یک بازی ساز عنوان کرد: بازی های موبایلی ایران در سطح بین المللی است. در سال های آینده با توجه به بحث اینترنت، تحریم ها و تمایل بازی سازان به درآمد دلاری بازی سازی در ایران کم کم از بین می رود.

فیلترشکن تیشه به ریشه بازی سازان زد/ مرگ بازار بازی های موبایلی ایران؟

در حال حاضر بازار بازی‌های موبایلی نزدیک به ۹۱ میلیارد دلار در دنیا می‌ارزد و با این اوصاف به زودی، درآمد بازار جهانی بازی‌های موبایلی بیش از نیمی از بازار گیم جهان را به خودش اختصاص خواهد داد. در ایران هم هر سال شاهد منتشر شدن شماری از بهترین بازی های موبایلی هستیم که از منظرهای مختلف با نمونه های خارجی برابری می‌کنند. طبق آمار در سال های اخیر استقبال گیمیرها از بازی های موبایلی ایرانی بسیار بیشتر از بازی های کنسولی ایرانی بوده است. دردسترس بودن موبایل، هزینه کمتر و بازی های رایگان و باکیفیت ایرانی از عوامل استقبال گیمیرها شمرده می شود. در سال 99 سایت کافه بازار در گزارشی آماری اعلام کرد ۵۰ درصد خریداران بازی موبایلی در دو استان تهران و خراسان رضوی قرار دارند و به نظر می‌رسد تبلیغات در این استان‌ها به فروش بهتری برای بازیسازان منجر خواهد شد.

علی نظری،مدیر فنی استدیو بازی سازی شاه غول در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: باتوجه به استقبال گیمیرها از بازی موبایلی در ایران باز هم مخاطبین ایرانی بازی موبایلی کم است، بازی ساز نیاز دارد بازی اش را در خارج ایران هممنتشر کند. در حال حاضر این امکان برای شرکت بازی ساز فراهم نیست. در صورتی که اگر شما در افغانستان و عراق توسعه دهنده بازی باشید، می توانید به راحتی روی گوگل پلی حساب باز کنید و بازی تان را از آن طریق بفروشید و درآمد کسب کنید. اما برای توسعه دهنده ایرانی چنین امری امکان پذیر نیست.

نظری کندی سرعت اینترنت را چالش جدی بازی سازان ایرانی دانست و عنوان کرد: در زمان خروجی گرفتن بازی های اندورید نیاز به برخی از سرویس های گوگل داریم. از 3 سال پیش گوگل لوکیشن دقیق برخی فیلترشکن ها را تشخیص می دهد و اگر متوجه شود ایرانی هستید به مشکل عدم دسترسی برمی خورید و دوباره مجبورید با فیلترشکن دیگری وارد شوید. در حال حاضر هم با توجه به بسته شدن فیلترشکن ها این امکان سخت تر شده است. حدودا یک ماه پیش به مرحله ای رسیدیم که هیچکدام از بازی ها و نرم افزارها را نمی توانستیم به روز کنیم و دائم دنبال فیلترشکن بودیم. وی افزود: البته برخی از افراد در خارج ایران رابط دارند و از آن طریق بازی را منتشر می کنند، اما همین هم مشکل ساز است، بسیاری از ناشرهای خارجی زمانی که می فهمند شما ایرانی هستید ارتباطشان را قطع می کنند. چون قرارداد رسمی وجود ندارد دیگر امکان پیگیری حقوقی هم ندارید.

وی با تاکید بر نابودی صنعت بازی سازی ایران تصریح کرد: طراحان سه بعدی اکثرا با خارج کشور کار می کنند و درآمد دلاری دارند؛ این امکان فعلا از طریق ایرانی کارت یا دوستان و آشنایانشان فراهم است. با کاهش ارزش ریال افرادی که در استدیوها کار می کردند ترجیح می دهند به صورت مستقیم با خارج ایران کار کنند، حتی بدون قرارداد! توافقی این کار را می کنند. بسیار از استدیو های بازی سازی تعطیل کردند، صنعت بازی سازی ایران دچار تلاطم شده و در حال مرگ است.

مدیر فنی استدیو بازی سازی شاه غول از چند بازی با کیفیت ایرانی نام برد و بیان کرد: بازی های ایرانی مثل پدرخوانده و گل مراد بسیار با کیفیت و خوب هستند، استدیو مدریک هم بازی های بسیار با کیفیتی در سطح بین الملل ارائه می کند. شما همین الان هم نام این بازی ها را جست و جو کنید می بینید چقدر تقاضا برای بازی های با کیفیت بالاست. تعداد بازی های با کیفیت ما کم است. بازی ای به نام موتوری 8 سال پیش عرضه شد اما هنوز هم مردم پیگیر نسخه جدید آن هستند.

این بازی ساز دانلود بازی غیرقانونی بازی های خارجی را آسیب زا برای بازار بازی موبایلی ایرانی ندانست و افزود: بازی های خارجی، بازی های موبایلی ایران را خیلی تحت تاثیر قرار ندادند، کیفیت بازی های ایرانی پایین نیست. بحث لوکالیزیشن/ بومی سازی در بازی های ایرانی باعث می شود کاربر از بازی ایرانی استقبال کند، لوکالیزیشن می گوید شما اگر بازی را منتشر می کنی باید با فرهنگ مردم آن سرزمین بازی را بسازی، به طور مثال در یک بازی ماشین سواری خارجی، گیمیر ایرانی فقط ماشین های خارجی می بیند، ماشین هایی که کاربر عادی هیچوقت آن ها را ندیده، اما در بازی ایرانی دنده دو ماشین سمند و پراید وجود دارد. این ماشینی هست که کاربر روزانه آن را در خیابان به چشم می بیند. در صورتی که کیفیت قابل قبولی هم داشته باشد مسلما انتخاب کاربر بازی ایرانی است. پس در بحث لوکالیزیشن به بحث فرهنگ، پوشش، معماری و ... آن منطقه خاص در بازی می پردازیم.

نظری درباره نقاط ضعف و قوت بازی های موبایلی ایرانی گفت: بومی سازی نقطه قوت بازی های ایرانی است که باعث رقابت بیشتر با نمونه های خارجی می شود. در چین این بحث بسیار جدی گرفته شده، حتی به موارد ریز مثل آیکون ها هم از این منظر دقت می کنند. بازی های موبایلی ایرانی در بحث گیم دیزاین و سناریو ضعف جدی دارند. کسانی که در ایران بازی می سازند به منابع آموزشی کمتری دسترسی دارند و به انگلیسی مسلط نیستند. صرفا از روی یک بازی دیگر کپی می کنند و باز چون با بحث گیم دیزاین آشنا نیستند خیلی موارد را کپی نمی کنند، در نتیجه کیفیت بازی پایین می آید.

علی نظری در پایان اظهار کرد: در سال های آینده با توجه به بحث اینترنت، تحریم ها و تمایل بازی سازان به درآمد دلاری بازی سازی در ایران کم کم از بین می رود. اگر به همین فرمون جلو برویم تا چند سال آینده کمتر از 10 استدیو باقی می ماند.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.