پس سال‌ها ثابت شد پابلو نرودا شاعر مشهور شیلیایی مسموم و کشته شده است.

پس از سال‌ها، علت مرگ پابلو نرودا مشخص شد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از ال‌پاییس، برادرزاده شاعر مشهور شیلیایی می‌گوید کارشناسان ثابت کرده‌اند پابلو نرودای مشهور مسموم شده است. به گفته رودلفو رییِس محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سمی که سال ۲۰۱۷ در بازمانده بدن نرودا کشف شد سمی اگزوژن بوده که باید به وی تزریق شده باشد.

به این ترتیب پس از سال‌ها بررسی، اکنون یک هیات بین‌المللی از کارشناسان پزشکی قانونی به این نتیجه رسیده که پابلو نرودا مسموم شده است. این نتیجه‌گیری اثبات کننده استدلال حزب کمونیست شیلی است که معتقد بود نرودا با یک سلاح بیولوژیکی تزریقی از دنیا رفته است.

برادرزاده نرودا که وکیل وی هم هست گفت این نظر جدید متخصصان است ولی قاضی هنوز نظری نداده چون باید اطلاعات را به صورت کامل دریافت کند. سال ۲۰۱۷ یک باکتری در استخوان‌های نرودا پیدا شد اما هنوز روشن نبود که این باکتری سمی درون‌زاست یا برون‌زا و از بیرون وارد بدن وی شده است اما حالا روشن شده که این باکتری به بدن نرودا تزریق شده است.

رییس در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت آزمون‌های پزشکی قانونی انجام شده در آزمایشگاه‌های دانمارک و کانادا نشان دهنده مقدار زیادی از کلستریدیوم بوتولینوم است که سم قدرتمندی است که می‌تواند موجب فلج شدن سیستم عصبی و مرگ شود.

نرودا که سال ۱۹۷۱ جایزه صلح نوبل ادبیات را دریافت کرد ۲۳ سپتامبر ۱۹۷۳ و تنها ۱۲ روز پس از کودتای پینوشه که سالوادور آلنده رییس جمهوری وقت را سرنگون کرد، درگذشت. در حالی که ۴۰ سال دلیل مرگ وی سرطان پروستات ذکر شده بود، اما راننده وی سال‌ها بر مسموم شدن وی اصرار داشت.

این سومین هیاتی است که درباره چگونگی درگذشت این شاعر برنده نوبل تحقیق می‌کند. سال ۲۰۱۳ دلیل فوت وی سرطان پروستات ذکر شد و سال ۲۰۱۷ هیات دوم وجود سم کلستریدیوم بوتولینوم را کشف کرد و هیات سوم که متشکل از دانشمندانی از کانادا، مکزیک، السالوادور، دانمارک، بریتانیا، آمریکا، آلمان، کانادا و شیلی است، به بررسی درون زا یا اگزوژن بودن این سم پرداخت.

مرگ نرودا در سال ۱۹۷۳ تحت سیستم قضایی سابق شیلی در دوران دیکتاتوری پینوشه، به دلیل سرطان اعلام شده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.