تأمین نهاده‌های دامی به دلیل پدیده خشکسالی و گرانی، چند سالی است که مشکلاتی برای فعالان صنعت دام و طیور و البته دامداران ایجاد کرده است.کارشناسان معتقدند نوسان‌های نرخ ارز، مشکلات حمل‌ و نقل، گرانی نهاده‌ها و افزایش هزینه‌های جانبی، تنها بخشی از عواملی است که در کنار مسئله تحریم، صنعت پرورش دام و طیور را در کشور و به خصوص خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب‌های این صنعت تحت تأثیر قرار داده و صدای اعتراض و نارضایتی فعالان این بخش را هم درآورده است.

از کمبود نهاده‌های دامی تا رفع ممنوعیت صادرات

به گزارش قدس خراسان، البته در این میان، خشکسالی و افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر سبب شده میلیون‌ها رأس دام، سهمی از علوفه مراتع نداشته باشند و به صورت دستی تغذیه شوند که این مسئله دامداران سنتی را بیشتر دچار مشکل کرده است.


نتیجه این کمبود علوفه و افزایش قیمت نهاده‌ها، رو آوردن بسیاری از دامداران به کشتار دام مولد بوده به طوری که تنها در کشتارگاه صنعتی مشهد در اردیبهشت سال گذشته ۶/۱۱درصد دام سبک کشتار شده را دام مولد و در بخش دام سنگین نیز ۴۴ درصد کشتار را گاو شیرده تشکیل می‌داد.


افزایش هفت برابری قیمت نهاده‌ها


در این خصوص دبیر انجمن خوراک دام و طیور خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر نه کارخانه‌دار و نه دامدار وضعیت مناسبی دارد، اظهار کرد: با توجه به جراحی اقتصادی که ابتدای سال به وجود آمد، نرخ ارز دچار بی‌ثباتی شده است و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات با ارز نیمایی، یک جهش بی‌سابقه در قیمت‌ خوراک دام به وجود آمد و قیمت‌ها تا بیش از هفت برابر هم افزایش پیدا کرد.


محمدحسین سالارپیشه عنوان کرد: خراسان رضوی با داشتن بیش از ۱۰۰کارخانه خوراک دام از این حیث در صدر کشور قرار دارد و در گذشته رونق خوبی در این بخش داشت؛ اما با وجود تحریم‌ها و نرخ ارز این رونق تا حدود بسیاری از بین رفته است.


وی به کمبود نهاده در کارخانجات اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر کالا و خوراک دام در بازارگاه وجود دارد؛ اما چون باید نقدی خریداری شود، به دلیل نبود نقدینگی این خریدها انجام نمی‌شود و کمبود همچنان بین کارخانجات احساس می‌شود. در حالی که سال گذشته این موضوع برعکس بود و دامداران قدرت خرید از سامانه بازارگاه را داشتند؛ اما نهاده‌ای در این سامانه وجود نداشت.


دبیر انجمن خوراک دام و طیور خراسان رضوی با تأکید بر اینکه با جهش قیمت‌ها و کمبود نقدینگی میزان خرید از کارخانجات کاهش چشمگیری پیدا کرده است، افزود: هرچند دولت برای دادن تسهیلات و جبران کمبود نقدینگی اعلام آمادگی کرده؛ اما تاکنون و پس از گذشت هشت ماه از این موضوع، هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است در حالی که اگر مشکل تسهیلات حل شود، کمک خوبی به کارخانجات خواهد شد.


وی ادامه داد: در مقطعی قرار بود اوراق مشارکت منتشر شود و یا قرار بود تسهیلات خرید غیرنقدی برای کارخانجات فراهم شود که اگر این مسائل حل شود، بخشی از مشکلات کارخانه‌داری که باید کالای خود را از طریق سامانه بازارگاه به صورت نقدی خریداری کند، مرتفع خواهد شد.

