قدس آنلاین- محبوبه بوری: جرا حان کشور مان موفق شد ه اند به جای عمل جراحی شکا فتن کمر بیمار, با ایجاد یک سو راخ چند میلی متری بدو ن انجام بیهو شی عمو می دیسک کمر را ,جراحی کنند .

یک متخصص ایرانی جرا حی دیسک کمر را  سر پایی انجام می دهد

به گزارش سرویس سلامت و بهداشت قدس آنلاین،"فتق دیسک کمری" که در اصطلاح از آن به عنوان "دیسک کمر" نام برده می شود عارضه ای است که در اثر بیرو ن زدگی یا فتق دیسک کمر از قسمت خلفی و در نتیجه فشار بر نخاع یا ریشه های عصبی آن ایجاد می شود و سبب بروز درد در ناحیه کمر با انتشار آن به پا ها می شود. انجام فعالیتهای مکرر سنگین و بیشتر از توان بدن , نشستن نادرست به مدت طو لانی ,خم و راست شدن مکرر,فعالیت پس از خسته شدن عضلات کمر ,کار کردن با برخی از ابزار آلات نظیر چکش های بادی و مشاغلی مانند رانندگی با خودرو های سنگین از جمله عواملی است که انسان را مستعد بروز ضایعات دیسک کمر می کند .
اکنون جرا حان کشور مان موفق شده اند به جای عمل جراحی شکافتن کمر بیمار, با ایجاد یک سو راخ چند میلی متری بدون انجام بیهو شی عمومی دیسک کمر را ,جراحی کنند.
این روش در مانی که به نو عی او لین عمل جراحی دیسک کمر به روش " فو را مینو سکو پی" در کشور محسو ب می شود , در بیمارستان امام رضا (ع ) دانشگاه علو م پزشکی ارتش تو سط دکتر علیر ضا بصا م پور ,فو ق تخصص جراحی ستو ن فقرات و عضو هیات علمی این دانشگاه انجام شده است .
این عمل جراحی تا کنون بر روی دو مرد جوان در بیمارستان مذ کور تو سط دکتر بصام پور صو رت گر فته است که یکی از آنها جو دو کار و دیگری افسر ار تش بو ده اند و بعد از اتمام عمل جراحی سر پایی از بیمارستان مر خص شده اند .البته خبر این موفقیت را قدس انلاین سال گذشته منتشر کرد اما به دلیل تقاضا ی خوانندگان قدس آنلاین تصمیم گرفتیم تا در گفتگوی مجددی با ایشان به برخی سوالات پاسخ دهیم . 
دکتر بصام پوردر گفتگو با خبر نگار قدس آنلاین گفت : در این رو ش دستیابی به دیسک با ایجاد یک بر ش 3 میلیمتری از نا حیه پهلو صو رت می گیرد .
به اعتقاد وی با ورود به این محل به صو رت جراحی خو ن ریزی شد یدی بروز خواهد کرد در نتیجه این ناحیه از بدن به عنوان منطقه ممنوعه شنا خته شد ه است .
دکتر بصام پور در ادا مه افزود : دلیل عد م خو نریزی در این نو ع عمل جراحی استفاده از دستگاه آندو سکو پ به جای رو ش های مر سو م جراحی می با شد .
به گفته این پزشک انجام این جراحی با بی حسی مو ضعی و ایجاد یک سو راخ بسیار ظر یف در پهلو ی بیمار سبب می شود که وی یکسا عت پس از عمل از بیمار ستان مر خص گردد. هم چنین فرد در این عمل جرا حی در گیر عوا رض بیهو شی نخوا هد شد .
وی در ادامه تو ضیح داد: 26 مهر ه ستون فقرات انسان را تشکیل می دهد که این مهره ها به وسیله صفحات انعطا ف پذیری به نام دیسک بین مهره ا ی از هم جدا می شوند به گفته او در حالت طبیعی هر فرد 5 دیسک در نا حیه کمر خود دارد در نتیجه وجود دیسک کمر بیماری محسو ب نمی شود . او می گوید:در دیسک کمر جداری به نام "آنا لوس " و جود دارد , زمانی که آنا لوس ضعیف شده و محتو یات داخل کیسه که "نو کلئوس" نام دارد به سمت بیرون بیاید ,با تحر یک شیمیایی یا فشار مستقیم ریشه های عصبی درد ناک می شود در نتیجه بیمار در پا وکمر خود احساس درد می کند .
