نخستین انتخابات پارلمانی تونس بر اساس قانون اساسی جدید، در میان تحریم گسترده احزاب سیاسی این کشور روز گذشته برگزار شد.

برگزاری انتخابات پارلمانی تونس در سایه تحریم و خطر بازگشت دیکتاتوری/ تونس، تونس یا نتونس؟!

در این انتخابات هزارو۵۸ نامزد برای تصاحب ۱۶۱کرسی در پارلمان رقابت می‌کنند که تنها ۱۲۰نفر از آن‌ها زن هستند. ۹میلیون و ۲۰۰هزار تونسی واجد شرایط رأی دادن هستند. براساس گزارش‌ها، نتایج اولیه انتخابات ۲۷ تا ۲۹ ماه جاری میلادی و نتایج نهایی ۲۹دی و پس از تصمیم‌گیری درباره شکایات اعلام خواهد شد.
انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور کوچک شمال آفریقا از چند بعد دارای اهمیت است.
رأی‌گیری در حالی روز جمعه برگزار شد که شورای انتخابات اعلام کرده تونسی‌های مقیم خارج، از این انتخابات استقبال چندانی نکردند. در حوزه داخلی هم ۱۳حزب سیاسی در اعتراض به قانون اساسی جدید، این رقابت را تحریم کرده‎اند که در میان آن‌ها اسامی حزب اسلام‌گرای النهضه، قلب تونس، ائتلاف کرامت، امل و جنبش اراده تونس و... به چشم می‌خورد. این اقدام در واکنش به رویکرد رئیس‌جمهور بود.
قیس سعید ۲۵جولای گذشته تدابیر فوق‌العاده‌ای را به اجرا گذاشت که شامل انحلال شورای قضایی و پارلمان و تدوین قانون اساسی جدید بود. وی پس از تصویب قانون اساسی جدید کشور، به دنبال انحصار قدرت و تبدیل پارلمان به یک «شورای بدون قدرت» است. این اقدامات با انتقادات زیادی از سوی طرف‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شد. کشور کوچک تونس در شمال آفریقا که به عنوان مهد تحولات بیداری اسلامی شناخته می‌شود هزینه بسیاری در راه استقلال و آزادی خود پرداخته است. تونسی‌ها که با اعتراضات چند سال پیش خود به دیکتاتوری زین‌العابدین بن علی پایان دادند حال معتقدند انتخابات پارلمانی جدید چیزی شبیه کودتاست تا فرصت انحصار قدرت و تثبیت استبداد را فراهم کند.
این در حالی است که قیس سُعید پس از انداختن رأی خود در صندوق از تونسی‌ها خواست در انتخابات پارلمانی شرکت کنند. وی با انتقاد از کسانی که انتخابات را تحریم کرده‌اند خطاب به مردم گفت: این یک فرصت تاریخی برای شماست، پس آن را از دست ندهید تا حقوق قانونی خود برای تحقق عدالت و آزادی را بدست بیاورید. ما تاریخ جدیدی را برای تونس خواهیم ساخت.

خبرنگار: مهدی خالدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.