سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: مجازات حبس برای متخلفان و حفاران غیرمجاز این شهرستان با بررسی سه پرونده حفاری آثار تاریخی بین ۶ ماه تا ۶ سال صادر شد.

حفاران عتیقه در دامغان ۶ ماه تا ۶ سال حبس گرفتند

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی اکبرپور روز دوشنبه به خبرنگاران ابراز داشت: این حکم از سوی مراجع قضایی برای هفت نفر از متخلفان در سه پرونده حفاری غیرمجاز در شهرستان دامغان صادر شد که یکی از متخلفان با محکومیت به ۶ سال حبس تعزیری بیشترین سهم را دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان افزود: دادگاه این متهم را به تحمل سه سال حبس تعزیری به دلیل حفاری غیرمجاز و سه سال حبس تعزیری دیگر برای نگهداری دستگاه فلزیاب محکوم کرد و سایر متهمان نیز به ۶ ماه تا یک سال حبس محکوم‌شدند.

وی گفت: هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

وی با اشاره به نقش نیروی انتظامی شهرستان و برخورد قاطع دستگاه قضایی با حفاران، یادآور شد: این حفاران غیرمجاز با تلاش نیروهای یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی دامغان و همکاری نیروی انتظامی هنگام حفاری غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی این شهرستان دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شده بودند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری وصنایع‌دستی دامغان افزود: اغلب حفاران دستگیرشده این شهرستان از افراد غیربومی هستند که به‌قصد به دست آوردن اشیای تاریخی در محدوده آثار ملی اقدام به حفاری و نگهداری غیرمجاز دستگاه فلزیاب می‌کنند.

دوستداران میراث‌فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود در خصوص تعرض یا تخریب آثار تاریخی استان را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.