دکتر بصام پور در ادامه می افزاید: در باور مردم به ضعیف شدن جدار دیسک بیماری دیسک گفته می شود در حالی که در اصطلاح علمی دیسک این افراد آسیب دیده و دچا ر اختلال می باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه تصریح کرد: درطی 100سال پیش برای انجام عمل جراحی دیسک ابتدا پو ست بیمار در نا حیه کمر باز و سپس استخوانها بر داشته می شد پس از باز کردن نخاع برای مشا هده ریشه های عصبی و دستیابی به دیسک, ضا یعات تخریب شده بر داشته و پس از تر میم و در مان لایه های مختلف و نیز پو ست بیمار اعمال جراحی به اتمام می رسید .
این متخصص با بیان اینکه در این جراحی ها بیمار در بیهو شی کامل به سر می برد اظهار داشت: علاوه بر اینکه فلج شدن بیماران یکی از عوارض جانبی این گو نه اعمال جراحی به شمار می آید هم چنین بیمار از بروز ضعف های عضلانی و درد های عصبی تا پایان عمر ر نج می برد ضمن اینکه او باید پس از انجام عمل مد تهای زیادی استراحت کند .
به گفته وی طی 30 سال گذ شته به جای بر داشتن همه استخوان و محا فظ های اطرا ف یک سوراخ کو چک باز و ضا یعه ترمیم می شد اما چون جرا ح مجبور به کشیدن نخاع به یک طر ف بود چسبند گی بروز می کرد هم چنین در این جر احی ها هم باید فرد بیهو شی کامل را تجربه می کرد و از و جود شکا ف وسیع در ناحیه عمل رنج می برد و نیز بروز خو نر یزی بعد از عمل او را تهد ید می کرد ,ضمن اینکه در این رو ش چو ن بیمار در بیهو شی کا مل بسر می برد و هیچ پاسخی در حین عمل ازخو د در مقا بل مراحل مختلف جراحی که در مواردی معرف آسیب دید گی بود نشان نمی داد بعد ازعمل قطع نخاع هم می شد .
وی با بیان این موضوع که هم اکنون و درانجام روش جدید راه ورود به دیسک کمرعو ض می شود خاطر نشان کرد: در این روش به جای ورود از پشت فرد در حال حاضرجراحی از پهلو ی بیمار انجام می شود وی اظهار کرد در سالهای ابتدایی از این روش جراحی به دلیل خو نریزی شدید و بیهو شی کامل بیمار, استقبال نشد اما اینک با ورود تجهیزات پزشکی جدید نظیر آندوسکوپ و لیزر جراح قادراست تنها با ایجاد یک شکاف کو چک درناحیه پهلو ی بیمار به جای اینکه با چشم خود جراحی باز انجام دهد با فرستادن آندوسکوپ به داخل بدن و بزرگنمایی چندین برابر مراحل اجرایی را در مانیتور مشا هده و از لیزربه جا ی تیغ جرا حی جهت بریدن و سوزاندن استفاده کند .
به گفته دکتر بصام پوراستفاده از لیزرسبب خواهد شد برش با دقت زیاد و بدون خونریزی ایجاد شود و چون هیچ استخوان, عضله یا لیگامانی آسیب ند یده است بیمار قادر خو اهد بود بلافا صله به شرایط مناسب جسمی برگردد.
وی همچنین تصریح کرد: از آنجا که عمل با بی حسی موضعی انجام می شود درنتیجه بیمارمی تواند درهر مرحله از عمل جراحی عکس العمل مناسب نشان دهد که این موضوع عوارض جانبی عمل جراحی را کاهش می دهد .
او با بیان این مو ض ع که چندین سال است این رو ش جرا حی در دنیا آغاز شد ه است یادآور شد :ابتدا "دکتر پرو یز کامبین "در آمر یکا با آندوسکوپهای اولیه این روش را ابداع کرد و پس ازآن اروپایی ها و بویژه آلمانی ها این روش را توسعه داد ند.
