۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
کد خبر: 835352

وب‌سایت‌های کره‌ای اعلام کردند که تقویم لیگ کره‌جنوبی برخلاف لیگ قهرمانان آسیا عوض نخواهد شد.

پشت پای مدعی به لیگ قهرمانان آسیا

به گزارش قدس آنلاین فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا برای نخستین بار با تقویم فوتبال اروپا و غرب آسیا برگزار می‌شود. به این ترتیب که زمان شروع مسابقات تابستان و پاییز خواهد بود و تا اواخر بهار، همزمان با پایان فصول باشگاهی در منطقه غرب، ادامه خواهد داشت.

لیگ قهرمانان آسیا تورتمنتی است که‌ای اف سی از سال ۲۰۰۲ آغاز کرده و در این مدت با افت و خیز فراوان، به جایی رسیده که از نظر شکلی شباهت قابل‌توجهی به تورنمنت هم‌نام اروپایی خود دارد، اما بزرگترین تفاوت، زمان برگزاری بوده است.

به گزارش شفاف، کنفدراسیون فوتبال آسیا همیشه تلاش کرده که لیگ قهرمانان را در یک سال میلادی به پایان برساند و از حالت فصلی خارج کند. به این ترتیب که همچون تقویم لیگ‌های شرق آسیایی، مسابقات در ابتدای سال میلادی (بهمن و اسفند) آغاز شود و حداکثر در پاییز فینال را به انجام برساند.

چنین تقویمی، همیشه دست بالا را در اختیار باشگاه‌های چینی، ژاپنی و کره‌ای قرار می‌دهد چرا که آن‌ها در طول یک فصل داخلی خود می‌توانستند لیگ قهرمانان آسیا را هم سپری کنند، اما باشگاه‌های غرب آسیا و به خصوص تیم‌های ایرانی در پنجره تابستانی اغلب دچار چنان تغییر و تحولاتی می‌شدند که به تیم مرحله گروهی و یک هشتم نهایی هیچ شباهتی نداشتند.

در ده سال ابتدایی که نمایندگان غرب و شرق در مراحل حذفی بایکدیگر روبرو می‌شدند، نمایندگان شرق باتوجه به اینکه در کوران مسابقات مرحله یک چهارم، نیمه نهایی و فینال را برگزار می‌کردند، تیمی آماده‌تر از حریفان غربی بودند و به خصوص تیم‌های ایرانی را به راحتی کنار می‌زدند.

سپس‌ ای اف سی باتوجه به طولانی‌بودن مسافت بین کشورهای شرق و غرب و همچنین نابرابری تقویمی، تورنمنت شرق و غرب را تا فینال جداگانه برگزار کرد، اما بازهم در دیدار نهایی، تیم‌های چینی و کره‌ای و ژاپنی با همان تیم مرحله گروهی پای به میدان می‌گذاشتند و تیم‌های غرب با تیمی تازه تشکیل شده بعد از پنجره تابستانی، پای به فینال می‌گذاشتند.

نتیجه چنین تقویمی، ۱۳ قهرمانی نمایندگان شرق آسیا در ۱۹ دوره برگزار شده از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بوده است. البته تیم‌هایی نظیر الهلال، الاتحاد و العین که از نظر مالی شرایط متفاوتی با همه باشگاه‌ها دارند، گاه و بیگاه توانستند مقابل شرقی‌ها قد علم کنند، اما برای تیم‌های ایرانی، چنین موقعیتی، مملو از نابرابری به نظر می‌رسید.

با این حال، اماای اف سی سرانجام تقویم خود را به حالتی که به زعم بسیاری عادی است، تغییر داد و قرار است از فصل ۲۰۲۳-۲۴ بازی‌ها همزمان با لیگ قهرمانان اروپا آغاز شود.

در حالی که تصور می‌شد فدراسیون فوتبال کره و ژاپن نیز خود را با این تقویم وفق بدهند، اما امروز صفحه توییتری رسانه‌های کره خبر دادند که نهادبرگزارکننده کی لیگ قصد دارد با همان تقویم سابق به کار خود ادامه دهد؛ بنابراین لیگ کره‌جنوبی از ماه فوریه (زمستان) آغاز خواهد شد و در دسامبر (پاییز) به اتمام خواهد رسید.

در توییت دیگری آمده است: بعد از بررسی همه جوانب اواسط ژانویه امسال قرار اشت تقویم فصل اعلام شود.

اگر در نهایت کی لیگ و جی لیگ این تصمیم را بگیرند، آن‌ها عملا در مرحله حذفی با تیمی متفاوت نسبت به مرحله گروهی حاضر خواهند شد و همان مشکل سابق تیم‌های غرب آسیایی را خواهند داشت. هرچند که شاید تدارکات و ثبات آن‌ها با تیم‌های لیگ برتر ایران قابل مقایسه هم نباشد.

پرسپولیس، ذوب‌آهن و سپاهان سه بار در دیدار فینال مقابل تیم‌های کره‌جنوبی و ژاپن شکست خوردند و هرگز به قهرمانی نرسیدند و حالا تغییر تقویم شاید آخرین توجیه و بهانه را هم برای عبور از طلسم بزرگ قهرمانی در چمپیونزلیگ از نمایندگان لیگ برتر خلیج فارس بگیرد.

منبع: شفاف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.