صادرات تنها برای دارندگان کد


سالارپیشه درخصوص رفع ممنوعیت صادرات خوراک دام و مصوبه اخیر در مورد آزاد شدن صادرات خوراک دام، کنسانتره و نهاده‌های دامی گفت: با توجه به شرایط کارخانجات و قیمت تمام شده و نرخ ارز، متأسفانه تاکنون هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.


دبیر انجمن خوراک دام و طیور خراسان رضوی افزود: در حال حاضر رقبای ارزان‌تر و راحت‌تری برای بازارهای صادراتی هدف وجود دارند. ما مدت‌هاست بازارهای صادراتی‌مان را از دست داده‌ایم و جو بی‌اعتمادی برای صادرات ما ایجاد شده و از طرفی کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه بسیار راحت‌تر حتی به کشورهای عراق و ترکیه صادرات انجام می‌دهند و احساس نیاز به بازارهای ما بسیار کم شده است.


وی به مشکلات موجود بر سر راه صادرات هم اشاره و عنوان کرد: شکی نیست که یکی از راه‌ها، زنده ماندن این صنایع صادراتی است. در حال حاضر برای صادرات شرایطی اعلام شده و کارخانجاتی مجاز به صادرات هستند که دارای کد ir باشند در حالی که در خراسان رضوی تنها چهار کارخانه دارای کد ir هستند و بقیه این کد را ندارند و نمی‌توانند در بازارهای صادراتی فعال باشند.

جولان کارگاه‌های غیرمجاز و زیرپله‌ای


سالارپیشه در ادامه، یکی از مشکلات این صنعت حتی برای صادرات را وجود کارگاه‌های غیرمجاز و زیرزمینی دانست و افزود: این روزها با توجه به قیمت‌های بالا در بازار نهاده‌های دامی، برخی از سودجویان از نهاده‌های برگشتی و آفت‌زده استفاده کرده و در بازار فعال هستند که نه ناظر بهداشتی دارند و نه ناظر فنی و به صورت زیرپله‌ای و چراغ خاموش فعالیت می‌کنند.


دبیر انجمن خوراک دام و طیور خراسان رضوی افزود: به عنوان مثال، برخی مرغداران به دلیل کمبود نهاده و برای تأمین بخشی از پروتئین مورد نیاز طیور، مجبور به استفاده از خوراک بی‌کیفیت و غیراستاندارد هستند. این امر سبب کاهش کیفیت و بازدهی گوشت و تخم‌مرغ می‌شود و در صورت مصرف بیشتر از حد مجاز این ترکیبات برای سلامتی مصرف‌کننده‌ها هم مضر است.


وی با بیان اینکه سال‌هاست اتحادیه، انجمن خوراک دام، جهاد کشاورزی و... به ترویج خوراک سالم برای دام تأکید دارند، افزود: متأسفانه وقتی مشکلی پیش می‌آید به همه تولیدکنندگان تعمیم می‌دهند و یک بی‌اعتمادی را به وجود می‌آورند. از طرفی ما سال‌هاست با کمک دامپزشکی پیگیر این قضیه هستیم؛ اما برخی مسائل، مانع مقابله محکم و قاطع با این کارگاه‌های غیر مجاز شده و در حال حاضر قوانین بازدارنده دراین خصوص وجود ندارد.


سالارپیشه جلوگیری از خام‌فروشی را در رونق کارخانجات مؤثر دانست و عنوان کرد: برخی بنگاه‌ها و دامداران، نهاده‌های دامی را به صورت خام خریداری کرده و به کارخانجات نمی‌دهند که موجب می‌شود این نهاده به صورت خام جابه‌جا شود. در حالی که اگر نهاده‌ها به صورت خام به کارخانجات بیاید و تبدیل به خوراک دام شود، در بهبود کیفیت نهاده‌ها و حتی جلوگیری از واردات بسیار مؤثر خواهد بود.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.