسب کند تبلیغات مجانی انجام می‌دهد؛ مثلا تبلیغات بسیاری از نهادهای تبلیغی و دینی هم در همان باکس تبلیغات بازرگانی و در ساعات پربیننده به همان میزان مجانی پخش می‌شود. با این حال کسب درآمدی در این سطح کار بالایی است.

او ادامه داد: تقریبا بالغ بر چند صد میلیارد تبلیغ را هم به خاطر ضوابط نظارتی‌ای که داریم پخش نمی‌کنیم. مثلا تبلیغات خیلی از کالاهایی که در کشور تولید می‌شوند و یا خدماتی که انجام می‌شود و البته ممکن است بخشی از آنها مربوط به شرکت‌های داخلی و خارجی باشند را به خاطر ضوابطی که داریم پخش نمی‌کنیم. ما طبق ضوابط خودمان چهارچوب‌هایی داریم؛ مثلا اگر یک کالا از وزارت بهداشت و درمان پروانه می‌گیرد، آرم استاندارد و مجوزهای کلی و قانونی دارد مشمول برخی از بندهای نظارتی ما نمی‌شود.

*** هنوز «یک خانواده محترم» را ندیدم

رییس سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از گفت‌وگویش با خبرنگاران اعلام کرد که هنوز فرصت نکرده فیلم «یک خانواده محترم» را ببیند.

او بر همین اساس درباره‌ی بحث نظارت بر فیلم‌های تلویزیونی شبکه‌های مختلف که تولیدات سالانه زیادی دارند، گفت: حدود 900 تله‌فیلم توسط صدا و سیما تولید و پخش شده که هیچ مشکل نظارتی ندارند و اگر این تعداد را با تولیدات سینمایی مقایسه کنید که شاید حدود 10 درصد از آن‌ها را پخش می‌کنیم بیشترین اشکالی که دستگاه‌های نظارتی از ما می‌گیرند متعلق به همان 10 درصد از سینمای ایران است. بنابراین ضوابط پخش در صدا و سیما بسیار دقیق است و اگر هم یک کار تولیدی در روند تولیدش مشکل داشته باشد حتما باید اصلاح شود.

*** شرکت‌های ماهواره‌یی قراردادهایشان را با ما کنسل کرده‌اند

رییس رسانه ملی درباره اقدامات جمهوری اسلامی در واکنش به ارسال پارازیت به شبکه‌های ایرانی، توضیح داد: ده‌ها اقدام ایذایی توسط استکبار در حوزه سیگنال‌رسانی سازمان صدا و سیما انجام گرفته است که برخی از آن‌ها مانند اتفاق اخیر خلاف همه ضوابط حقوقی و حرفه‌یی بودند که شبکه‌های جمهوری اسلامی از روی ماهواره‌هایی که با ما قرارداد داشتند به صورت یک جانبه حذف شدند.

او ادامه داد: بعضی از شرکت‌های ماهواره‌ای در طول ماه‌های گذشته قراردادهایشان را با ما کنسل کرده و اجازه تمدید ندادند. از ناحیه‌های مختلف از طرف کشورهای مختلف بر روی شبکه‌های برون‌مرزی ما پارازیت‌های بسیار قدرتمند ارسال می‌شود به طوری که برخی از این شبکه‌ها در کشورهای همسایه قابل دریافت نیست. ما این شبکه‌ها را شناسایی کرده‌ایم و محل تقریبی پارازیت‌ها را هم می‌دانیم. به سازمان‌های بین‌المللی هم شکایت کرده‌ایم. با امکاناتی که آن‌ها در اختیار دارند می‌توانند محل دقیق ارسال پارازیت‌های مزاحم شبکه‌های جمهوری اسلامی را معرفی کنند. ولی متاسفانه چون همه آن‌ها یک هدف را تعقیب می‌کنند هیچگونه همکاری‌ای در این خصوص نکرده‌اند اما ما شکایت خود را به مجامع عمومی اعلام کرده‌ایم.

ضرغامی سپس با اشاره به ماهواره‌های جایگزین گفت: ما امروزه از ماهواره‌های متعدد استفاده می‌کنیم در نتیجه اگر ماهواره‌ای دچار مشکل شود حوزه‌های دیگر آن را پوشش می‌دهند. در ارتباط با ماهواره «هاتبرد» هم جایگزین ماهواره‌یی در نظر گرفته شده که مخاطبان آرام آرام در مناطق مختلف با این ماهواره آشنا می‌شوند و می‌توانند شبکه را پیدا کرده و استفاده کنند. همچنین در حوزه فضای مجازی و اینترنت هم اقدامات دیگری انجام گرفته که فکر می‌کنیم با توجه به اینکه در برخی از کشورها سیستم‌های اینترنتی و استفاده از «آی. پی» از حوزه فضای مجازی برای شبکه‌های تلویزیونی بهره‌برداری زیادی می‌شود و تقویتی که ما در این حوزه کرده‌ایم استفاده از شبکه‌های ما مقدور خواهد بود.

*** مذاکرات به نتیجه برسد، «شما» شبکه گردشگری می‌شود

راه‌اندازی شبکه‌های جدید پرسش دیگر خبرنگاران بود که ضرغامی در حاشیه اجلاس فناوری به آن پاسخ داد.

او گفت: فعلا همت معاونت سیما، راه‌اندازی شبکه سلامت است که دوره‌ی آزمایشی خود را سپری می‌کند و بعد از رفع اشکالات رسما افتتاح خواهد شد. شبکه‌های موضوعی دیگری نیز در دستور راه‌اندازی قرار دارند.

ضرغامی درباره شبکه گردشگری هم توضیح داد: «شبکه شما» که یک شبکه‌ی مراکز استان‌هاست که تا حدود زیادی به گردشگری مربوط می‌شود، البته اخیرا گفت‌وگوهایی با معاون رییس‌جمهور در این حوزه داشته‌ایم و ممکن است در آینده توقعاتی داشته باشیم که با سازماندهی بیشتری این شبکه را به شبکه گردشگری کشور تبدیل کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر بخش زیادی از این کار در حد وظیفه ذاتی سازمان در حال انجام است ولی مذاکرات صورت گرفته و اگر بتواند طی روزهای آینده به نتیجه عملی و قرارداد رسمی بینجامد، اعلام می‌شود تا «شبکه شما» در یک چارچوب جدید فعالیت کند.

به گزارش ایسنا، ضرغامی در پایان سخنانش از عملکرد فنی سازمان اظهار رضایت کرد و خودکفایی آن را در سطح جهان بی‌نظیر دانست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.