دکتر بصام پوربا تا کید بر این که این رو ش بو سیله دستگاه آندو سکو پی و لیزر انجام می شود و جراح با ید در انجام عمل جراحی باز متبحر باشد گفت: جراح با ید قبل از انجا م این رو ش جراحی دو ره های و یژه را حداقل به مدت 6 ما ه روی جسد بگذراند و سپس به عنوان مشاهده گر و پس از آن به عنوان دستیار تحت نظر اساتید این رشته جراحی در آمریکا ,آلمان یا اسپانیا کارکند تا قادرباشد به تنهایی این اعمال را انجام دهد .
وی که در مورد دو نمونه عمل جراحی در بیمارستان امام رضا(ع )که با موفقیت به صورت سرپایی انجام داده است و هر دو بیماربلا فاصله پس از انجام عمل جرا حی مرخص شد ند توضیح داد: بیمار جو دو کاری دچار پارگی دیسک بین مهر ه های L 1-2 در حین تمر ین شده بود که با ضعف و عدم توانایی در راه رفتن مرا جعه کرد که به طور طبیعی با ید تحت عمل جرا حی و سیع با باز کر دن سینه و شکم قرار می گر فت و مورد دیگر یک افسر ارتش بود که او از پار گی دیسک S1L5 رنج می برد و با ید عمل جراحی گذاشتن پیچ و بستن آن برای وی انجام می شد .
دکتر بصام پوردر پایان با تاکید بر این که استفاده از این رو ش برای هر نو ع فتق دیسک بین مهره ای و با هر شر ایطی امکا ن پذیر است گفت این روش برای بیمارانی نظیر ورزشکاران ,مدیرا ن ,پز شکان ,دندانپز شکان ,خلبانان و .. که به دلیل و ضعیت فعا لیت اجتماعی اشان قادر نیستند بعد از عمل استرا حت کنند , افرادی که علاو ه بر بروز این مشکل از بیمار یهای زمینه ای مانند دیابت ,ام اس , سر طانها ,پر فشاری خون , اختلالات قلبی و ... رنج می بر ند , افراد کهنسال که به هر دلیلی بیهو شی عمو می برای آنها خطر ناک است , بسیار مفید است .
او در ادامه خا طر نشان کرد: به دلیل ایجاد برش بسیار کو چک در نا حیه عمل و عدم بستری فرد در بیمارستان , بیماران از بروز عفو نت بیمار ستانی که در مواردی نا شی از بستری طو لانی مد ت بیمار در بیمار ستان ایجاد می شود در امان هستند . 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 32
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اميد IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    51 12
    سلام با تشکر از توضيحاتتون من 2 بار تزريق اپيدورال يا همون PRT انجام دادم اما فقط کمي از دردم کم شد ميخواستم بدونم عمل شما هم همون تزريق هست يا ديسک بيرون زده را خارج ميکنيد؟
  • هادي IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    37 4
    سلام لطفااطلاعات لازم در موردهزينه عمل ديسک کمر سرپايي راارسال نماييدهم آزاد هم با دفترچه . در ضمن امکان بيمه شدن بر روي تخت بيمارستان مي باشد يا نه؟
  • میلاد IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    48 11
    با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم هزینه این عمل چقدر است و آیا تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستش؟!خوشحال میشم هرچه زودتر ج بدید
  • ناصراحدی IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    21 6
    باعرض سلام,هزینه عمل دیسک با این روش چقدراست؟6الی7مهره بالاترازکمرم اطرافش سوزش زیادی دارم ونفسم میگیرد[وزنه سنگینی ازارتفاع به پایین میافتاد که تصادفاگرفتم وبه این ناحیه ازکمرم فشارزیادی وارد شد]چه کاری بایدانجام بدهم؟یکی ازمهره هام باانگشت کشیدن روی محل مورد نظرمشخص هست که برآمده شده. لطفاراهنمایی بفرماییدوقبلاازتوجه شماکمال تشکروقدردانی رادارم. برای پدرومادرتان که شماراتحویل جامعه دادنددعای فراوان دارم.
  • ناصراحدی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    12 4
    لطفادرموردهزینه ازطریق انواع بیمه هم راهنمایی بفرمایید. باتشکر.
