رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن از مستندسازی یک‌گونه جانوری که به شکارچی مخفی و نوعی شبگرد معروف است توسط دوربین‌های تله‌ای در این شهرستان خبر داد.

گربه «کاراکال» برای دومین بار در بردسکن مشاهده شد

علی اصغر حمزه‌پور با اشاره به ثبت تصاویر یک قلاده گربه وحشی موسوم به گربه 'کاراکال' در عرصه‌های طبیعی شهرستان بردسکن اظهارکرد: این تصاویر با دوربین تله‌ای به ثبت رسیده و نویدبخش ازدیاد نسل این گونه جانوری در این منطقه است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن با بیان اینکه کاراکال به شکارچی مخفی معروف است، افزود: با وجود پراکندگی این‌گونه حمایت و حفاظت شده امسال برای دومین بار در محدوده کال سبز واقع در منطقه حفاظت شده درونه در دو نقطه طی دو روز متوالی ثبت شده است.

وی یادآور شد: حضور گونه مذکور برای اولین بار در مهرماه سال جاری در مناطق عشایری دهان قلعه از توابع بخش انابد نیز توسط دوربین تله‌ای ثبت شده است.

حمزه پور بیان کرد: تمامی تمهیدات لازم برای حفظ کاراکال، این‌گونه ارزشمند از گربه‌سانان در این منطقه حفاظت شده اندیشیده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن از نصب چندین آبشخور و برگزاری کلاس‌های آموزشی اقشار مختلف محلی برای حفاظت از عرصه‌ها و خود این‌گونه جانوری خبر داد و افزود: تصویر گربه کاراکال در یازدهم بهمن‌ماه جاری گرفته شده است.

وی با اعلام اینکه بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط‌زیست کاراکال در زمره گونه‌های حمایت شده است، گفت: این حیوان بیشتر مواقع شبانه حرکت می‌کند و به‌ نوعی شبگرد است.

حمزه‌پور گفت: از ویژگی‌های رفتاری کاراکال این‌گونه ارزشمند که در خطر انقراض قرار دارد می‌توان به این نکته اشاره کرد که به‌شدت منزوی است و تنها زندگی می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن ادامه داد: این‌گونه از خانواده گربه‌سانان با طول سر و بدن ۵۵ تا ۹۰ سانتی‌متر ، طول دم ۲۲ تا ۲۴ سانتی‌متر ، ارتفاع بدن ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر ، وزن ۸ تا ۱۸ کیلوگرم است. غذای آن به‌طور غالب پستانداران کوچک، به‌خصوص جوندگان است.

وی با اشاره به اینکه این جانور علاوه بر شکار پستانداران کوچک به‌خصوص جوندگان در شکار پرندگان هم مهارت زیادی دارد، گفت: گاهی اوقات حتی به پستانداران بزرگ جثه مانند جبیر نیز حمله می‌کند.

حمزه پور اظهار کرد: این جانور که تک همسر بوده، در زمستان جفت‌گیری می‌کند و پس از ۶۸ تا ۸۱ روز معمولاً ۲ تا ۳ توله به دنیا می‌آورد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن در همین خصوص ابراز امیدواری کرد: با توجه به مشاهده گونه کاراکال بتوانیم مجدد و به ‌زودی حضور گونه ارزشمند و تحت حفاظت شده یوزپلنگ را که همزیستی مسالمت‌آمیزی با کاراکال و زیستگاه‌های مشترکی با یکدیگر دارند را در منطقه به ثبت برسانیم.

وی بیان کرد: این شهرستان با توجه به هم‌مرز بودن دو منطقه حفاظت شده درونه در این شهرستان و منطقه حفاظت شده توران از استان سمنان طی سال ۱۳۹۱ نیز عکس‌برداری و تهیه فیلم از گونه با ارزش یوزپلنگ توسط محیط‌بانان در منطقه حفاظت شده درونه انجام شد.

حمزه پور گفت: با توجه به ثبت این مستندات اقدام به نصب تعدادی دوربین تله‌ای در محدوده فوق شد که امید می‌رود با مشاهده و ثبت مجدد گونه با ارزش یوزپلنگ بتوانیم گامی در راستای حفاظت و برنامه‌ریزی بهتری برای جلوگیری از انقراض آن و میراث طبیعی کشورمان برداشته باشیم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن تأکید کرد: بردسکن در بین دو زیستگاه مهم یوزپلنگ کشور قرار دارد و یکی از کریدورهای مهم یوزپلنگ ایرانی است، از این‌رو رصد دقیق‌تر و دائم مرزهای مشترک برای مشاهده‌ مجدد یوز در دستور کار این اداره قرار دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به پتانسیل زیستگاه‌های بردسکن به عنوان زیستگاه ایده‌آل برای حضور یوزپلنگ ایرانی تاکنون برای حفاظت از این‌ گربه‌سانان ارزشمند علاوه بر افزایش امنیت زیستگاه اقداماتی نظیر ساخت آبشخور، آب‌رسانی، آموزش جوامع محلی به عنوان زیستگاه یوز، دوربین گذاری و جمع‌آوری داده‌های اولیه و... صورت گرفته است.

گفتنی است؛ کاراکال یکی از هشت گربه‌‏سان وحشی ایران شامل پلنگ، یوزپلنگ، کارکال، سیاه‌گوش، گربه شنی، گربه پالاس، گربه جنگلی و گربه وحشی است. تاکنون تمامی این هشت نوع گربه‌‏سان در خراسان رضوی مشاهده‌شده و زیست می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.