سی‌ان‌ان نوشت: مقام‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که بالون جاسوسی چین که به تازگی شناسایی و منهدم شد، بخشی از برنامه گسترده نظارتی ارتش این کشور است.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا: بالون جاسوسی بخشی از عملیات نظارتی گسترده چین است

به گزارش قدس آنلاین، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از تعدادی از مقام های آگاه از مسائل اطلاعاتی آمریکایی افزود: برنامه نظارتی چین که شامل تعدادی بالون مشابه است، از استان کوچک هاینان (Hainan) چین انجام شده است.

این گزارش افزود: آمریکا از اندازه دقیق ناوگان بالون های نظارتی چین مطلع نیست، اما منابع اطلاعاتی به این شبکه خبری گفته اند که این برنامه شامل دستکم بیست و چهار ماموریت بر فراز دستکم پنج قاره در سالهای اخیر بوده است.

به گفته یکی از مقام های آگاه از مسائل اطلاعاتی آمریکا گفت: تقریبا نیمی از پروازها در حریم هوایی آمریکا انجام شده است هر چند که الزاما بر فراز قلمرو این کشور نبوده است.

این مقام آمریکایی به همراه دیگر منابع مطلع گفتند، همه بالون هایی که در سراسر جهان رویت شده اند دقیقا شبیه مدلی که شنبه این هفته در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون شد، نبوده اند و تفاوت هایی داشته اند.

سی ان ان نوشت، از سفارت چین در واشنگتن برای اظهارنظر درباره این که آیا بالون سرنگون شده بخشی از برنامه گسترده تر نظارتی این کشور است، سوال کرده است.

این رسانه افزود: در همین حال، در یک آزمایشگاه دولتی در منطقه کوانتیکوی ایالت ویرجینیا، یک تیم نخبه از مهندسان پلیس فدرال آمریکا در حال بررسی بقایای بالون بازیابی شده هستند و سعی می کنند اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و بهترین راه برای ردیابی بالن های نظارتی در آینده را یاد بگیرند.

یک منبع آگاه از این عملیات پلیس فدرال آمریکا گفت تجزیه وتحلیل و بازسازی محموله بالون در نهایت تعیین خواهد کرد که آیا این بالون مجهز به ابزارهایی برای انتقال داده های جمع آوری شده در یک زمان واقعی به ارتش چین بوده و یا آیا دارای «مخزن جمع آوری اطلاعات» است که بعدها مورد تجزیه و تحلیل چین قرار گیرد.

سی ان ان در بخشی از گزارش خود آورده است، معلوم نیست جامعه اطلاعاتی آمریکا تا چه اندازه درباره اطلاعات گردآوری شده توسط این بالون یا اطلاعاتی که در تلاش برای جمع آوری آن بود، آگاهی کسب کند و این بستگی به میزان خسارت به بالون دارد.

به گفته مقام های آمریکایی، بزرگترین سوال این است که هدف چین از ارسال این بالون ها چه بوده است. پکن همچنان استدلال می کند که این بالون اهداف هواشناسی را دنبال می کرد و به طور غیرعمدی و تصادفی از مسیر خارج شده و وارد حریم هوایی آمریکا شده است. مقامات آمریکایی اذعان کرده اند که این نوع بالون قابلیت فرمان پذیری محدودی دارد. با اینکه برخی از مقام های دفاعی و اطلاعاتی آمریکا معتقدند استدلال چین معتبر نیست و مدعی اند بالون عمدا از مسیر خود خارج شده است.

منابع آگاه از عملیات پلیس فدرال آمریکا همچنین خاطرنشان کرده اند که جامعه اطلاعاتی علاقه مند به آگاهی از این مساله است که آیا تجهیزات استفاده شده در بالون چینی از لحاظ فنی شباهتی به فناوری ساخته شده توسط جامعه اطلاعاتی و ارتش آمریکا دارد یا خیر، زیرا به گفته آنها دولت چین در سرقت مسائل محرمانه دفاعی آمریکا جدی بوده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.