  • قراباغی IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    11 0
    سلام،،چگونه میشودبرای این عمل وقت گرفت،،،باتشکر
  • مهرناز محمدی IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    16 4
    با سلام من پارگی دیکس کمر دارم هزینه از طریق لیزر درمانی دفتر چهی نیروی مسلح چه قدر است
  • حسین لطیفی IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    17 6
    سلام چگونه می شه وقت گر فت دچار پارگی دیسک کمر می باشم حدود یک ماه است که از نا حیه ی پا ی چپ رنج می برم هزینه ی عمل با لیزر درمانی ازاد است یا با بیمه ی تامین اجتماعی انجام میشود یا نه
  • رضا IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    3 0
    باسلام وخسته نباشید میشه آدرس مطب درمشهدوبرام ارسال کنید پدر من هم دیسک کمر داره هم رگ سیاتیکش اوت کرده.بشدت درد داره آدرس خودتونو برام بفرستید برامشاوره و عمل بیاییم باتشکر
  • مرتضی پورعبدی IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    14 0
    سلام خدا قوت 12 فتق دیسک مهره ای در کمر و گردن مدتهاست ناتوانم نموده بیمه تامین اجتماعی هستم آیا امکان جراحی موفقیت آمیز برای هست لطفا راههای تماس با مطب یا بیمارسان و معاینه شدن توسط جناب آقای دکتر بصام پور را برایم میل فرمایید
  • محمد IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    18 1
    با سلام خدمت شما من دیسک بین مهره 4 و 5 بیرون زده و نخاعم تحت فشاره پای چپم خیلی اذیت میکنه بعضی وقتا نمیتونم راه برم میخواستم هزینه عمل رو با دفترچه نیروهای مسلح و عائله جانباز بدونم سریعتر اگر خبرشو بهم بدین ممنون میشم بدجوری درد داره اذیتم میکنه
  • محمدرستمی IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    9 0
    باسلام من ی بارعمل دیسک کمربالیزرتوسط دکترزارع انجام دادم ولی هیچ تاثیری نداشت آیاروش عمل کردن دکتربصام پورفزق میکند وآدرس مطب ایشان کجاهست
  • صادقی IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    4 0
    باسلام وخسته نباشید من دچار بیماری سر خوردگی مهرازنوع 1شده ام و زایده مادر زادی در مهره چهار وپنچ همچنین دیسکهای بین مهره5و4 به شدت مشکل داره .آیا به روش بسته میشه عمل کرد ممنون میشم پاسخ بدید.
  • هادی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    9 1
    با سلام چهار تا مهره کمر اخر تنگی کانال دارم ودر حال حاضر جفت پاهام درد شدید دارم هزینه لیزر با دفترچه تامین اجتما عی و ازاد چقدر میشه و بعد از عمل چند روز باید استراحت کرد خواهشمندم راهنمایی کنید
  • نصرابادی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    3 1
    باعرض سلام به تشخیص متخصصین شهرم میبایست جراحی شوم دیسکم خیلی بزرک شده وپام بی حس شده تا انجا که پنجه پا به سمت پایین میره ولی به سمت بالا نمیاید و حس میکنم هرروز بی حسیش بیتر میشه / حالا ایا این دیسکو عمل میکنید برا کی وقت می دید وهزینه ازادودفترجه جقدر میشه ممنون
  • فاطمه IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    با سلام اگر کسی از متد عمل دیسک با لیزر یا تزریق استفاده کرده و نتیجه گرفته ممنون میشم که تجربیاتش رو در اختیار بگذاره تا استفاده کنیم با تشکر
  • محمدعلی کاویانی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    10 0
    با سلام و تشکر هزینه عمل سر پایی دیسک کمر چقدر است و مدت بهبود ان ممنون
  • محمد IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    8 5
    باسلام،بنده نزدیک به 4سال هست ک دیسک کمر دارم و سیاتیکم زده ب پای چپم و خیلی اذیتم میکنه،حالا میخواستم بدونم میشه جراحی بسته انجام بدهم،و هزینه درمانم چقدر میشود،لطفا راهنماییم کنید،باتشکر
  • علی IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    3 1
    با سلام و تشکر فراوان هزینه عمل چقدر است